StoryEditor

Slovné hodnotenie by som zachovala na celej základnej škole, hovorí šéfka pedagogického ústavu

10.05.2021, 14:13
Pandémia otvorila dvere zmenám vo vzdelávaní, o ktorých sa dlho viedli diskusie, hovorí pre HN riaditeľka Štátneho pedagogického ústavu Miroslava Hapalová.

Prvé týždne po návrate z dištančného vzdelávania majú byť adaptačné. Učitelia by nemali skúšať ani známkovať. Prečo je to dôležité?
Adaptačné obdobie na školách, na ktorých neprebiehala prezenčná výučba v malých skupinách, je dôležitým vstupným krokom k opätovnému navyknutiu si na školské prostredie a na spolužiakov. Žiaci prichádzajú do škôl po dlhom čase dištančného vzdelávania v pomerne náročnej situácii, z rodín, kde mohli zažiť napätie či strach o svojich blízkych. Všetci si zároveň zažili sociálnu izoláciu, ktorú so sebou prináša súčasná pandemická situácia, či fungovali v inom, voľnejšom dennom režime. Návrat do školy, v ktorej platí pevný režim dňa, reprezentovaný 45-minútovými hodinami, sedením v lavici a podobne, pochopiteľne, predstavuje po takom dlhom období istú záťaž.

Pomôže to žiakom, aby si opäť zvykli na socializovanie?
Je potrebné si uvedomiť, že sociálna izolácia priniesla aj ochladenie vzťahov a vzájomných väzieb v triede, nahromadili sa rôzne zážitky, deťom chýbali kamaráti. Možnosť porozprávať sa osobne, zdieľať zážitky, skúsenosti, obnoviť vzťahy, posilniť triedny kolektív je pre ďalšie štandardné fungovanie veľmi dôležité. Zároveň adaptačné obdobie pomôže učiteľom identifikovať problémové alebo neštandardné správanie jednotlivých žiakov a poskytnúť im pomoc, ak ju potrebujú.

Niektoré školy považujú adaptačné obdobie za stratu času. Je to správny prístup?

Určite by som teda adaptačné obdobie nevnímala ako stratu času. Jeho cieľom je naozaj poskytnúť žiakom a pedagógom podmienky na postupný návrat k bežnému prezenčnému vyučovaniu, obnoviť pracovné návyky, minimalizovať stresové situácie a vytvoriť bezpečné prostredie v kolektíve, v ktorom sa všetci cítia dobre.

Žiaci v triede môžu mať po dištančnom vzdelávaní rôznu úroveň vedomostí. Čo by mali urobiť školy po ich nástupe?
V prvom kroku by si školy aj v rámci adaptačného obdobia mali zmapovať, aké mali žiaci reálne podmienky na učenie a aké vedomosti a zručnosti si aj reálne osvojili. Počas úvodných stretnutí je vhodné spraviť so žiakmi reflexiu toho, ako sa im darilo, ktoré učivo vnímajú ako zvládnuté, či a v čom potrebujú poradiť alebo si nie sú istí. Je vhodné prezentovať výsledky realizovaných projektov alebo komplexných zadaní, ktoré žiaci plnili.

Ako treba postupovať, aby sa rozdiely čo najskôr vyrovnali?
Podľa identifikovaných rozdielov medzi žiakmi je možné postupovať rôznymi spôsobmi, pričom učitelia a školy môžu využiť aj podporné kompenzačné nástroje, zamerané na vyrovnanie rozdielov medzi žiakmi. Školy môžu využiť napríklad program doučovania študentmi vysokých škôl koordinovaný Štátnym pedagogickým ústavom. V rámci tohto programu študenti učiteľských študijných programov v spolupráci s triednymi učiteľmi realizujú doučovanie žiakov základných škôl pod supervíziou didaktika z vysokej školy. Školy sa mohli tiež zapojiť do projektu doučovania Spolu múdrejší, v rámci ktorého mali možnosť získať ...

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 85% na dočítanie.
01 - Modified: 2021-05-06 17:16:53 - Feat.: 0 - Title: Veľké zmeny v školstve brzdia stovky pripomienok a vzbura, Gröhlingov rezort musí zrýchlene konať
01 - Modified: 2024-04-19 14:25:22 - Feat.: - Title: Digitalizácia v školstve nevyhnutná. Aj umelá inteligencia pomáha tvrot učebné plány či projekty 02 - Modified: 2024-04-19 08:54:12 - Feat.: - Title: Obávaný vírus sa nebezpečne priblížil k človeku. Vedcov z WHO najnovší vývoj prekvapil 03 - Modified: 2024-04-18 14:11:10 - Feat.: - Title: Zápis prvákov do základných škôl vrcholí. Rodičia dostanú v októbri príspevok, hrozí im však aj vysoká pokuta 04 - Modified: 2024-04-19 12:57:47 - Feat.: - Title: Slovenské fabriky zúfalo hľadajú zamestnancov. Ako Soták, elektrárne, Kia či Chemosvit lovia študentov? 05 - Modified: 2024-04-17 13:01:54 - Feat.: - Title: Ženy si vyberajú nevhodné odbory. Dobre zvolené STEM odvetvia by im priniesli vyššie platy aj HDP
menuLevel = 1, menuRoute = slovensko, menuAlias = slovensko, menuRouteLevel0 = slovensko, homepage = false
19. apríl 2024 19:30