StoryEditor

Christian Gratzer: Celoročné svietenie nezavádzajte!

12.05.2008, 00:00
Rozhovor. Rakúsko povinnosť zapínať svetlá zrušilo. Christian Gratzer z Rakúskeho automotoklubu pre HN.

Prečo bola v Rakúsku zrušená povinnosť celoročného svietenia?
Po prvé, očakávaný účinok na zvýšenie bezpečnosti premávky sa neprejavil. Bývalý minister dopravy tvrdil pri jeho zavádzaní, že sa svietením po celý rok značne zníži počet obetí na cestách. To sa však nestalo. Druhým dôvodom bolo, že pre cyklistov, chodcov a motorkárov stúplo nebezpečenstvo, že ich vodiči pri svietiacich svetlách budú horšie vnímať. Ľudské oko sa totiž orientuje predovšetkým podľa zdrojov svetla a chodci alebo cyklisti, ktorí nesvietia, alebo svietia slabo, sú menej viditeľní. Zaujímavé je, že práve v skupine slabších účastníkov premávky, ako sú chodci, cyklisti, motorkári, počty smrteľných nehôd dokonca stúpli.

Slovensko je krôčik od zavedenia celoročného svietenia, aj obyvatelia sú prevažne za. Znamená to, že by ste nám to neodporúčali?
Rakúsky automotoklub radí všetkým, aby celoročné svietenie nezavádzali. Zodpovedným na Slovensku by sme odporúčali túto povinnosť nepresadzovať. Z dôvodov bezpečnosti cestnej premávky to nie je zmysluplné a pokiaľ ide o náklady pre vodičov je to tiež problém.

Myslíte na zvýšenú spotreba paliva pri celoročnom svietení?
Treba rozlišovať medzi bežnými stretávacími svetlami a svetlami na denné svietenie. V Rakúsku množstvo áut jazdilo so zapnutými stretávacími svetlami, pretože väčšina starších áut tie nové svetlá nemá. Ak svietite stretávacími svetlami, spotreba paliva zreteľne stúpa - približne o dve až tri percentá.

Väčšia spotreba súvisí aj so zvýšením emisií výfukových plynov...
Samozrejme. Keď stúpa spotreba paliva, znamená to aj viac výfukových plynov, predovšetkým oxidu uhoľnatého. Ministerstvo odhadlo, že zavedením povinnosti celoročného svietenia ročne stúpli emisie oxidu uhoľnatého o stotisíc ton.

Prejavilo sa svietenie aj na častejších výmenách žiaroviek?
Aj to je veľký problém. Keď svetlo svieti permanentne, žiarovky sa rýchlejšie kazia a pri novších autách je tu problém, že sa žiarovky nedajú tak ľahko vymeniť. V minulosti si vodič mohol žiarovky vymeniť sám, teraz musí ísť do servisu. Problémom v Rakúsku bolo tiež to, že veľmi veľa áut začalo jazdiť s len jedným svietiacim svetlom, a to aj v noci, keď je svetlo skutočne potrebné. To bolo, samozrejme, kontraproduktívne pre bezpečnosť na cestách.

ANKETASúhlasíte so zavedením celoročného povinného svietenia áut? - nesúhlasím 806 (55%) - je mi to jedno 36 (2%) - súhlasím 625 (43%) Hlasovalo 1467 ľudí, aj vy
menuLevel = 1, menuRoute = slovensko, menuAlias = slovensko, menuRouteLevel0 = slovensko, homepage = false
27. december 2025 20:25