Testy z matematiky a štátneho jazyka, ktoré v stredu písali deviataci základných škôl, boli neprimerane náročné. Ako ďalej na dnešnej tlačovej besede povedal poslanec za SMK László Szigeti, žiaci sa sťažovali, že testové úlohy boli ťažké, na ich riešenie mali málo času a chýbali v nich úlohy z literatúry. Szigeti si preto myslí, že Štátny pedagogický ústav, ktorý testy pripravoval, urobil chybu. "Pracovníci predovšetkým ŠPÚ pochybili, neodhadli vedomosti našich žiakov, deviatakov," uviedol Szigeti. Podľa neho úlohy, ktorými sa zisťovalo, ako žiaci dokážu v praxi využívať získané vedomosti, však nie je potrebné anulovať. Výsledky z tejto časti Testovania 9 sa totiž žiakom nebudú zohľadňovať pri prijímaní na stredné školy.
Szigetimu sa nepozdáva druhá časť Testovania 9, ktorá vychádzala z medzinárodného testovania PISA, aj preto, že žiaci na maďarských školách sa museli popasovať s úlohami, ktoré vychádzali z učebných osnov slovenských škôl. Žiaci na maďarských školách majú slovenčinu ako druhý jazyk a testy boli koncipované, akoby bola ich materinskou rečou. "Myslím si, že je to podraz na školách a deťoch s vyučovacím jazykom maďarským," podotkol Szigeti. Podľa neho minister školstva Ján Mikolaj to urobil účelovo, pretože už dlhšie upozorňuje na to, že deti na maďarských školách nedostatočne ovládajú slovenčinu. "Pán minister teraz bude mať argument v rukách a myslím si, že je to vopred zinscenované tak, aby mohol argumentovať, že predsa som mal pravdu, výsledky sú katastrofálne, žiaci naozaj neovládajú štátny jazyk," dodal Szigeti. Ministra Mikolaja preto vyzval, aby "prestal a nepokračoval v tejto politike".
Testy z medzinárodného testovania PISA, ktoré je zamerané na zisťovanie čitateľskej, jazykovej a matematickej gramotnosti, dostávajú žiaci v materinskom jazyku, konštatoval Szigeti. Ako nedostatok vníma, že k testom z vyučovacieho jazyka (okrem slovenčiny boli aj v maďarčine a ukrajinčine) boli prílohy len v slovenčine. Podľa Szigetiho deti to zbytočne stresovalo.
Poslankyňa za SMK Anna Szögedi kritizovala, že integrovaní žiaci s hendikepom dostávajú rovnaké testy, len majú viac času na ich riešenie. Podľa nej lepšie by bolo, keby dostávali jednoduchšie úlohy. Domnieva sa, že súčasné testy sú pre ne neprimerané.
StoryEditor
