StoryEditor

Viac svetla na cestách? Efekt je otázny

Motoristi musia oddnes svietiť na cestách počas celého dňa. Táto povinnosť platí až do 15. marca. Podľa všetkého však vodiči nevypnú svetlá ani po tomto dátume - rezort vnútra totiž v novom cestnom zákone, ktorý má platiť už od začiatku budúceho roka, navrhujú celoročné svietenie.

Polícia tvrdí - svietenie počas dňa zvyšuje bezpečnosť. Či však skutočne klesol počet nehôd, odkedy sa v zimnom období musí svietiť, potvrdiť nevie. "Nedá sa to povedať jednoznačne, lebo každý rok narastá počet vozidiel. Svietenie je však určite bezpečnejšie," tvrdí policajný hovorca Viktor Plézel. Kto do polovice marca nebude svietiť, riskuje pokutu 2-tisíc korún. Koľko za minulé obdobie vybrali od vodičov peňazí? To polícia nevie. "Priestupky za svietenie samostatne neevidujeme, sú súčasťou balíka priestupkov."
Bude menej nehôd?
Celoročné svietenie však vyvoláva otázniky - hoci u nás sa o ňom uvažuje, v susednom Rakúsku to prehodnocujú.
Riaditeľ Výskumného ústavu dopravného v Žiline Ľubomír Palčák tvrdí, že ak by sa svietilo celý rok už vlani, mohlo byť na slovenských cestách o 8-tisíc nehôd menej. "Štúdie uskutočnené napríklad v Škandinávii či v krajinách EÚ hovoria zhruba o 13-percentnom znížení nehodovosti."
Plošné zavedenie osvetlenia pomôže, tvrdí aj znalec v odbore cestnej dopravy Marián Rybiansky. "Mnohí ľudia totiž jazdia bez svetiel aj za šera, dažďa či inak zníženej viditeľnosti." Podľa prezidenta Ústredného automotoklubu Juraja Smrečana by mali svietiť aj bicykle. "Mali by byť na to dostatočne vybavené, to znamená, mať predné aj zadné svetlá."
Rakúšania vidia riziká
V Rakúsku nedávno opäť otvorili diskusiu, či počas dňa svietiť alebo nesvietiť. Ministri dopravy a vnútra upozornili na prieskum, podľa ktorého zapnuté svetlá viac odvádzajú pozornosť vodičov. Predbežná správa ukázala, že nehodovosť na cestách stúpla - svetlo vraj oslepuje vodičov, tí ľahšie prehliadajú chodcov a prekážky na okrajoch ciest. "V tejto štatistike však nie sú rozdelené nehody podľa toho, ako by ju mohli ovplyvniť svetlá - sú tam napríklad zahrnuté aj nehody spôsobené cez noc," vysvetľuje vedúci oddelenia premávky z rakúskeho ministerstva dopravy Wilhelm Kast. Hoci svietenie prinieslo podľa neho pozitívne výsledky, ďalší výskumu potvrdil, že osvietenie očí môže spôsobiť zhoršenie videnia. "Ukázalo sa, že vodič síce zareaguje na osvetlené vozidlo skôr, pritom však prehliada neosvetlené prekážky na ceste, teda cyklistov a chodcov."

Ako sa svieti v únii
Keby celoročné svietenie zaviedli všetky krajiny EÚ, podľa výskumu Svetovej zdravotníckej organizácie by v únii ročne klesol počet zranených o 150-tisíc, počet nehôd o dva milióny a svietenie by zachránilo 5 500 ľudských životov. Celoročné svietenie dnes uplatňuje 14 krajín EÚ, celodenné a celoročné svietenie platí aj v Nórsku či Chorvátsku. V susednom Česku svietia cez deň od vlaňajška.

menuLevel = 1, menuRoute = slovensko, menuAlias = slovensko, menuRouteLevel0 = slovensko, homepage = false
05. november 2024 09:04