Nové pravidlá na cestách. Prísnejšie pokuty, celoročné svietenie, zmeny v povolenej rýchlosti. HN prinášajú prehľad najdôležitejších zmien, ktorými by sa mali vodiči riadiť na cestách už na jeseň.
Celoročné svietenie, zimné pneumatiky na snehu, maximálne päťdesiatka v obci, ale aj 30-tisícové pokuty. To sú zmeny, ktoré by od jesene mal priniesť nový cestný zákon. Vládny kabinet by ho mal prerokovať tento týždeň. Ministerstvo vnútra a polícia si od neho sľubuje predovšetkým menej obetí a bezpečnejšie cesty. Vlani totiž na Slovensku pri nehodách zahynulo až 627 ľudí, najčastejšie chodcov a cyklistov. Práve ich má viac chrániť avizované zníženie maximálnej povolenej rýchlosti v obci o desať kilometrov za hodinu. "Tento krok robíme kvôli kratšej brzdnej dráhe. Jednoznačne to zvýši bezpečnosť chodcov a cyklistov, pretože až 60 percent usmrtených na cestách máme nemotorových účastníkov," vysvetľuje policajný viceprezident Stanislav Jankovič. Päťdesiatka v obci platí v susednom Česku už jedenásť rokov. "Na priechodoch to bude pre chodcov vyslobodením, pretože rozdiel v brzdnej dráhe je veľmi výrazný. Pri päťdesiatke auto zabrzdí, pri šesťdesiatke chodca zrazí a zastaví až niekoľko metrov ďalej," vysvetľuje metodik dopravných inžinierov Vladimír Menšík z riaditeľstva služby dopravnej polície ČR.
Policajtov bude viac
Táto zmena je podľa Menšíka užitočná najmä vo väčších mestách. "Problém je v tom, že tú päťdesiatku málokto dodržiava." Ako dodal, nedávno sa pri teste v Prahe zistilo, že "maximálku" nedodržuje až 83 percent vodičov. U nás už policajný prezident Ján Packa dávnejšie avizoval, že polícia bude vyžadovať striktné dodržiavanie päťdesiatky. "Určitá tolerancia tam vždy je. Aj dnes však môžete dostať pokutu, ak prekročíte rýchlosť o päť kilometrov, pokiaľ vám to zmeriame," hovorí Jankovič. Na cestách by mali pribudnúť aj policajti. "Práve riešim otázku zvýšenia ich počtu. Možno hovoriť o 1 300 policajtoch pre poriadkovú a dopravnú políciu," avizuje Jankovič. Zároveň by mali dostať stovku nových prenosných laserových radarov.
Zákon má zároveň zvýšiť pokuty a sprísniť podmienky na zadržanie vodičského preukazu. "Pri prekročení rýchlosti od 30 km/h už to budú zaujímavé pálky a verím, že to bude mať patričný výchovný efekt," argumentuje Jankovič. Motoristickí odborníci však plánované sprísňovanie kritizujú. "Človek platí brutálnu spotrebnú daň, povinné zmluvné poistenie, cestnú daň, diaľničné poplatky a čo za to dostáva? Nič. Z tohto pohľadu sa mi zdá nemorálne ho ešte týrať vysokými pokutami," tvrdí šéf Ústredného automotoklubu Juraj Smrečan.
Na pomoc prichádzajú svetlá
Spomaľovať sa bude možno aj pred školami a škôlkami. "Už po pripomienkovom konaní sme dostali návrh v úsekoch pred školami a škôlkami znížiť rýchlosť na 30 km/h. Je to trošku neskoro, ale možno to skúsime cez poslancov," avizuje Jankovič. Odborníci si zlepšenie na cestách sľubujú najmä od celoročného svietenia a povinnosti zimných pneumatík na súvislej vrstve snehu a ľadu. "To sú elementárne veci," hovorí Smrečan.
V susednom Rakúsku však s celoročným svietením od januára skoncovali. Dôvodom mala byť menšia viditeľnosť chodcov a cyklistov a vplyvy na životné prostredie. Minister vnútra Robert Kaliňák (Smer-SD) považuje tieto argumenty za nezmyselné. "Teraz sa veziem v aute a z desiatich áut sedem svieti aj tak a nemám pocit, že by chodcov bolo vidieť menej," povedal v čase rozhovoru s HN. Ako dodal, prepočty na litre, exhaláty a svetlá ho vzhľadom na šancu zachrániť ľudské životy niekedy privádzajú do úžasu. Svietenie sa pritom osvedčilo aj v Českej republike. "Najhoršia situácia je, ak niekto svieti a niekto nie. Keď je takéto aprílové počasie alebo podvečer je ťažké odhadnúť, kedy už treba svietiť. Takto jednoducho svietite po celý rok," hovorí Menšík.
StoryEditor
Viac povinností, pokút aj kontrol
Už v stredu by vláda mala schváliť cestný zákon. Polícia si od neho sľubuje viac bezpečnosti a menej obetí.
