StoryEditor

Viac povinností, pokút aj kontrol

21.04.2008, 00:00
Už v stredu by vláda mala schváliť cestný zákon. Polícia si od neho sľubuje viac bezpečnosti a menej obetí.

Nové pravidlá na cestách. Prísnejšie pokuty, celoročné svietenie, zmeny v povolenej rýchlosti. HN prinášajú prehľad najdôležitejších zmien, ktorými by sa mali vodiči riadiť na cestách už na jeseň.

Celoročné svietenie, zimné pneumatiky na snehu, maximálne päťdesiatka v obci, ale aj 30-tisícové pokuty. To sú zmeny, ktoré by od jesene mal priniesť nový cestný zákon. Vládny kabinet by ho mal prerokovať tento týždeň. Ministerstvo vnútra a polícia si od neho sľubuje predovšetkým menej obetí a bezpečnejšie cesty. Vlani totiž na Slovensku pri nehodách zahynulo až 627 ľudí, najčastejšie chodcov a cyklistov. Práve ich má viac chrániť avizované zníženie maximálnej povolenej rýchlosti v obci o desať kilometrov za hodinu. "Tento krok robíme kvôli kratšej brzdnej dráhe. Jednoznačne to zvýši bezpečnosť chodcov a cyklistov, pretože až 60 percent usmrtených na cestách máme nemotorových účastníkov," vysvetľuje policajný viceprezident Stanislav Jankovič. Päťdesiatka v obci platí v susednom Česku už jedenásť rokov. "Na priechodoch to bude pre chodcov vyslobodením, pretože rozdiel v brzdnej dráhe je veľmi výrazný. Pri päťdesiatke auto zabrzdí, pri šesťdesiatke chodca zrazí a zastaví až niekoľko metrov ďalej," vysvetľuje metodik dopravných inžinierov Vladimír Menšík z riaditeľstva služby dopravnej polície ČR.
Policajtov bude viac
Táto zmena je podľa Menšíka užitočná najmä vo väčších mestách. "Problém je v tom, že tú päťdesiatku málokto dodržiava." Ako dodal, nedávno sa pri teste v Prahe zistilo, že "maximálku" nedodržuje až 83 percent vodičov. U nás už policajný prezident Ján Packa dávnejšie avizoval, že polícia bude vyžadovať striktné dodržiavanie päťdesiatky. "Určitá tolerancia tam vždy je. Aj dnes však môžete dostať pokutu, ak prekročíte rýchlosť o päť kilometrov, pokiaľ vám to zmeriame," hovorí Jankovič. Na cestách by mali pribudnúť aj policajti. "Práve riešim otázku zvýšenia ich počtu. Možno hovoriť o 1 300 policajtoch pre poriadkovú a dopravnú políciu," avizuje Jankovič. Zároveň by mali dostať stovku nových prenosných laserových radarov.
Zákon má zároveň zvýšiť pokuty a sprísniť podmienky na zadržanie vodičského preukazu. "Pri prekročení rýchlosti od 30 km/h už to budú zaujímavé pálky a verím, že to bude mať patričný výchovný efekt," argumentuje Jankovič. Motoristickí odborníci však plánované sprísňovanie kritizujú. "Človek platí brutálnu spotrebnú daň, povinné zmluvné poistenie, cestnú daň, diaľničné poplatky a čo za to dostáva? Nič. Z tohto pohľadu sa mi zdá nemorálne ho ešte týrať vysokými pokutami," tvrdí šéf Ústredného automotoklubu Juraj Smrečan.
Na pomoc prichádzajú svetlá
Spomaľovať sa bude možno aj pred školami a škôlkami. "Už po pripomienkovom konaní sme dostali návrh v úsekoch pred školami a škôlkami znížiť rýchlosť na 30 km/h. Je to trošku neskoro, ale možno to skúsime cez poslancov," avizuje Jankovič. Odborníci si zlepšenie na cestách sľubujú najmä od celoročného svietenia a povinnosti zimných pneumatík na súvislej vrstve snehu a ľadu. "To sú elementárne veci," hovorí Smrečan.
V susednom Rakúsku však s celoročným svietením od januára skoncovali. Dôvodom mala byť menšia viditeľnosť chodcov a cyklistov a vplyvy na životné prostredie. Minister vnútra Robert Kaliňák (Smer-SD) považuje tieto argumenty za nezmyselné. "Teraz sa veziem v aute a z desiatich áut sedem svieti aj tak a nemám pocit, že by chodcov bolo vidieť menej," povedal v čase rozhovoru s HN. Ako dodal, prepočty na litre, exhaláty a svetlá ho vzhľadom na šancu zachrániť ľudské životy niekedy privádzajú do úžasu. Svietenie sa pritom osvedčilo aj v Českej republike. "Najhoršia situácia je, ak niekto svieti a niekto nie. Keď je takéto aprílové počasie alebo podvečer je ťažké odhadnúť, kedy už treba svietiť. Takto jednoducho svietite po celý rok," hovorí Menšík.

Aké zmeny nás čakajú na cestách

Zníženie rýchlosti v obci
Maximálna povolená rýchlosť v obci sa znižuje zo 60 na 50 km/h. Toto opatrenie má slúžiť predovšetkým na ochranu chodcov. Pri pomalšej jazde sa totiž výrazne skracuje brzdná dráha auta. Štatistiky v Európe dokazujú, že následky dopravných nehôd sú pri päťdesiatke nižšie. V susednom Česku počet smrteľných nehôd klesol prvý rok od zavedenia päťdesiatky o 26 percent a v Maďarsku o 15 percent. Z obcí by, naopak, vo väčšine prípadov mali vymiznúť štyridsiatky, ktoré tak strácajú opodstatnenie.

Zvýšenie rýchlosti
Minimálna rýchlosť na diaľnici sa zvyšuje z 50 na 80 km/h. Aj príliš pomalé autá totiž podľa ministerstva vnútra predstavujú na cestách riziko. Maximálna rýchlosť pre kamióny mimo obce sa zvyšuje z 80 na 90 km/h. Okrem toho bude možné značkou zvýšiť rýchlosť nielen na všetkých cestách, ale aj v obci. Na niektorých úsekoch diaľnice sa uvažuje aj o zavedení maximálnej rýchlosti 160 km/h namiesto súčasnej stotridsiatky. Polícia si od toho sľubuje väčšiu bezpečnosť na cestách v obci a lepšiu plynulosť mimo obce.

Povinné svietenie
Vodič je povinný jazdiť po celý rok s rozsvietenými stretávacími svetlami. Pri dobrej viditeľnosti to môžu byť aj svetlá na denné svietenie, ktorými sú už dnes vybavené niektoré autá. Polícia predpokladá, že sa tak výrazne zvýši bezpečnosť na cestách podľa princípu – „vidieť a byť videný“. Podľa štúdie Európskej komisie môže celoročné svietenie zachrániť až dvetisíc ľudských životov ročne. Dnes sa na slovenských cestách musí svietiť len od 15. októbra do 15. marca.

Zimné pneumatiky
Zákon opäť prichádza so zavedením povinnosti používať zimné pneumatiky. Tentoraz by však nemala byť ohraničená časovými termínmi. Naopak, mala by sa vzťahovať len na prípady, keď je na ceste súvislá vrstva snehu, ľadu alebo námraza. Ministerstvo vnútra uznáva, že pre niektorých vodičov môže byť kúpa zimných pneumatík finančne neúnosná. V takom prípade odporúča auto odstaviť a jazdiť opäť až vtedy, keď sú cesty upravené.

Nehody a škodové udalosti
Po novom už bude možné privolať policajtov len k dopravnej nehode, pri ktorej došlo ku škode vyššej ako 160-tisíc korún. Ostatné havárie, kde neboli zranené osoby, poškodená cesta či verejný majetok, budú už len škodovou udalosťou. Objasňovať ich teda už nebude polícia. Riešiť by sa mali dohodou účastníkov nehody alebo prostredníctvom poisťovní. Polícia by sa tak mala odbremeniť od zákrokov pri ľahkých nehodách a byť flexibilnejšia pri vážnych haváriách.

Povinnosti chodcov a cyklistov
Pri zníženej viditeľnosti budú musieť chodci mimo obce nosiť odev s reflexnými prvkami, aby ich na ceste bolo lepšie vidieť. Reflexný odev pri zníženej viditeľnosti a ochrannú prilbu budú musieť mimo obce nosiť aj cyklisti. Deti do 18 rokov musia mať prilbu aj v obci. Veľkú časť obetí, ktoré každoročne zahynú na cestách, tvoria práve chodci a cyklisti. Často ich totiž vodič zaregistruje až v poslednej chvíli. Polícia preto rozbehla aj projekt „vidieť a byť videný“, keď školákom, ale aj dôchodcom rozdávala reflexné pásky.

Lov na vodičáky
Policajti budú mať voľnejšie ruky na zadržanie vodičského preukazu. Ľudia tak budú môcť ľahšie prísť o vodičák nielen za alkohol za volantom, ale aj za stav pod vplyvom omamných látok, odmietnutie krvnej skúšky, dopravnú nehodu, neprimerané prekročenie rýchlosti, jazdu na červenú alebo cez železničné priecestie v čase, keď je to zakázané. Zadržaním vodičáka sa môže skončiť aj nedovolené predbiehanie a nedanie prednosti v jazde. Dnes môže polícia vziať vodičák maximálne na dva roky, po novom sa trest zvýši až na päť rokov. Vodičský preukaz môže slúžiť aj ako „záloha“, ak vodič nemá na zaplatenie pokuty na mieste.

Vyššie pokuty
Ministerstvo vnútra avizuje, že väčšina pokút sa nezmení. Vzrásť by mali len pri závažných porušeniach dopravných predpisov. Maximálna výška pokuty pre vodiča by mala byť po novom 30-tisíc korún, a nie 15-tisíc korún, ako je to dnes. Toľko môže vyjsť napríklad odmietnutie testu na alkohol či drogy alebo útek od nehody. Až 25-tisíc môže stáť šoférovanie pod vplyvom alkoholu alebo inej omamnej látky. Sto- až dvestotisícové pokuty môžu dostať zodpovedné osoby, ktoré prikážu alebo dovolia, aby sa na jazdu použilo auto, ktoré nespĺňa podmienky na cestnú premávku.

Pokuty za výmole
Stotisícové pokuty budú hroziť správcom ciest, teda obciam a samosprávnym krajom, ak nebudú udržiavať cesty v dobrom stave. Peňažný trest môžu dostať aj opakovane. Zjazdnosť ciest budú skúmať dopravní inžinieri. Ak zistia, že sú na vozovke príliš veľké výmole, písomne upozornia správcov ciest. Tí budú mať do určitého času povinnosť problém odstrániť. Župani aj primátori už teraz tvrdia, že toto opatrenie príliš zaťaží ich rozpočty.

Stop pre kolóny
Zákon nanovo určuje časy pre zákaz jazdy kamiónov po diaľniciach a cestách prvej triedy. Obmedzenie sa bude týkať predovšetkým piatkovej a nedeľňajšej premávky. Polícia chce takýmto spôsobom stiahnuť z premávky nákladné autá v časoch, keď sa väčšina vodičov presúva pred víkendom z miest na vidiek a v nedeľu zasa naspäť. Dopravcovia sa však stále snažia dohodnúť lepšie podmienky. Tvrdia totiž, že na víkendové státie podľa nových pravidiel nie je dostatok parkovísk.

Práca namiesto pokuty
Pokutu vyššiu ako 2-tisíc korún si vodiči budú môcť odpracovať. Menej solventní vodiči tak namiesto peňazí budú musieť obetovať svoj čas. Pri verejnoprospešných prácach chce polícia spolupracovať so samosprávou. Ich vykonanie bude musieť vodič preukázať potvrdením. Či si vodiči nechodia len „po pečiatky“, ale trest aj riadne odpracujú, sa bude podľa ministra vnútra Roberta Kaliňáka (Smer-SD) prísne kontrolovať.

Zákaz antiradarov
Prvý raz zákon striktne zakazuje využívanie zariadení, ktoré vodiča môžu upozorniť na policajnú hliadku s radarom alebo znemožniť meranie. Takýto prístroj sa dá kúpiť už za 4-tisíc korún, kvalitnejší do 30-tisíc korún. Ich využívanie komplikuje policajtom prácu pri dohľade nad bezpečnosťou cestnej premávky. Polícia navyše tvrdí, že antiradary môžu zapríčiniť vážne autonehody, keď vodič po upozornení prudko zabrzdí.

Zákaz parkovania na chodníku
Zákon by mal úplne zakázať možnosť zastaviť a stáť na chodníku. Výnimkou by mali byť prípady, ak takéto parkovanie bude povolené dopravnou značkou. Dnes je úprava takéhoto parkovania nejednoznačná. Zákon hovorí o tom že na chodníku musí zostať určitý priestor, aby mohla prejsť matka s kočíkom. Posudzovanie je však komplikované a vodič môže mať problém odhadnúť správnu vzdialenosť. Ministerstvo vnútra pripúšťa diskusiu o tomto bode. Rozhodujúce slovo budú mať primátori a starostovia obcí.

menuLevel = 1, menuRoute = slovensko, menuAlias = slovensko, menuRouteLevel0 = slovensko, homepage = false
27. december 2025 22:24