StoryEditor

Cestný zákon je už na stole

01.07.2008, 15:45
Dlhoočakávaný cestný zákon ministra vnútra Roberta Kaliňáka (Smer-SD) je už na stole. Nový zákon, o ktorom sa bude hlasovať o 17.00, prinesie do života vodičov mnoho zásadných zmien.

Medzi hlavné zmeny patrí zníženie maximálnej rýchlosti jazdy v obciach z dnešnej "šesťdesiatky," na 50 km za hodinu. Naopak, najnižšia povolená rýchlosť na diaľnici sa zvýši na 80 km za hodinu. Vodiči budú musieť počas zimných mesiacov a súvislej vrstvy snehu na cestách vybaviť svoje autá pneumatikami so zimným dezénom. Nevyhnú sa ani povinnému celoročnému svieteniu.

Vyššie pokuty - väčšia bezpečnosť
Vodičov pravdepodobne nepotešia ani vyššie pokuty, napríklad za odmietnutie dychovej skúšky, za čo mu namiesto súčasnej 20-tisícovej pokuty hrozí až dvojnásobok. Maximálna pokuta 30-tisíc hrozí vodičovi jazdiacemu pod vplyvom alkoholu a o 5-tisíc korún je nižšia maximálna možná pokuta pre porušenie dopravných predpisov. Minister Kaliňák si nemyslí, že sú pokuty prehnane vysoké. Podľa neho totiž ak nezodpovedný vodič bude musieť siahnuť hlbšie do vrecka, rozmyslí si, ako sa bude na ceste správať.

Zákon sa však snaží aj uľahčiť riešenie nehody bez závažnej škody. Ak škoda nepresiahne 120-tisíc korún a nedošlo k zraneniu účastníkov, vodič nebude povinný volať policajtov. Nehodu vyrieši poisťovna účastníka, ktorý má nehodu na svedomí. Vďaka tejto zmene by sa mali ľudia aj policajti vyhnúť zbytočnému naťahovaniu času a blokovaniu premávky.
Ak zákon získa dostatočnú podporu v parlamente, účinnosť by mal nadobudnúť 1. októbra 2008.

Hrušovský by zrušil imunitu za priestupky
Líder opozičného KDH Pavol Hrušovský navrhol zrušiť poslaneckú imunitu pri dopravných priestupkoch. Podľa neho ide o neprimeraný nárok ústavných činiteľov. Hrušovský považuje za slušné a zodpovedné, aby parlament v tomto prípade odstránil nerovnosť občana pred zákonom za porušovanie dopravných predpisov. "Pokiaľ chceme zvýšiť dôveryhodnosť slovenského parlamentu, verejnosti by mal byť poslaný jasný dôkaz, že poslanci sú ochotní vzdať sa svojich nelegitímnych výhod a dôsledne sa zasadzovať za rovnosť všetkých občanov pred zákonom,“ zdôraznil Hrušovský.

Minister vnútra Robert Kaliňák nechce zasahovať do imunity poslancov, lebo ide podľa neho o záležitosť parlamentu. Hrušovskému však odkázal, aby tento problém vyriešil osobitnou novelou priestupkového zákona a nie cez cestný zákon.

Správu budeme aktualizovať

Čo mení cestný zákon?
Zníženie rýchlosti v obci
Maximálna povolená rýchlosť v obci sa znižuje zo 60 na 50 km/h. Toto opatrenie má slúžiť predovšetkým na ochranu chodcov. Výrazne sa totiž skracuje brzdná dráha auta. Z obcí by naopak vo väčšine prípadov mali vymiznúť 40-tky, ktoré tak strácajú opodstatnenie.

Zvýšenie rýchlosti

Minimálna rýchlosť na diaľnici sa zvyšuje z 50 km/h na 80 km/h. Maximálna rýchlosť pre kamióny sa zvyšuje z 80 na 90 km/h. Značkou bude možné zvýšiť rýchlosť nie len v obci, ale na všetkých cestách. Na niektorých úsekoch diaľnice sa uvažuje aj o zavedení maximálnej rýchlosti 160 km/h.

Povinné svietenie
Vodič je povinný jazdiť po celý rok s rozsvietenými stretávacími svetlami. Dnes sa na slovenských cestách musí svietiť len od 15. októbra, do 15. marca.

Zimné pneumatiky
Zákon prichádza so zavedením povinnosti používať zimné pneumatiky – malo by sa to vzťahovať len na prípady, kedy je na ceste súvislá vrstva snehu, ľadu, alebo námraza.

Nehody a škodové udalosti
Po novom sa už za dopravnú nehodu bude považovať len taká, pri ktorej dôjde ku škode vyššej ako 160-tisíc korún. Ostatné havárie, pri ktorých nedošlo k zraneniam ani poškodeniu cesty, či verejného majetku budú už len škodovou udalosťou.

Povinnosti chodcov a cyklistov

Pri zníženej viditeľnosti budú musieť chodci mimo obce nosiť odev s reflexnými prvkami. Reflexný odev pri zníženej viditeľnosti a ochrannú prilbu budú musieť mimo obce nosiť aj cyklisti. Deti do 18 rokov musia mať prilbu aj v obci.

Lov na vodičáky
Zadržať vodičský preukaz bude môcť policajt za alkohol za volantom, ak je vodič pod vplyvom omamných látok, odmietne vyšetrenie, spôsobí dopravnú nehodu, neprimerane prekročí povolenú rýchlosť, prejde na červenú, alebo cez železničné priecestie v čase, keď je to zakázané, za nedovolené predbiehanie a nedanie prednosti.

Vyššie pokuty
Maximálna výška pokuty by mali vzrásť z 15-tisíc na 40-tisíc korún – napríklad za odmietnutie testu na alkohol, či drogy, alebo útek od nehody. Na 25-tisíc môže vyjsť šoférovanie pod vplyvom alkoholu, alebo inej omamnej látky.

Pokuty za výmole

Stotisícové pokuty budú hroziť aj správcom ciest, teda aj obciam a samosprávnym krajom, ak nebudú udržiavať cesty v dobrom stave. Peňažný trest môžu dostať aj opakovane.

Stop pre kolóny
Zákon na novo určuje časy pre zákaz jazdy kamiónov po diaľniciach a cestách prvej triedy. Obmedzenie sa bude týkať predovšetkým piatkovej a nedeľňajšej premávky.

Práca namiesto pokuty

Pokutu vyššiu ako dvetisíc korún si vodiči budú môcť odpracovať. Pri verejnoprospešných prácach chce polícia spolupracovať so samosprávou. Ich vykonanie bude musieť vodič preukázať potvrdením.

Zákaz antiradarov
Striktne sa zakazuje využívanie zariadení, ktoré vodiča môžu upozorniť na policajnú hliadku s radarom, alebo znemožniť meranie.

Zákaz parkovania na chodníku
Zákon by mal úplne zakázať možnosť zastaviť a stáť na chodníku. Výnimkou by mali byť prípady, ak takéto parkovanie bude povolené dopravnou značkou.

Ján Borčin
menuLevel = 1, menuRoute = slovensko, menuAlias = slovensko, menuRouteLevel0 = slovensko, homepage = false
24. apríl 2024 17:50