Trh so "štátnymi“ emisiami nespí, ako to tvrdí predseda vlády Robert Fico. Česká vláda v týchto týždňoch finalizuje predaj emisných povoleniek trom záujemcom. "Celkový objem by mohol byť 30 až 40 miliónov jednotiek a potenciálni kupujúci by mali byť Rakúsko, Španielsko a japonská súkromná firma. Pri jednom obchode ešte nie je zafixované konečné množstvo, preto sa celkový objem pohybuje v určitom intervale od - do,“ potvrdil HN riaditeľ odboru zmien klímy na českom ministerstve životného prostredia Pavel Zámyslický, ktorý obchody dojednáva. Podľa špecializovaného servera pointcarbon.com sú v hre o emisie naďalej aj Estónci, Lotyši či Poliaci.
Z kola von?
Predseda vlády cez víkend tvrdil, že slovenská vláda zisťovala možnosti ďalšieho predaja emisných kvót, ktorý by mohol nahradiť kúpno-predajnú zmluvu so švajčiarsko-americkou firmou Interblue Group. "Emisné limity teraz, napríklad, nechce nikto. My sme sa už aj pokúšali získavať prvé informácie, že či ak zrušíme túto zmluvu so spoločnosťou Interblue, že či je nejaký priestor na predaj emisných limitov, lebo každá krajina sa snaží tieto limity predať, no niektoré krajiny dokonca predávajú limity zvláštne,“ uviedol premiér pre Slovenský rozhlas. Za pravdu mu dáva aj podnikateľ Norbert Havalec, ktorý radil ministerstvu životného prostredia pri príprave predaja emisných povoleniek. "Nevyzerá to dobre, trh sa nehýbe, so Slovenskom nechce nikto obchodovať,“ uviedol pre HN.
| Obchody so „štátnymi“ emisiami Česká republika Je v záverečnej fáze dohody o predaji cca 30 miliónov AAU (ekvivalent tony emisií CO2) trom záujemcom – Španielsku, Rakúsku a súkromnej japonskej spoločnosti. V lete predala česká vláda Japonsku 40 miliónov AAU v cene okolo 10 eur za jednotku. Česká vláda garantuje kupujúcim, že výnos preinvestuje do zelených projektov, ktoré majú zredukovať znečisťovanie ovzdušia. Lotyšsko V decembri minulého roka predalo Lotyšsko 5 miliónov AAU Holandsku a Rakúsku. V auguste prenikli na verejnosť informácie, že Lotyšsko finalizuje obchody v celkovom objeme asi 9 miliónov AAU. Najmenej dvaja zo štyroch kupujúcich by mali byť z Japonska. Poľsko Japonský parlament plánoval nakúpiť v rámci Kjótskeho protokolu emisné jednotky AAU v objeme 100 miliónov. Okrem jednotiek z Čiech, Ukrajiny či Lotyšska by mala časť objemu pochádzať z Poľska, podľa medializovaných správ zhruba 4 milióny AAU. Ukrajina Najväčší objem predala zatiaľ Ukrajina. Za 30 miliónov ton by mala zinkasovať 300 miliónov eur. Podľa dohody je však prevod emisných jednotiek bezodplatný, až kým Ukrajina nezrealizuje príslušné zelené projekty, na ktoré sa zaviazala v zmluve. Cena za AAU by sa následne mala pohybovať vo výške cca 10 eur za jednotku. Estónsko Pobaltská krajina hľadá kupcov na 85 miliónov AAU. Estónska vláda vyhlásila, že kupujúci môže určiť, na aké projekty budú použité získané peniaze. Medzi záujemcov patria podľa zdroja z estónskeho ministerstva životného prostredia Fínsko, dve ďalšie krajiny EÚ a Japonsko. Maďarsko V čase, keď Slovensko predalo 15 miliónov ton za cenu 5,05 eura za AAU, maďarskej vláde sa podarilo dohodnúť cenu 13 eur za tonu. Predali 8,6 milióna ton. Zdroj: pointcarbon.com, HN |
Finále v roku 2013
Český odborník to také "čierne“ nevidí. "Keďže stále vyjednávame, občas sa prihlási nový záujemca, takže predpokladám, že záujem stále je,“ hovorí Zámyslický o situácii na trhu. Šancu na predaj zvyšných 35 miliónov emisných povoleniek má podľa neho naďalej aj Slovensko napriek tomu, že kontroverzný obchod s Interblue Group medzi obchodníkmi stále rezonuje. "Nikto nepovedal konkrétne, že nie, zo Slovenska už nikdy nič nekúpime, tak nič také som nepočul,“ dodal Zámyslický. Finálová rovinka totiž čaká štáty až v roku 2013, kedy budú musieť vyúčtovať plnenie záväzkov pri redukcii emisií podľa Kjótskeho protokolu. "Trh sa bude hýbať podľa ponuky a potreby štátov. Nedá sa to veľmi porovnať, ale pre ilustráciu, trh s emisnými povolenkami pre súkromné podniky v rokoch 2005 až 2007 začínal na cene sedem eur, kulminoval na 30 eurách a skončil na dvadsiatich centoch za tonu,“ vysvetľuje bývalý šéf odboru ochrany ovzdušia v rezorte životného prostredia Ivan Mojík. Vzhľadom na prebytky štátnych emisných povoleniek bude aj ich cena s časom skôr klesať. "Vzhľadom na vývoj v kauze - snahy prehodnotiť či vypovedať zmluvu - sme už teraz v tomto obchode znevýhodnení, bez ohľadu na to, kto je na vine,“ uzatvára Mojík.
Čaplovič vraj koná
Najvýhodnejšiu cestu zo "šlamastiky“, keď na jednej strane vláda čelí tlaku verejnosti na zvýšenie zisku z emisného obchodu a na druhej strane všetky prešľapy v obchode odrádzajú potenciálnych kupcov, hľadá zastupujúci šéf rezortu životného prostredia a vicepremiér Dušan Čaplovič (Smer-SD). Konkrétne kroky či pokrok v rokovaniach s firmou Interblue však konkretizovať nechcel. "Vicepremiér koná v dvoch rovinách. Smerom do minulosti, kde sa hľadajú spôsoby minimalizovania dosahov nevýhodnej zmluvy a smerom do budúcnosti, čo súvisí s tým, že Slovensko už nebude spolupracovať so spoločnosťou Interblue Group,“ odpovedal na otázky HN Čaplovičov hovorca Michal Kaliňák.