Poslanci NR SR počas prvého dňa 10. schôdze opätovne prijali novelu zákona o organizácii ústredných orgánov štátnej správy (tzv. veľký kompetenčný zákon), čím rozhodli o zrušení ministerstva pre správu národného majetku a privatizáciu, ako aj o presunoch niektorých kompetencií medzi rezortmi. K týmto zmenám dôjde k 1. máju 2003. Opätovne bola tiež prijatá novela zákona o zriadení Slovenského národného strediska pre ľudské práva, ktorá zakotvuje zmeny v kreovaní jeho orgánov. Podľa niektorých poslancov to povedie k zvýšeniu vplyvu štátu na toto stredisko. Poslanci schválili novelu zákona o DPH, ktorá o. i. upravuje podmienky odpočtu tejto dane v prípade nákupu hmotného majetku. Do druhého čítania poslanci posunuli novelu Zákonníka práce, ktorá má podľa ministra práce, sociálnych vecí a rodiny Ľudovíta Kaníka zvýšiť flexibilitu pracovnoprávnych vzťahov, znížiť mieru donucujúcich ustanovení a vo väčšej miere vytvoriť predpoklady na kolektívne autonómne vyjednávanie sociálnych partnerov. Poslanci posunuli do druhého čítania novelu zákona o ochrane zdravia, ktorý zakazuje, aby sa do obehu uvádzali kozmetické výrobky, ktoré obsahujú látky alebo prípravky testované na zvieratách po 30. júni 2002, vládny návrh zákona o zaobchádzaní s chemickými látkami, ktoré možno zneužiť na nezákonnú výrobu omamných a psychotropných látok a vládny návrh zákona o podmienkach uvedenia biocídnych látok na trh. Podporu dostal aj vládny návrh zákona o civilnej službe a novelu zákona o štátnej službe príslušníkov Policajného zboru, SIS, Zboru väzenskej a justičnej stráže a Železničnej polície. Do druhého čítania poslanci posunuli aj novelu zákona o obecnej polícii. Parlament rozhodol, že do druhého čítania posunie obidva návrhy novely zákona o telekomunikáciách, ktoré chcú liberalizovať prostredie na trhu s telekomunikačnými službami, vydávanie licencií a zvýšenie vplyvu Telekomunikačného úradu. Parlament do druhého čítania posunul aj novelu zákona o podmienkach uvádzania liehu na trh. Na vedomie vzali poslanci Správu o plnení úloh zahraničnej politiky SR v roku 2002. V rámci rokovania o tomto bode parlament nepodporil uznesenie, ktorým žiada vládu SR, aby prijala deklaráciu, ktorou si SR vyhradzuje právo rozhodnúť o svojej účasti na programoch EÚ, týkajúcich sa otázok bioetiky a rodinného práva.
Dohovor o korupcii
Parlament ratifikoval Občianskoprávny dohovor o korupcii, ktorý schválila Rada Európy ešte v roku 1999. Slovensko sa tak stalo jedenástou krajinou, ktorá dohovor akceptovala. Platnosť nadobudne až vtedy, keď ho bude ratifikovať minimálne 14 krajín
Cieľom dohovoru je implementovať do národných právnych poriadkov nástroj ochrany obetí korupcie a uľahčenie postupov, na základe ktorých sa môžu domôcť plnej náhrady za škody ňou spôsobené. Ide o to, aby zmluvné strany zabezpečili vo svojom zákonodarstve poškodeným osobám právo iniciovať súdne konanie s cieľom získať za spôsobenú ujmu plnú náhradu. Môže mať formu majetkovej i nemajetkovej škody a zmareného zisku. Štát preberá v zmysle dohovoru zodpovednosť za škody spôsobené korupčným konaním jeho verejných činiteľov. Dôležitou súčasťou dohovoru je ustanovenie, že každá zmluva alebo jej časť je po poskytnutí úplatku neplatná. Zákonodarstvo musí reagovať aj na to, aby všetky strany, ktorých súhlas bol ovplyvnený činom korupcie, mali možnosť podať návrh na zrušenie zmluvy súdom.
StoryEditor