StoryEditor

Policajt o pokutách nevyjednáva, korupcia však stále existuje

19.01.2011, 23:00

Dopravní policajti berú úplatky. Nové pravidlá ich prinútia všímať si jamy na cestách, a nie piť kávu na pumpe, hovorí policajný viceprezident.

Slovensko stále nespĺňa limit, ktorý stanovila EÚ, že na cestách nezomrie viac ako 305 ľudí. Vlani ich zahynulo 345. Čo s tým chcete robiť?
Drvivá väčšina nehôd vzniká z dôvodu nedisciplinovanosti vodičov. Treba riešiť výchovu budúcich šoférov. Samozrejme, nehodovosti nezabráni len výchova, ale aj represia. Dôležitým faktorom je aj stav vozoviek, ktoré je potrebné opravovať a zlepšovať značenie nehodových úsekov.

Posilníte na tzv. cestách smrti dopravné hliadky?
Priebežne zvyšujeme počet dopravných policajtov. Od 1. marca chystáme presunutie ďalších 155 policajtov do výkonu, ktorí by mali robiť dohľad hlavne nad najrizikovejšími cestami.

Od januára ste zúžili rozpätie pre pokuty za prekročenie rýchlosti. Podarilo sa zamedziť podplácaniu policajtov?
Policajt v podstate nemá na výber zjednávať s priestupcom výšku pokuty, lebo sú odstupňované po piatich kilometroch. Ide aj o protikorupčné opatrenie, i keď najrizikovejším je moment uloženia pokuty. To chceme riešiť tzv. kamerovým systémom na vozidlách polície, pred ktorým by mala byť pokuta ukladaná.

Do akej miery je podľa vás rozšírené podplácanie policajtov?
Do takej miery, ako spoločnosť vníma korupciu. Samozrejme, netajíme, že korupcia existuje. Máme určité mechanizmy, ktoré proti nej bojujú.

Ste viceprezidentom, poznáte predsa svojich podriadených.
Závisí to podľa služieb v policajnom zbore. Občania vnímajú riziko korupcie pri službe dopravnej polície viac ako napríklad pri kriminálnej, železničnej polícii. Dopravná polícia má širokospektrálnu činnosť, okrem dohľadu nad cestnou premávkou sú tam aj skúšobní komisári vo vzťahu k autoškolám, evidencia motorových vozidiel. Nezatvárajme oči, korupcia sa tam môže vyskytovať. Na druhej strane máme protikorupčné mechanizmy, inšpekcia ministerstva vnútra plní svoje úlohy. Je tu Úrad boja proti korupcii.

Po výmene vlády sa tender na nákup kamier, ktoré snímali komunikáciu medzi vodičom a policajtom, stopol. Naštartujete novú súťaž?
Bolo treba spresniť určité špecifikácie. Objem peňazí (48 miliónov eur - pozn. redakcie), ktorý bol na to, sa nám zdal dosť značný. Vyhlásením novej súťaže sledujeme dva ciele. Jednak, že zabezpečíme technické prostriedky a ušetríme peniaze.

Chcete, aby dopravní policajti mali pridelené konkrétne úseky ciest, za ktorých bezpečnosť budú osobne zodpovedať. Čo si od tohto opatrenia sľubujete?
Budú zodpovedať za to, koľko nehôd na úseku vznikne a podľa toho budú zarábať. Dnes máme také situácie, že na cestách sú jamy. Niektorí policajti okolo nich chodia, ani ich nenapadne, že majú povinnosť upozorniť správcu cesty, aby to prišiel opraviť, lebo je to riziko dopravnej nehody. Systém hodnotenia bude nútiť policajta starať sa o cestu. V súčasnosti to policajtov nezaujíma, nie sú do toho zainteresovaní. Je im to jedno, policajt vie, že má ešte tri hodiny slúžiť, že si ešte môže dať kávu. No tak idú na benzínku a pijú kávu. Mária Mihaliková

menuLevel = 1, menuRoute = slovensko, menuAlias = slovensko, menuRouteLevel0 = slovensko, homepage = false
26. apríl 2024 21:16