StoryEditor

Trojdňovému rýchlokurzu nemčiny určite nedôverujem

05.12.2010, 23:00

Keď Július Černický pred šiestimi rokmi prijal ponuku rozbehnúť v Bratislave obchodný dom Kika, prešiel si desiatkami náborových pohovorov a bol "na skusoch" aj v okolitých krajinách, aby podľa vlastných slov zistil, ako sa to nemá robiť. Asi svoju prácu urobil dobre. "Po štyroch mesiacoch ma majiteľ firmy poslal na dovolenku. Keď som sa vrátil, oznámil mi, že budem zodpovedný za celý slovenský a český trh," hovorí dnešný šéf spoločnosti v našich dvoch krajinách. Na začiatku to vraj nebolo ľahké a stretol sa aj s "nacionalistickou kartou". Dnes však tím šliape ako hodinky, a on si môže v rámci práce dovoliť aj príjemnejšie chvíľky. Napríklad raňajky s Hospodárskymi novinami v reštaurácii bratislavského hotela Mama's.

Za všetkým je žena
Július Černický si biznis pochvaľuje. Firme sa darí, Slováci radi nakupujú kvalitný nábytok. "To je niečo, čo sme museli českých zákazníkov dlho učiť. Našťastie, diskont sa z nášho biznisu pomaly stráca. Žijeme v čase, keď sa už nechválime tým, čo máme zaparkované pred barakom, ale čo máme v baraku," vysvetľuje. Ako priznáva, aj väčšina jeho domácnosti je zariadená nábytkom od značky, pre ktorú pracuje. "Kika sa postarala asi o 80 percent nášho interiéru, zvyšok sme si dali urobiť na mieru. Manželka sem-tam zájde aj do Ikea, z čoho som dosť nervózny," smeje sa.

Práve ženy sú tým, čo jeho biznis poháňa dopredu. Tvoria väčšinu klientely, a väčšinou ony rozhodujú. "Keď som pôsobil v hoby markete, bol som prekvapený, koľko žien si kupuje vŕtačky," vysvetľuje. Ako hovorí, v top manažmente firmy majú zatiaľ viac mužov, ale na nižšom stupni je prevaha žien. "Vedia sa lepšie dohodnúť so zamestnancami, a oproti mužom sú tvrdšie v presadzovaní názorov. Aj u nás doma šéfuje žena," hovorí Černický so smiechom.

Kika na trhovisku
Ako každý väčší retailer, aj oni majú svoje privátne značky, ktoré majú zákazníkom zaručiť zodpovedajúcu kvalitu. "Napríklad posteľná bielizeň Vivre. S ňou sa spája aj zaujímavá príhoda. Istý čas sme nevedeli pochopiť, kam nám miznú zásoby. Potom nás niekto upozornil, že značku Vivre niekto predáva na trhovisku na "Miletičke". Vedeli sme, že nemôže ísť o nič legálne," hovorí Černický. Ako sa ukázalo, išlo o, dnes už samozrejme bývalých pracovníkov, ktorí považovali kradnutie tovaru zo skladu za príjemnú bokovku. "Je štatisticky potvrdené, že 70 percent škôd v obchode spôsobujú vlastní zamestnanci," vysvetľuje riaditeľ Kiky. A čo je preňho najdôležitejšie pri pohovore? "Samozrejme, dôležité je aj to, čo má za sebou, potrebný je istý stupeň odbornosti, ale najmä vystupovanie. U nás si je každý strojcom svojho šťastia. Motivačná zložka platu transparentne ohodnocuje tých, ktorí sa vedia k zákazníkom patrične správať," dodáva Černický. Ako hovorí, bol by rád, keby všetky manažérske pozície mohli obsadzovať vychovávaním vlastných ľudí. Niekedy však musia loviť zvonku. "Aj to bývajú zážitky. Najradšej mám vyhlásenia typu "mne je jedno, čo budem robiť, ja viem všetko". Dokonca sme sa stretli aj s človekom, ktorý nám tvrdil, že sa do troch dní doučí hovoriť po nemecky," smeje sa Černický.


Kto je Július Černický
Po ukončení štúdia na Vysokej škole ekonomickej v Bratislave pôsobil na viacerých ekonomických pozíciách. V retaile pracuje od roku 1995, pôsobil v spoločnostiach bauMax a Carrefour. Od roku 2005 bol vedúci obchodného domu Kika Nábytok a od roku 2006 je riaditeľ spoločnosti pre Slovensko a ČR.

Dotazník
Nakupujete viac vy, alebo členovia vašej rodiny?
Členovia mojej rodiny.

Čo nakupujete najradšej?
Autá.

Koľko hodín trávite denne v práci?
Desať.

Beriete si prácu domov?
Nie, zásadne nie.

Čo máte na svojej práci najradšej?
Zmenu.

A čo máte naopak najmenej rád?
Fádnosť.

menuLevel = 1, menuRoute = slovensko, menuAlias = slovensko, menuRouteLevel0 = slovensko, homepage = false
23. december 2024 02:58