Príchod krízy sme očakávali ešte pred jej oficiálnym prepuknutím. Výrobcovia nábytku v celej Európe úzko spolupracujú a prvé negatívne signály z Ameriky sa pomerne skoro dostali aj k nám. Ešte v októbri minulého roka sme si boli situáciu osobne preveriť na výstave drevárskych a nábytkárskych technológií v Atlante. Získali sme tým náskok, vďaka ktorému sa nám podarilo uskutočniť preventívne opatrenia ešte predtým, ako o kríze začali hovoriť naši politici.
Znižovanie nákladov, sproduktívnenie práce, aktívnejšie vyhľadávanie šancí na trhu a vôbec zdynamizovanie celého vnútorného fungovania podniku sú kroky, ktoré sme uskutočnili a ktorých efekt stále trvá. Okrem toho sme investovali do vzdelávania našich ľudí a zvýšili sme výdavky na reklamu. Výsledkom týchto opatrení je napríklad to, že v prvom polroku tohto roka nám objemy predaja výrazne neklesli, iba o osem percent. Od dovoleniek sa však situácia zmenila k lepšiemu a očakávam, že najbližšie mesiace už možno budú rekordné. Myslím si preto, že kto bol na príchod krízy dobre pripravený, toho sa dotkla menej ako ostatných.
Kríza tu síce je, ale nie je všade. Otvárali sme napríklad predajňu v Rožňave v čase, keď už tu bola kríza. Napriek tomu sa v tejto prevádzke dosahujú najvyššie tržby na štvorcový meter spomedzi všetkých našich predajní na Slovensku. Niekedy si dokonca vravím -- chvalabohu, že kríza prišla. Trh sa trochu vyčistí a mnohé malé firmy, ktoré na to nemajú, to budú musieť zabaliť. Zostanú iba tie, ktoré budú schopné inovatívnym prístupom vytvárať zdravé konkurenčné prostredie. Neexistuje univerzálny recept, ako sa vyrovnať s krízou. V živote je však dôležitá dynamika a v týchto časoch to platí dvojnásobne.
StoryEditor
