StoryEditor

Ťažiť z lokálpatriotizmu sa mi zdá nefér

21.11.2010, 23:00

Ste jedinou veľkou slovenskou firmou na našom trhu so športovým oblečením. Ako sa vám podarilo presadiť medzi konkurenciou so zahraničným know-how?
Náš segment je takzvaný sport fashion, ktorý spája voľný čas a módu. Veríme, že v tomto sme inovatívnejší ako zahraniční hráči. Podarilo sa nám vybudovať výborný tím ľudí, určite minimálne s porovnateľnou kvalitou, ako má zahraničná konkurencia. Snažíme sa byť oveľa flexibilnejší v reakciách na trhové zmeny, prinášať produkty, keď je po nich dopyt. A pomer medzi cenou a kvalitou u nás je podľa mňa výhodnejší ako u konkurencie. Snažíme sa veľmi tvrdo stavať na biznis procesoch, analýzach a číslach, a využiť každú možnosť na efektívnejšie fungovanie. A podľa toho, ako sa náš zákazník zatiaľ správa, asi sa nám to darí.

Neuvažovali ste o tom, že by ste sa vyhranili ako domáci hráč a ťažili z lokálpatriotizmu Slovákov?
Tým, že chceme ísť aj do zahraničia, na tejto výhode by sa však nedalo dlhodobo stavať. Hlavné však je, že chceme ponúknuť ľuďom férovú hodnotu, a takáto komunikácia by nebola voči zákazníkovi správna. Chceme, aby klienti vedeli, akú kvalitu u nás za svoje peniaze dostanú, ale ťažiť z lokálpatriotizmu sa mi zdá trošku lacné a nefér.

Koľko máte predajní a aký je váš trhový podiel?
Na Slovensku máme 30 predajní a ďalších 10 v Poľsku. Vnímame náš trhový podiel okolo 35 percent, aj keď je ťažké povedať presné číslo. Z jednej strany sa totiž prelíname s čistými "fashion" predajcami ako H&M a iní, a z druhej strany sa dotýkame aj špecializovaných športových predajní.

Aké sú vaše expanzné plány?
Určite chceme rásť. Uvažujeme o strednej Európe. Na poľskom trhu sa chceme stať číslom jeden. Aktívne uvažujeme o Maďarsku a českým trhu.

Vaša centrála je v Košiciach. Nie je to niekedy problém v komunikácii s partnermi, keďže väčšina firiem sídli v hlavnom meste?
Možno je výhodnejšie byť v Bratislave, pretože komunikácia je o niečo rýchlejšia, na druhej strane však dnes informačné technológie vedia preklenúť tento problém. Najväčší otáznik pre mňa je dostať kvalitné informácie a know-how z nášho biznisu k ľuďom v našom regióne. Ako vieme byť kreatívni, posúvať sa dopredu a prijať nové myšlienky. Keď porovnám Košice a Silicon Valley, vidím to ako najväčší hendikep. Inovácie sú tým, čo nás ťahá dopredu, a nové myšlienky potrebujeme mať k dispozícii čím skôr.

Ako je to s ľudskou základňou v Košiciach?
Veľa ľudí odchádza do Bratislavy a v Košiciach je možno menší počet kvalitných ľudí. Na druhej strane je našou výhodou to, že ľuďom vieme ponúknuť po stránke sebarealizácie a kariérneho rastu ponúknuť atraktívne prostredie. Máme konkurenčnú výhodu, ktorá nám vyrovnáva ten hendikep.

Darí sa vám lákať aj manažérov z Bratislavy?
Stále máme väčšinu ľudí z Košíc, ale vidíme už aj tento trend. Problém je však stále nájsť človeka, ktorý má potenciál. Nároky na ľudí sú naozaj vysoké. Snažíme sa nájsť cestu, ako ľudí pritiahnuť a umožniť im naplniť svoje ambície. Jedine ľudia nás vedia posunúť vpred oproti zahraničným firmám. Náš tím je naša kľúčová hodnota.

Aký podiel vášho obratu tvorí predaj cez internet?
Dnes je to asi desať percent, a vidím v ňom obrovskú príležitosť. Mení sa celý biznis model. Ide o kolaboráciu na určitej platforme, ktorú majiteľ vytvoril -- keď niečo vyhľadávate cez Google, tvoríte lepší vyhľadávač. Účastníci Facebooku sami vytvárajú ďalšie produkty. Kedysi bolo konkurenčnou výhodou mať fabriku a veľa vyrábať. Neskôr bolo dobré mať značku, distribučnú sieť a v úvodzovkách vlastniť zákazníka. Teraz sa hranica medzi dodávateľom a odberateľom bude stierať. A my chceme tiež ísť týmto smerom. Naši zákazníci majú určite viac nápadov ako my, a preto ich chceme začleniť do rozhodovacieho procesu.

Dá sa vôbec virtuálne predávať taký produkt ako oblečenie či topánky?
Tento trend je veľmi silný. Zákazník svoje konfekčné číslo pozná a technológie už čoskoro umožnia vyskúšať si topánku virtuálne. Verím, že tieto problémy ľahko prekonáme.

Čo je pre slovenského zákazníka kľúčové pri rozhodovaní a výbere tovaru?
Kvalita a úžitková hodnota pre zákazníka. Určite je dôležitá aj pohodlnosť a jednoduchosť nákupu. A, samozrejme, dôveryhodnosť značky. Aby človek vedel, kam sa má obrátiť v prípade problémov, a aby mal istotu, že partner mu korektným spôsobom dokáže pomôcť.

Kde je v tomto rebríčku cena?
Určite je relatívne vysoko, ale pomer medzi kvalitou, cenou a dôverou voči značke je určite najdôležitejší.

Nedávno ste spustili portál na predaj leteniek. Ako sa vám darí v tomto na Slovensku pomerne nasýtenom biznise?
Tento segment je veľmi perspektívny. Nemyslím si, že je nasýtený, bude ešte veľmi rásť. Tým, že náš zákazník má rád život a aktívne trávi svoj voľný čas, veríme, že toto je produkt, ktorý ocení. Naše očakávania pre Exitravel sú vysoké, urobíme všetko pre to, aby sme na slovenskom trhu získali pozíciu číslo jedna. Verím, že tím našich ľudí a naše schopnosti nám umožnia do dvoch rokov získať vedúcu pozíciu na tomto trhu.

menuLevel = 1, menuRoute = slovensko, menuAlias = slovensko, menuRouteLevel0 = slovensko, homepage = false
23. december 2024 02:27