Bolo to evidentne preto, že Slováci poslali upozornenie telexom (ďalekopisom) do medzinárodnej spoločnosti Servisair, ktorá sa stará o batožinu cestujúcich, avšak nie vedeniu dotknutého letiska.
Servisair v stredu potvrdil, že dostal správu v lámanej angličtine, ktorej pracovníci nerozumeli. Správu zverejnili v stredu írske médiá. Slovenská strana v telexe žiada írskych partnerov o vyzdvihnutie výbušniny a jej zaslanie späť na Slovensko.
Slovenský telex opisuje vzhľad batožiny, v ktorej bola výbušnina umiestnená, a uvádza, že "skúšobná vzorka" nevybuchne ani nezačne horieť. "Prosíme vás o vrátenie vzorky spiatočným letom," konštatuje sa v texte.
Bezpečnostní experti v USA aj inde boli šokovaní celým slovenským testom letiskovej bezpečnostnej ochrany. Podľa ich názoru by sa takýto pokus nikdy nemal uskutočniť na neinformovanom cestujúcom.
Analytik spoločnosti Jane's Aviation Chris Yates zdôraznil, že hoci profesionálne výbušniny nevybuchnú bez detonátora a časovača, dokonca aj dobre zabalené výbušniny mohli zanechať chemickú stopu na batožine dotknutého Slováka Štefana Gondu.
"Ak by sa dostavil v dohľadnom čase na letisko s rovnakým batohom a jej stopy na ňom ešte stále boli, mal by veľké problémy ...a mohol by prípadne skončiť aj na zozname sledovaných (teroristov)," dodal.
Experti v tejto súvislosti poznamenali, že Slovensko ignorovalo chyby z minulosti pri využívaní batožiny civilistov bez ich vedomia pri testoch vyhľadávania výbušnín psami. Francúzsko v roku 2004 zastavilo takého skúšky po tom, ako stratilo stopu po vyše 100 gramov výbušniny umiestnenej v kufri nevinného cestujúceho. Výbušninu sa nikdy nepodarilo nájsť.