Konštatoval to včera predseda vlády M. Dzurinda. V materiáli o príprave na vstup do EÚ sa konštatuje, že v prípade fondu Phare je závažným problémom oneskorené kontrahovanie, ktorého príčinou je nedodržanie termínov predkladania tendrovej dokumentácie. Podarilo sa preto nakontrahovať len asi 14 % prostriedkov. Okrem budovania administratívnych kapacít sa ako prostriedok na zlepšenie tejto situácie navrhuje zlepšenie finančnej kontroly vrátane posilnenia úlohy NKÚ.
Podmienkou čerpania z eurofondov je príprava dostatočne kvalitných projektov. Otázka čerpania prostriedkov z jednotlivých fondov, ale aj ďalším aspektom prípravy SR na vstup do EÚ, sa bude vláda zaoberať zajtra. V predloženom dokumente sa konštatuje, že posledná hodnotiaca správa nám vyčíta nedostatočnú pripravenosť administratívnych štruktúr v oblasti regionálnej politiky a finančnej kontroly. V časti venovanej budovaniu administratívnych kapacít sa konštatuje, že už v roku 2001 vláda rozhodla o vytvorení 833 nových pracovných miest na budovanie nových inštitúcií spojených s prístupovým procesom, a najmä s čerpaním prostriedkov z eurofondov. Ďalšie miesta boli vytvorené na základe vyhlášky Úradu pre štátnu službu. Za problém dokument označuje otázky spojené s mzdami týchto pracovníkov. Predpokladalo sa, že výška ich hrubej mzdy dosiahne úroveň 18 800 až 19 000 Sk. Pracovníci však boli často odmeňovaní sumou, ktorá bola výrazne nižšia -- asi 12 000 Sk. Preto sa plán obsadzovania nových miest nedarí plniť. Tento fakt negatívne ovplyvňuje prípravu projektov, pretože rezorty nedisponujú dostatočnými odbornými kapacitami a častá je aj fluktuácia pracovníkov. Tento stav označil premiér za "únik mozgov" zo štátnej administratívy do súkromných agentúr, ktoré sa venujú príprave projektov na komerčnej báze, ale aj do európskych štruktúr. Zajtra má preto minister financií predložiť materiál venovaný návrhom na budovanie administratívnych kapacít. Komplexný materiál o čerpaní z eurofondov má predložiť podpredseda vlády SR Pál Csáky do konca mája.
Mešká tendrová dokumentácia
Závažným problémom od začiatku realizácie programu Phare na Slovensku v roku 1993 podľa P. Csákyho je oneskorené kontrahovanie. Oneskorenie je zapríčinené najmä nedodržaním termínov predkladania tendrovej dokumentácie príjemcami pomoci. Predloženie týchto dokumentov je pritom nevyhnutným predpokladom na vyhlásenie výberového konania. Spôsobuje to odklad vypísania výberového konania alebo jeho zrušenie. Finančné prostriedky musia byť v takýchto prípadoch vrátené Európskej komisii ako nenakontrahované. Závažnou skutočnosťou je tiež podľa Csákyho, že pre oneskorené predkladanie tendrovej dokumentácie dochádza k alikvotnému zníženiu rozpočtu projektu. Csáky zdôrazňuje, že sa permanentne porušuje uznesenie vlády, ktorým uložila ministrom zabezpečiť prípravu zadaní projektov najneskôr do šiestich mesiacov od podpísania finančného memoranda. K 31. marcu nebola predložená tendrová dokumentácia za projekty finančných memoránd 2001, ktorých záväzný termín predloženia bol podľa uznesenia vlády 10. júl 2002. Za tento stav zodpovedajú podľa Csákyho ministerstvá výstavby a regionálneho rozvoja, hospodárstva, školstva a spravodlivosti. (SITA)
Koľko by sme mohli dostať z EÚ
-- príjmy SR z EÚ v roku 2004 23,564 miliardy Sk
-- povinné platby Slovenska 10,5 miliardy korún
-- z 13,4 miliardy získaných korún 7,4 miliardy z predvstupových fondov
StoryEditor
Na prípravu projektov negatívne ovplyvňuje zlé ohodnotenie práce
Čerpanie prostriedkov v prípade niektorých fondov je bezproblémové, napríklad ISPA, v iných je to "nepríjemné" (Phare za rok 2001), v prípade štrukturálnych fondov vznikla zložitá situácia, kde nám vrátili dva operačné programy a máme neschválený národný rozvojový plán.