Šikovný cestovateľ si dokáže kúpiť letenku z Bratislavy do Bruselu aj za 30 eur. Štát ju zas dokáže nakúpiť aj za 870 eur. A rovnako celý rad ďalších ciest do destinácií, ktoré dnes bežne pokrývajú i nízkonákladové spoločnosti v cenách za pár desiatok eur, sa pri štátnych nákupoch šplhá k výrazne iným číslam. Napríklad: ministerstvo spravodlivosti kúpilo v januári letenky do Londýna za vyše 1100 eur, v marci cestovali predstavitelia rezortu vnútra jednosmerne z Paríža do Viedne za 911 eur a tiež vo februári z Viedne do Varšavy a späť za 950 eur. Podľa oslovených rezortov ani dodávateľa to priveľa nie je, hoci konkurenčné firmy predávajúce letenky hovoria opak. „Ak by bol za úsporu nákladov zodpovedný priamo minister alebo tajomník daného rezortu, tak by sme mali väčšiu istotu, že robí všetko pre to, aby boli ceny čo najnižšie,“ upozornil analytik INESS Radovan Ďurana.
Spoločne, no draho
Ako dnes nakupovanie ciest na úradoch vlastne funguje? Niektorí kupujú samostatne, iní majú spoločné zmluvy. Veľkú zmluvu na dvanásť miliónov eur má uzavretú napríklad rezort dopravy. A to nielen pre seba. Letenky nakupuje centrálne aj pre úrad vlády, ministerstvá spravodlivosti, vnútra a obrany a tiež pre úrad na ochranu osobných údajov. Avšak nie vo vlastnej réžii, ale cez súkromnú firmu ETN Slovakia. Kontrakt na štyri roky s firmou podpísalo vlani päť dní pred Vianocami. „Do tejto verejnej súťaže sa prihlásili dvaja uchádzači,“ tvrdí hovorca rezortu dopravy Martin Kóňa. Druhým uchádzačom v súťaži bola firma Redi Tour, ktorá dodávala letenky pre štát aj v minulosti. Z ostatnej súťaže ju napokon vylúčili.
HN dali zoznamy konkrétnych ciest aj s cenami, za aké úradníci cestovali v tomto roku, na posúdenie iným firmám. Tie tvrdia, že viaceré ceny by dokázali stlačiť nadol. „Ak by sme dnes nasimulovali podobné požiadavky, ceny teoreticky vychádzajú lacnejšie,“ povedala Věra Janičinová, riaditeľka divízie leteniek zo Student Agency. Napríklad letenky z Viedne do Varšavy by namiesto cien 800 až 900 eur, za aké ich kúpilo ministerstvo vnútra, vedela spoločnosť zabezpečiť od 450 do 600 eur. Podobne napríklad aj let z Viedne do Dubaja by sa dal namiesto 2500 eur zohnať podľa Student Agency aj za sumu do 2150 eur, a to dokonca v biznis triede. „Nemožno vylúčiť, že naša sesterská spoločnosť Orbix, ktorá sa špecializuje výhradne na služobné cesty, by dokázala letenky sprostredkovať za ešte nižšiu cenu,“ dodala Janičinová.
Ďalšia konkurenčná spoločnosť zas hovorí, že všetko závisí od situácie. „Letecké spoločnosti môžu identifikovať biznis lety, na ktoré dávajú vyššie ceny,“ reagoval Michal Repa, PR manažér z portálu pelikan. sk.
Firma, ktorá pre štát cesty nakupuje, tvrdí, že ceny porovnáva aj s inými. Dvíhajú ich vraj rôzne faktory. „Cena letenky závisí od splnenia viacerých požiadaviek, hlavne disponibility miest, prepravnej triedy, predstihu, v akom sa letenky rezervujú a vystavujú, minimálneho pobytu či podmienky meniteľnosti a storna,“ uviedla konateľka spoločnosti ETN Jadranka Jocič.
Ministerstvá sú spokojné
Spoločnosť ETN Slovakia má podľa zmluvy so štátom nárok na osempercentnú províziu z každej letenky vystavenej cez agenta alebo päťpercentnú províziu pri rezervácii online. K tomu ešte dostáva fixnú peňažnú odmenu za každú vytvorenú rezerváciu.
Firma však napriek obhajobe súčasných cien tvrdí, že o zníženie aktuálnych sadzieb sa už snaží. Po tom, čo sa o tému začali zaujímať HN, uviedla, že už podnietila rokovania o vernostných programoch. „Registrácie do vybraných programov sme už v jednotlivých rezortoch iniciovali,“ dodala Jocič.
Prípady drahých letov sa pritom objavili už viackrát. Napríklad minulý rok dal úrad vlády na letenku premiéra Roberta Fica do Washingtonu vyše 12100 eur. Ministerstvá pritom tvrdia, že súčasný systém nakupovania letov im vyhovuje. „V rámci zmluvy je nastavený systém kontroly, kde máme možnosť sledovať a kontrolovať cenu objednanej letenky,“ reagovala hovorkyňa rezortu obrany Martina Balleková. Podľa vnútra ceny zvyšujú provízie či rôzne požiadavky, ktoré si samo stanovuje. „Ide o plne refundovateľné letenky. V situáciách, ktoré sa stávajú pomerne často, že treba meniť zloženie delegácie či nečakane termín cesty, je to určite výhoda,“ odpovedal tlačový odbor ministerstva vnútra. Ten v minulosti nakupoval letenky spoločne s ministerstvom zahraničných vecí, ktoré sa nedávno rozhodlo, že letenky bude nakupovať samo, a to cez viaceré firmy.
Oslovení odborníci hovoria, že pri nákupoch leteniek, aké robí štát, by sa mohli nákupy centralizovať alebo dohodnúť s prepravcami lepšie podmienky, keďže napríklad v prípade Bruselu ide o veľké a pravidelné odbery. „Existujú tak viaceré spôsoby, ako ovplyvňovať ceny, a ten ideálny treba hľadať,“ uzavrel Ďurana.
Dodávateľa menil aj Kažimír
Téma vysokých cien leteniek sa už riešila aj v súvislosti s ministerstvom financií. A to najmä pri ceste top predstaviteľov rezortu do Ázie pred rokom a pol. Šéf ministerstva Peter Kažimír spolu so štátnym tajomníkom Vazilom Hudákom a s riaditeľom Inštitútu finančnej politiky Martinom Filkom vtedy navštívili päť krajín. Cesta z Viedne do Hongkongu a potom do Singapuru, Kuala Lumpuru, Soulu a nakoniec do Bruselu vtedy stála takmer 24-tisíc eur.
Cestovné kancelárie vtedy hovorili, že rovnakú cestu by zabezpečili aj za polovičnú cenu. Ministerstvo financií následne spustilo súťaž na nového dodávateľa leteniek. A našlo ho – dnes čerpá rámcovú zmluvu so spoločnosťou Faveo na dva milióny eur. Či tak šetrí, pre HN rezort nevedel povedať.
„Ide o letenky do rôznych destinácií, o rôzne lehoty pred odletom, keď sa letenky objednávajú, o rôzny počet leteniek a podobne. Bolo by problematické porovnávať ich ceny,“ uviedol tlačový odbor rezortu. Presný rozpis cien nakupovaných leteniek pre HN do uzávierky neposkytol.
Vybrané ceny, za aké nakupuje štát letenky
Ministerstvo vnútra
marec 2015 Paríž – Viedeň 911 eur
marec 2015 Viedeň – Brusel – Viedeň 839 eur
január 2015 Londýn – Viedeň – Londýn 636 eur
január 2015 Londýn – Viedeň 820 eur
február 2015 Viedeň – Riga – Viedeň 695 eur
január 2015 Viedeň – Skopje 771 eur
február 2015 Viedeň – Hanoj – Viedeň 1958 eur
január 2015 Viedeň – Sofia 766 eur
január 2015 Viedeň – Moskva 865 eur
február 2015 Viedeň – Dubaj – Viedeň 2500 eur
február 2015 Viedeň – Varšava – Viedeň 949 eur
február 2015 Viedeň – Abú Zabí – Viedeň 3090 eur
marec 2015 Viedeň – Ottava – Viedeň 5007 eur
Ministerstvo spravodlivosti
január 2015 Viedeň – Brusel – Viedeň 873 eur
február 2015 Viedeň – Londýn – Viedeň 1107 eur
marec 2015 Viedeň – Nha Trang (Vietnam) – Viedeň 4479 eur
apríl 2015 Viedeň – Doha – Viedeň 3124 eur
Ministerstvo obrany
február 2015 Viedeň – Brusel – Viedeň 808 eur
február 2015 Viedeň – Riga – Viedeň 770 eur
Ministerstvo dopravy
február 2015 Viedeň – Montreal – Viedeň 1494 eur
február 2015 Viedeň – Singapur – Viedeň 952 eur