Viac detí na odborné školy – minister školstva Dušan Čaplovič chce tento cieľ podporiť aj novým predmetom. „Predpokladom pre zvýšenie záujmu žiakov základných škôl o štúdium na strednej odbornej škole je zavedenie prierezového predmetu, resp. prierezovej témy s cieľom poskytovať žiakom poradenstvo v oblasti profesijnej orientácie formou zážitkového vzdelávania,“ uvádza sa v návrhu správy o krokoch na zlepšenie situácie v školstve, ktorú si vyžiadali poslanci parlamentu po minuloročnom štrajku učiteľov.
Minister Čaplovič dokument vo štvrtok osobne odovzdal predsedovi parlamentu Pavlovi Paškovi. Predmet pod pracovným názvom Úvod do sveta práce je podľa rezortného materiálu potrebné zaviesť najneskôr v ôsmom ročníku základnej školy.
Plné osnovy
Čaplovič označil priveľa žiakov na gymnáziách za problém už po nástupe do kresla ministra. Množstvo voľných miest na týchto školách podľa neho spôsobuje, že mnohí žiaci si vyberú nesprávnu vzdelávaciu cestu. Aj preto v parlamente presadil zákon, podľa ktorého od roku 2014 budú môcť gymnáziá prijať len žiakov s priemerom známok v ôsmom a deviatom ročníku základnej školy do 2,0. Časť žiakov malo od podania prihlášky na výberovú školu odradiť aj nové pravidlo, podľa ktorého tento rok musia uskutočniť prijímacie skúšky všetky stredné školy.
Odborníci považujú prístup žiakov a rodičov k informáciám o trhu práce za kľúčový. Nesúhlasia však s tým, aby sa kvôli tomu zavádzal nový predmet. „Je otázne, či je na to potrebný nový predmet, či sa to nedá učiť v rámci iných predmetov, občianskej náuky, fyziky, chémie, podľa odvetvia práce,“ hovorí analytik Inštitútu pre dobre spravovanú spoločnosť Ctibor Košťál. „Je to dobrý zámer, ale už teraz sú osnovy preplnené, zase len budeme žiakov preťažovať,“ hovorí školská analytička Konzervatívneho inštitútu Zuzana Zimenová.
Rodičia miesto úradníkov
„Úmysel je dobrý, ale riešenie je nefunkčné. Správnym rozhodnutiam, ako je napríklad voľba kariéry, sa nedá naučiť – to by sme mohli zaviesť predmet Ako byť šťastný a svet je zachránený,“ hovorí riaditeľ bratislavskej Spojenej školy sv. Františka z Assisi Ján Horecký. Deviataci podľa neho ešte nie sú zrelí na kvalifikované rozhodnutie o budúcom povolaní.
Zodpovednosť za rozhodnutie o kariérnej ceste by preto mali niesť rodičia, ktorým najviac záleží na budúcnosti ich detí. Aj preto by privítal, keby ministerstvo venovalo energiu skôr vťahovaniu rodičov do života školy a žiakov. Podľa Košťála by pomohlo tiež rozdeľovanie detí do jednotlivých druhov škôl v neskoršom veku, či lepšia vzájomná priepustnosť škôl.
Ak by rezort schválil zavedenie nového predmetu, deti by sa mohli o svete práce učiť najskôr od septembra 2014, odhadol riaditeľ Štátneho pedagogického ústavu Viliam Kratochvíl.