StoryEditor

Ľudia začali hlásiť škody

07.06.2013, 00:00

V Banskej Štiavnici sa vylial potok a zatopil rodinný dom. V Bratislave museli zmierniť škody po Dunaji navážaním vriec s pieskom. To sú príklady prvých poistných udalostí, ktoré bude poisťovňa ČSOB v dôsledku aktuálnych povodní odškodňovať. „Škody momentálne sumarizujeme. Pôjde zrejme o desiatky tisíc eur,“ povedala hovorkyňa poisťovne Zuzana Eliášová. Celkové odškodné podľa nej môže byť však ešte vyššie. K niektorým poškodeným budovám totiž v súčasnosti nemajú prístup.

Stovky poistných udalostí už rieši aj Allianz. Paradoxne sa však väčšina z nich netýka Bratislavy, kde je situácia najvážnejšia. „Väčšina z nich je z východného Slovenska. Zvýšený počet poistných udalostí evidujeme aj v dôsledku zatečenia po atmosférických zrážkach či zvýšení úrovne podzemných vôd,“ povedal hovorca Gabriel Tóth.

Na Kooperativu a AXA sa ľudia zase obracajú najmä v súvislosti so zaplavenými chatami, pivnicami či garážami.
Zvýšený záujem však postrehli poisťovne aj zo strany nových klientov, ktorí chcú v súvislosti s povodňovými rizikami uzatvoriť poistky. Ich cena aj prípadné odškodné sa môžu odvíjať aj od toho, či sa poisťovaný majetok nachádza v záplavovej zóne. „Ak je výskyt povodní v danej oblasti častejší ako raz za päť rokov, môže poisťovňa krátiť poistné plnenie,“ povedala Katarína Vargová z Kooperativy. Ak si však ľudia záplavami postihnutých zón dajú poistiť domy až teraz, majú smolu. Kooperativa, ale ani AXA prvých desať dní platnosti poistnej zmluvy nepokrýva. V prípade ČSOB je to dokonca mesiac.

Iné je to v prípade Allianzu a Komunálnej poisťovne, pri ktorých poistná zmluva platí hneď nasledujúci deň po jej podpise. „Ak nebolo v zmluve dohodnuté, že vznikne už uzavretím poistnej zmluvy alebo prípadne neskôr. Samozrejme, že ku každému klientovi pristupujeme individuálne,“ dodala hovorkyňa Komunálnej poisťovne Daniela Šulcová. Rovnako si v oboch poisťovniach môžu klienti narýchlo zvýšiť mesačne splátky, ak majú poistky uzatvorené na škodové udalosti v malej hodnote.

Poisťovne zhodne radia, že poškodené veci, ktoré nepodliehajú skaze, by si mali odložiť s cieľom preukázania poškodenia. Najlepšie je však všetko si nafotiť. „Chybou je aj nespolupráca zo strany klienta, prípadne nemožnosť preukázania niektorých jeho tvrdení. Spornými sa tiež javia napríklad škody na odplavenom majetku, ktorého hodnota nezodpovedá životnému štandardu poisteného. Napríklad domácom kine v hodnote 10-tisíc eur, a pritom klient poberá dávky v hmotnej núdzi,“ povedal hovorca Wüstenrotu Šimon Kollár.

menuLevel = 1, menuRoute = slovensko, menuAlias = slovensko, menuRouteLevel0 = slovensko, homepage = false
27. apríl 2024 03:04