Pohlavie, vzdelanie rodičov, aj to, koľko kníh je v domácnosti, ovplyvňuje počítačovú a informačnú gramotnosť žiakov. Vyplýva to z medzinárodnej štúdie počítačovej a informačnej gramotnosti ICILS, v ktorej slovenskí žiaci dosiahli celkovo lepšie výsledky ako priemer štúdie. TASR o tom informovalo ministerstvo školstva.
Štúdia ukázala, že dievčatá na Slovensku dosiahli v testovaní lepší výsledok než chlapci. Tento stav je pritom totožný s priemerom krajín ICILS. Slovenskí žiaci vykazujú spolu s Chorvátskom tiež najvyšší rozdiel zo všetkých zapojených štátov medzi výkonom žiakov, ktorých rodičia dosiahli maximálne základné vzdelanie a študentmi, ktorých aspoň jeden z rodičov ukončil vysokoškolské vzdelanie.
"Je možné konštatovať, že čím je domáce zázemie žiaka lepšie, ukončené vzdelanie rodiča je vyššie a rovnako vyšší je aj jeho status zamestnania, tým žiak dosahuje lepšie výsledky v počítačovej a informačnej gramotnosti," uviedla hovorkyňa pre priamo riadené organizácie Ministerstva, školstva, vedy, výskumu a športu SR (MŠVVŠ SR) Martina Slušná.
Podľa jej slov v tomto smere aj počet kníh v domácnosti zohráva dôležitú úlohu. Rozdiel skóre medzi žiakmi, ktorí majú doma menej ako 10 kníh (11 percent) a tými, ktorí ich majú viac ako 100 (29 percent), bol až 119 bodov. "Predstavuje to najväčší rozdiel medzi týmito kategóriami a jednotlivými krajinami," podotkla.
Na Slovensku sa konalo hlavné testovanie počítačovej a informačnej gramotnosti v termíne 15.-19. apríla 2013, zapojilo sa doň 167 vybraných škôl. Cieľovú populáciu tvorili žiaci 8. ročníka ZŠ a zodpovedajúceho ročníka osemročných gymnázií, celkovo 2994 slovenských žiakov. Zároveň bolo do štúdie prostredníctvom dotazníkov zapojených aj 167 riaditeľov a koordinátorov pre informačno–komunikačné technológie (IKT) participujúcich škôl a 2145 učiteľov vyučujúcich testovaných žiakov.
Slovenskí žiaci dosiahli priemerné skóre 517 bodov, čím sa zaradili medzi 10 krajín s výsledkom významne vyšším v porovnaní s priemerom štúdie ICILS. Porovnateľné skóre s výkonom našich žiakov mali žiaci v Nemecku, Ruskej federácii, Chorvátsku a Slovinsku
Testovanie zrealizovala Medzinárodná asociácia pre hodnotenie výsledkov vzdelávania (IEA) v 18 krajinách sveta a v troch partnerských oblastiach na viac ako 60.000 žiakoch v 3300 školách spolu s približne 35.000 učiteľmi.