Prídete večer z roboty autom domov a všetky parkovacie miesta sú obsadené. Vozidlo preto zaparkujete na chodníku, aby ste nemuseli šliapať niekoľko stoviek metrov k vchodu do bytovky. Dnes bežná rutina sídlisk, o necelé štyri roky tabu. Rezort vnútra totiž na žiadosť miest a obcí plánuje novinku – zákaz parkovania áut na chodníkoch.
„Bude platiť, že chodník nesmie používať nikto iný ako chodec, ktorému je chodník určený. Vodiči ho budú môcť zabrať iba vtedy, ak im to umožní zvislé alebo vodorovné dopravné značenie,“ povedal šéf dopravnej polície ministerstva vnútra Ján Ignaták.
Odborníci však tejto zmene veľkú šancu na úspech nedávajú. „Je to absolútna hlúposť, ktorá nemôže prejsť v žiadnom prípade,“ okomentoval návrh predseda Klubu motoristických novinárov Vladimír Dimov.
Chyba v projektovaní
V súčasnosti môžu autá na chodníkoch parkovať iba v tom prípade, ak nechajú chodcom minimálne meter a pol z neho. Inak im hrozí bloková pokuta do 50 eur.
Takú istú pokutu by však po novom mali dostať všetci vodiči, ktorí by zaparkovali na chodníkoch. Týkať sa to však nebude motoriek a bicyklov, ktoré nechajú z chodníka aj naďalej meter a pol voľného priestoru chodcom.
Zmenu rezort vnútra pripravuje v rámci novely cestného zákona, ktorá má začať platiť už tento rok. Nevzťahuje sa to však na „revolúciu“ v parkovaní, tá má platiť až od roku 2019. No dnes už návrh putuje do vnútrorezortného pripomienkového konania a následne sa k nemu budú môcť vyjadriť aj ostatné rezorty.
Vnútro chce samosprávam dopriať dostatok času, aby stihli urobiť opatrenia proti parkovaniu na chodníkoch. Dopravný analytik Jozef Drahovský však upozorňuje, že samosprávy na to nemajú dostatok peňazí. „Právomoc obmedziť parkovanie na chodníku majú samosprávy aj dnes, chýba im však vôľa,“ povedal.
Dôvodom podľa neho je aj to, že žiaden starosta či primátor si nechce pohnevať svojich voličov. Reálne by zmena podľa Drahovského mohla o štyri roky platiť iba v tom prípade, keby samosprávy začali konať už pred niekoľkými rokmi.
Dnes je vraj príliš neskoro na to, aby sa to stihlo, keďže parkovacích plôch je málo a aj tie bývalé nahradili polyfunkčné centrá.
„Všetci z nedostatku parkovacích miest vinia cezpoľných vodičov alebo služobné autá pracujúcich, ktorí majú okrem nich aj svoje súkromné vozidlá. Mýlia sa však. Na vine sú tí, čo projektovali mestá, nastala totiž chyba v riadení,“ povedal Drahovský.
Zákaz parkovania áut na chodníkoch nie je podľa Dimova bežný ani vo vyspelých ekonomikách, akými sú napríklad Nemecko či Francúzsko. Parkovacích miest je podľa neho nedostatok už teraz a nie je šanca všetky autá umiestniť inam. „Namiesto pomáhania ľuďom akoby vymýšľali iba prekážky,“ povedal Dimov.
Predstaviť si, kde by mali autá po novom parkovať, však nevie ani šéf dopravnej polície Ignaták. A preto pripúšťa, že návrh prejsť nemusí. „Ak nedostaneme odpoveď, kam by sa autá umiestnili, návrh odložíme,“ povedal Ignaták.
Lukratívny biznis
Názory samospráv na navrhovanú zmenu sú rozporuplné. „Návrh zákona vnímame sčasti pozitívne, keďže v tejto súvislosti je vzhľadom na tlak verejnosti potrebné mať regulatív, pretože sme dostali niekoľko sťažností v súvislosti s obmedzovaním prechodu po chodníkoch od starších obyvateľov či mamičiek s deťmi. Odvrátenú stránku návrhu vnímame hlavne na sídliskách, kde je nedostatok parkovacích miest,“ vystihla pocity viacerých miest hovorkyňa Prešova Veronika Kmetóny Gazdová.
Vedenie mesta Prešov však pripravuje napríklad aj takú zmenu, aby bolo pre bývajúcich na sídlisku zabezpečené jedno parkovacie miesto na jeden byt. Parkovanie každého ďalšieho auta patriaceho k bytu by malo byť spoplatnené na záchytných parkoviskách.
„Pomáha i zjednosmerňovanie komunikácií, ktoré je finančne menej náročné ako budovanie nových parkovísk,“ povedal Andrej Jančovič z Útvaru propagácie a cestovného ruchu nitrianskeho magistrátu. V Banskej Bystrici sa zas podľa hovorkyne mesta Zdenky Sekerešovej osvedčilo zavedenie rezidentských zón parkovania v centre mesta, v dotyku so zónami plateného parkovania. Tento spôsob regulácie statickej dopravy zvažujú využiť aj na sídliskách.
Primátor Bratislavy Ivo Nesrovnal má v pláne prijať jednotnú parkovaciu politiku. To, v akom stave a za akých podmienok bude fungovať, bude na programe rokovania najmä so starostami jednotlivých mestských častí. „Koncept parkovacej politiky totiž doteraz stroskotal na tom, že boli vylúčené mestské časti v štádiu prípravy a na schválenie im bol predložený materiál, ktorý s nimi nikto nekonzultoval,“ povedala hovorkyňa bratislavského magistrátu Ivana Skokanová.
Okrem toho, že podľa zmeny by nemali nastať na chodníkoch kolízie chodcov s autami a faktu, že na sídliskách sa pravdepodobne statická doprava týmto opatrením iba zhorší, hovorca Žiliny Pavol Čorba menuje aj ďalší vplyv návrhu zákona – a to, že životnosť chodníkov sa z technickej stránky predĺži, takže samospráva ušetrí v konečnom dôsledku časť financií na opravách.
„V budúcnosti parkovanie nebude zadarmo. Ide o jeden z najlukratívnejších biznisov,“ dodal Drahovský. Obec totiž zrejme prenajme súkromnej firme pozemky, ktoré nemusí zveľaďovať a 90 percent tržieb bude ich čistý zisk, vysvetlil dopravný expert.