Dva týždne pred prezidentskými voľbami sa na Slovensku rozbehla pomerne tvrdá antikampaň. Prekračuje nejakým spôsobom hranice korektného politické boja?
Nie, toto je ešte čajíček. Keby bol Fico naozaj drsný, ako že zatiaľ nie je, tak by na jeho tlačovkách sedeli ožobračení ľudia, ktorí by tam plakali, že dva roky nemali čo jesť, lebo ich Kiskova firma ožobračila vysokými úrokmi. Niekto by si mohol povedať, že to už je veľa na naše pomery. Naozaj veľa by bolo, keby našli prípad niekoho, kto sa kvôli tým vysokým úrokom obesil. Toto by napríklad spravili v Amerike.
Je v porovnaní so zahraničím naša kampaň zaujímavá?
Vôbec ničím. Je úplne štandardná, pokojne by mohla byť aj ostrejšia.
Ako Kiska zvláda Ficove ataky?
Nezvláda to vôbec. Na tlačovkách stojí sám a ako obarený. Pri takomto mediálnom útoku to sám zvládnuť nemôže. Za ním by malo stáť desať známych osobností, ktoré by mu kryli chrbát. To je úplne jednoduchý trik, ktorý používajú všetci. Napríklad, keď reční americký prezident, stoja za ním študenti, futbalisti... Nie je tam osamotený, smutný, vyľakaný pán.
A z argumentačnej stránky?
Fico o ňom povedal, že má spojenie so scientológmi a je úžerník. Tam argument, že ľudia okolo Fica chceli podplatiť Kiskových bývalých zamestnancov, je príliš slabý. To nikoho nezaujme. Fico je v politike 22 rokov a jeho strana má najvyššie preferencie. Už pred mesiacom mali začať tvrdšie bojovať a to, čo teraz robí Fico Kiskovi, mali robiť oni už pol roka dopredu. Fico je navyše v politike tak dlho, že už mohli poukázať na rôzne kauzy, ktoré sú okolo jeho vlád.
Kiskova kampaň je založená na filantropii a vymedzeniu sa voči tradičným politikom. Je to dobrý marketingový ťah?
Robiť charitu vždy zaberá, ale je to málo. Všetci, aj politici, sa tvária ako filantropi, na tom nie je nič výnimočné. Navyše, ak sa teraz ukazuje, že požičiaval peniaze na vysoký úrok, tak celá táto jeho kampaň vyšla navnivoč. Jeho teraz budú voliť len ľudia, ktorí nenávidia Fica. Ten aj tak podľa mňa vyhrá. Ale môžem sa mýliť.
Na kampaň majú kandidáti už len týždeň. Čím si ešte môžu nalákať voličov?
Ficovi sa podarilo zničiť Kiskovi dobrú povesť. Jediné, čo za taký krátky čas môže Kiska spraviť, je už len to, že sa schová za dobrú povesť niekoho iného. Že vedľa seba postaví ľudí, ktorí povedia, že nič z toho nie je pravda a že Kiska je zlatý človek. Ficovi sa dá poradiť len to, aby zatĺkol klinec až do konca. Trafil totiž ten správny, takže mu stačí už len do konca kampane opakovať to isté.
Takže Fico pri poukazovaní na Kiskovo prepojenie na scientológov trafil.
Určite áno. Bola Kiskova chyba, že Fica neprebehol a nepovedal, že sa niekedy s takýmito ľuďmi stretol. Kandiduje za prezidenta, nemôže sa čudovať, že v takej katolíckej krajine ako Slovensko to bolo proti nemu použité.
A pre Fica to nebolo kontraproduktívne?
Nechcem sa zastávať ani jedného, ale vláda sa nevolá Fico. Toto je súboj dvoch prezidentských kandidátov. Vláda nekandiduje za prezidenta. Navyše, prehráva ten, kto dostáva prvú veľkú ranu. Potom je to už len obrana.
Okrem scientológie Fico používa proti Kiskovi aj jeho podnikateľskú minulosť. Sú toto témy, ktoré môžu na ľudí zabrať?
Stopercentne. Vytiahol dve najsilnejšie a najuniverzálnejšie zbrane. Nikto nemá rád scientológov a úžerníkov. Tým, ktorí veria v Boha, bude prekážať jeho spojenie so scientológiou, a tým ostatným zase obvinenia z úžery. Navyše, Fico nepotrebuje, aby Kisku volilo päť percent voličov. Jemu stačí, ak tých päť percent stratí.
A nedonúti ich, naopak, dať hlas Kiskovi? Hovorí sa, že Slováci majú ochranársky komplex.
To už v tomto prípade nezafunguje. Sú to až príliš vyhranené pozície. Poviem vám to na príklade: žiaden rodič by nezniesol, aby si jeho dcéra vzala scientológa alebo úžerníka.
Ktorú skupinu voličov môže Fico týmito témami osloviť?
Je to cielené plošne. Nemôže si ani vyberať nejaké jednotlivé skupiny. Pred druhým kolom sa musí zameriavať na celú spoločnosť.
Kto je Petros Michopulos
V rokoch 1996 a 1998 bol riaditeľom kampane strany ČSSD do poslaneckej snemovne, do senátu a potom opäť do snemovne. Je spoločníkom v reklamnej a produkčnej agentúre LL Production. Okrem práce pre politické strany či senátorov tvoria jeho spoločnosti aj komerčné kampane. Na prelome tisícročí bol tiež mediálnym poradcom bývalého českého vicepremiéra Egona Lánskeho. Niekoľkokrát do roka prednáša o marketingu na brnianskej Masarykovej univerzite.