Zdá sa, že s reklamami, ktorých vtip je postavený na človeku inej národnosti, sa v Česku roztrhlo vrece. Po priekupníkovi v reklame T-Mobilu, ktorá rozhnevala Poliakov, by sa mohli cítiť dotknutí aj Slováci. Hlavnú úlohu v novej reklame na pražskú reštauráciu Máneska totiž hrá "ukecaná" Slovenka.
Čítajte viac: Poľsko vracia úder. Reklama so šmelinárom sa mení na medzinárodný škandál
V reklame sedí mladý pár v reštaurácii a čaká na jedlo. Muž len ticho sedí, ale jeho partnerka neustále niečo rozpráva. Hovoriť prestane až vo chvíli, keď sa pred ňou na stole objaví tanier so steakom. Spot končí hláškou "U nás je každá krava šťastná." Pod videom pribúdajú reakcie, ktoré spot kritizujú za sexizmus, niektoré ho naopak chvália za vtip.
Reklamu vytvoril Jakub Štáfek so svojou spoločnosťou Funny Bunny Films. "Chceli sme tam mať ukecanú ženu. Hneď nás napadla Slovenka, pretože pre tie je ukecanost celkom typická," vysvetľuje Štáfek. Tvorcu pritom nenapadlo, že by reklama mohla vzbudiť nejaké národnostné alebo rodové emócie. "Pointu vymyslela moja priateľka, takže si nemyslím, že by to malo ženy urážať," doplnil.
Ukazuje sa, že používať v reklame v kontroverzné konotácie inej národnosti je silný marketingový ťah. Nedávno spôsobila odpor Poliakov reklama T-Mobilu využívajúce motív poľského šmelinára (viac o kauze čítajte tu), v Česku vyvolala kritiku zase reklama Slovenskej sporiteľne.