Vykanibalizované, bez motora a bez ďalších dôležitých súčiastok. Slovensko bude aj naďalej platiť milióny eur za nefunkčné stíhačky. A to aj napriek tomu, že minister obrany Martin Glváč (Smer-SD) sľuboval, že zmluvu na servis ruských stíhačiek zmení, prípadne zruší. Podľa našich informácií ruská spoločnosť RSK MiG o ukončení zmluvy ani neuvažuje.
Desať percent dole
Jediné, čo sa Glváčovi podarilo vyrokovať, bola zľava. „Za rok 2013 sme oproti požiadavkám ruskej strany zaplatili o 1,8 miliónov eur menej, ako sme mali,“ potvrdil nám samotný minister. Ročne platíme Rusom podľa zmluvy za servis stíhačiek 18 miliónov eur, pričom servis jednej nás vyjde na 1,5 milióna eur. Z 12 stíhačiek typu MiG-29, ktoré sme dostali ešte z deblokácií ruského dlhu v rokoch 1993 a 1995, sú však schopné vzlietnuť len dve až tri lietadlá. Napriek tomu, že ruská strana nám nie je schopná zabezpečiť letuschopné lietadlá, minister teraz priznáva, že od zmluvy odstúpiť nemôžeme. „Nevieme ju zrušiť do konca obdobia, dokedy je podpísaná, teda do roku 2016,“ dodal Glváč s tým, že aj naďalej budú s Rusmi rokovať o zlepšení podmienok.
Za nevýhodnú zmluvy pre Slovensko viní Glváč svojho predchodcu Ľubomíra Galka (SaS), ktorý v novembri 2011 kontrakt s Rusmi predĺžil. Až toto predĺženie dalo podľa ministra druhej strane možnosť účtovať si peniaze aj za mŕtve stíhačky. Galko tieto obvinenia dlhodobo odmieta.
Galko Glváčovi neverí
Glváčovi dokonca neverí, že vybavil u Rusov nejakú zľavu. „Úspory ministra Glváča sú ako Colombova žena. Stále o nich hovorí, ale nikto ich nikdy nevidel,“ reagoval pre HN exminister. Súčasný minister podľa neho už niekoľkokrát hovoril o tom, ako šetrí, a opak bol pravdou. „Naposledy to prehnal, keď tvrdil, že on vybavil, že Mokys bude stáť desatinu pôvodnej ceny a následne sa ukázalo, že 90 percent kontraktu je už zaplateného.“
Odborníci vidia jediné východisko z problémov, ktoré má Slovensko s letovým parkom – odbornú diskusiu a úplné novú koncepciu pri riešení vzdušného priestoru. Podľa bezpečnostného analytika Petra Šveca je vrážanie miliónov do nefunkčným stíhačiek strata času aj peňazí. Práve on ako bývalý vojenský pilot, vysoký predstaviteľ rezortu a aktuálne kapitán Boeingu 737, odporučil Glváčovi ešte v septembri, aby zriadil komisiu, ktorá pripraví novú stratégiu zodpovedajúci finančným možnostiam štátu. Na ministerstve tak stále neurobili.
„Rezort obrany plánuje vytvoriť komisiu, ktorej členmi nebudú len zástupcovia ministerstva obrany a Ozbrojených síl,“ znie naďalej odpoveď hovorkyne Martiny Ballekovej.