Investora bratislavskej Hlavnej stanice nemusí donútiť začať s prestavbou už ani zmluva, ktorú podpísal ešte s bývalým vedením mesta. Tá mu dnes káže odovzdať samospráve dohodnuté investície do konca roka 2016. K zmluve však Transprojekt navrhol dodatok, ktorý termín na dokončenie stavieb posúva. Obsah a zmysel pôvodnej zmluvy tak dodatok investora podľa mesta úplne popiera. Vyplýva to z materiálu, o ktorom bude vo štvrtok (12.6.) rokovať mestská rada.
Prekážky v zmluve
Bratislavský magistrát si v Ústave stavebnej ekonomiky nechal vypracovať posudok, podľa ktorého by mal investor začať s prácami tento mesiac, ak chce stihnúť zmluvné termíny. Transprojekt však analýzu spochybnil a začal avizovať, že s prestavbou začne na jeseň. Koncom minulého mesiaca však mestu poslal dodatok k zmluve o budúcej kúpnej zmluve z roku 2010. "Navrhol upraviť znenie pôvodnej zmluvy tak, aby nebol striktne viazaný dojednaným termínom," tvrdí hlavné mesto.
Do konca roka 2016 má totiž investor mestu odovzdať napríklad novú električkovú trať či vybudované cesty a všetky dohodnuté objekty musia byť skolaudované. Potom mu mesto predá dohodnuté pozemky. Hoci je však v novom dodatku formálne zachovaný pôvodný termín 31. 12. 2016, nanovo vymedzené právne skutočnosti ho podľa mesta fakticky posúvajú. "Vypadla viazanosť tohto termínu na bezodplatný prevod a odovzdanie právoplatne skolaudovaných stavebných objektov a plánovaných investícií," uvádza mesto.
Do konca roka 2016 tak podľa návrhu investor nemusí dohodnuté objekty úplne dokončiť, skolaudovať a odovzdať mestu, ako sa dohodlo pôvodne. Riadnu kúpnu zmluvu bude musieť mesto s investorom uzatvoriť a dohodnuté pozemky mu predať, ak na objekty investor dostane len povolenie na predčasné užívanie stavby. "Takéto povolenie je možné vydať aj pre nedokončenú stavbu, ak sa preukáže, že neohrozuje bezpečnosť," zdôrazňuje mesto s tým, že stavba tak môže byť užívaná na základe tohto roky.
Termíny sa posúvajú
Stavebné objekty má tiež investor podľa dodatku mestu odovzdať po zápise do katastra nehnuteľností. "Ide ale o objekty takého charakteru, ktoré sa do katastra nezapisujú," podotýka mesto. Podmienka je tak podľa neho nenaplniteľná a povinnosť investora sa stráca. Transprojekt tiež k tomu, aby stavebné objekty nakoniec dokončil a skolaudoval, neviažu žiadne termíny ani sankcie, pripomína samospráva.
Ak investor napríklad kvôli mestu nestihne do konca roka 2016 splniť niektorú z podmienok zmluvy, majú podľa dodatku mesto s investorom rokovať o predĺžení termínu. Ak sa nedohodnú, termín sa má posunúť automaticky o rok. Už dnes sa Transprojekt sťažuje na pomalú činnosť staromestského stavebného úradu, kde však donedávna podal len tri žiadosti o stavebné povolenia a úrad mu vydal zatiaľ dve. Vo všetkých prípadoch však boli žiadosti neúplné, zdôrazňuje hovorkyňa mestskej časti Bratislava - Staré Mesto Alexandra Obuchová. Pri jednom povolení podľa hovorkyne sám investor dvakrát žiadal o predĺženie lehoty na doplnenie údajov, pri poslednom čaká úrad na investora.
Ak investor nesplní niektorú z podmienok z vlastných príčin, mesto ho môže podľa dodatku vyzvať, aby mu stavebné objekty predal v stave, v akom sú. V pôvodnej zmluve však má investor povinnosť previesť mestu aj neprávoplatne skolaudované objekty bezodplatne.
"Toto je návrh jednej zo strán, ale na dohodu treba dvoch. Tento návrh totiž chráni najmä investora a pozíciu mesta dosť oslabuje. Stratíme na investora "páky", aby sme ho dotlačili do dokončenia projektu," reagoval pre TASR predseda dopravnej komisie Jozef Uhler (SDKÚ-DS). Dodatok musí podľa neho vzísť zo vzájomných rokovaní. "Termín mu môžeme posunúť, napríklad o pol roka, ale musí byť fixný," zdôraznil.
Mediálna zástupkyňa spoločnosti Transprojekt Mária Adamová odkázala, že k dodatku sa firma nebude do rokovania mestského zastupiteľstva vyjadrovať.