Jeho dostavbou sa do Petržalky dostala električková trať, ktorá bude sčasti kopírovať trasu, kadiaľ malo viesť vytúžené metro.
Bratislavská radnica vytrvalo desaťročia držala a nepredala pozemky na jeho dráhu, čím si Petržalčania budú môcť konečne výrazne skrátiť cestu do centra.
„Petržalka ponúka približne päťtisíc pracovných miest, avšak má 120-tisíc obyvateľov, a preto mnohí dochádzajú do zamestnania do iných častí mesta. Kým podľa prieskumov v autách a autobusoch stoja aktuálne ľudia v ranných zápchach pol hodiny, električka prejde cez Starý most do centra mesta za dve minúty,“ povedal pre HN bývalý primátor Bratislavy Milan Ftáčnik.
Práve električka je teda pre Petržalčanov výhodnou alternatívnou dopravou aj podľa dopravného experta Jána Bazovského. „Autá a autobusy chodia len po jednej rovnakej ceste, električka bude rýchlejšia, keďže pôjde po inej trase, cez most, kde nehrozia zápchy. Predpokladám, že o ňu bude záujem, keďže ľuďom ušetrí čas,“ dodal.
Jedno metro + druhé metro = električka
Plán metra mali na stole mestskí poslanci už v 80. rokoch. Prispôsobila sa mu aj výstavba v mestskej časti a v niektorých lokalitách kvôli jeho zámeru platí dodnes stavebná uzávera. Projekt však stroskotal kvôli peniazom.
V roku 1997 ho však nahradil nový s krycím názvom „ľahké metro“. To malo výrazne oklieštenú podobu a malo viesť len od petržalského Janíkovho dvora po Trnavské mýto. Vypracoval sa projekt, no stavať sa nezačalo. Dôvod? Starý známy nedostatok peňazí.
O šesť rokov neskôr, v roku 2003, sa však mestskí poslanci zhodli, že keď nemôže byť metro, bude električka. No a po 13 rokoch sa Bratislavčania dočkali. Zo Šafárikovho námestia vedie električková trať cez novozrekonštruovaný Starý most na Bosákovu ulicu v Petržalke.
Úspora času
Tam sa však nemá električková trať končiť ani zďaleka. V rámci druhej etapy nosného dopravného systému má pokračovať až po Janíkov dvor, kde vyrastá developerský projekt Južné mesto. K štyrom existujúcim zastávkam od Šafárikovho námestia (Štúrova, Viedenská, Bosákova, Jungmannova) tak pribudne ďalších sedem – Chorvátske rameno, Gessayova, Zrkadlový háj, Stred, Veľký Draždiak, Lietavská a Janíkov dvor.
V rámci stavby pribudnú okrem nadchodov či výťahov aj dva električkové mosty cez Chorvátske rameno a cyklotrasa. Trať dlhá necelé štyri kilometre má stáť okolo 70 miliónov eur. To je približne o desať miliónov menej ako pri výstavbe prvej etapy dopravného systému.
O 85 percent financií sa pritom plánuje mestská radnica uchádzať z operačného programu Európskej únie, desať percent prispeje štát a 5 percent mesto. Rovnako ako pri prvom 2,5-kilometrovom úseku od Šafárikovho námestia po Bosákovu. „Skutočný prínos bude mať pre Petržalčanov električka až vtedy, keď sa dobuduje aj jej druhá etapa po Janíkov dvor a obyvatelia sa tak budú môcť jednoduchšie dostať do ostatných častí mesta,“ povedala hovorkyňa Petržalky Michaela Platznerová.
Projekt je však aktuálne iba v prvej fáze. Podľa informácií z mesta sa na budúci rok začne hľadať dodávateľ stavby, v roku 2018 stavať a v roku 2020 by mala byť trasa hotová.
Najprv peší a cyklisti
Od toho, aby sa Petržalčania dostali aspoň z Bosákovej ulice do centra mesta a späť električkou, ich delí už len „chlp“. Starý most je postavený, čaká na ukončenie kolaudácie.
Termíny, kedy by sa mal verejnosti sprístupniť, mesto konkretizovať nechce. „Závisí to od pripomienok a viacerých úradov. Platí však, že skôr po ňom budú môcť chodiť peší a cyklisti a následne aj električka,“ priblížila hovorkyňa bratislavského magistrátu Ivana Skokanová.
Premávať tu budú dve električky – do Rače a na hlavnú vlakovú stanicu. Po dobudovaní druhej etapy po Janíkov dvor majú pribudnúť linky aj do iných mestských častí, čím sa má cestujúcim radikálne skrátiť čas cesty v porovnaní s autobusmi či autami.