Sedíme v aute na Trnavskej ceste smerom do centra. Už niekoľko minút sme sa ani nepohli. Obloha pred nami je svetlá a jas ešte z ranného brieždenia nás oslepuje. V aute vo vedľajšom pruhu sedí muž v sivom obleku. Prstami nervózne poklopkáva po volante a úpenlivo hypnotizuje rad áut pred ním, aby sa dali do pohybu. Márne. V spätnom zrkadle vidieť mladú ženu vo fiatke, ktorá zúrivým tempom vyfukuje cez štrbinku pootvoreného okna cigaretový dym. Z oboch strán počuť hluk strojov a vo vzduchu cítiť horúci čerstvý asfalt, ktorý robotníci lejú na cestu. Zostávame uväznení v mori áut stojacich na ceste poslušne v dvojrade. To nie je scénka z filmu, ale realita bratislavských zápch. O to citeľnejších, keď sa cesta z troch pruhov zúži na dva. V protismere z dvoch na jeden. A príčina? Mestská radnica začala s opravami ciest. Chystá sa ukázať v novom šate návštevníkom predsedníctva Rady Európskej únie, ktorej Slovensko bude predsedať od júla do konca roka. Po výmene asfaltových kobercov dvoch pruhov majú na Trnavskej ceste opraviť aj zvyšné jazdné pruhy na ceste a priľahlé križovatky. Kvôli akej takej plynulosti to však roz-kús-ko-va-li. „Nasledujúce štyri mesiace budú náročné na dopravu v Bratislave. Opravy ciest si budú vyžadovať viaceré obmedzenia, ale musíme si uvedomiť, že cesty sa inak opraviť nedajú a opraviť ich musíme,“ povedal bratislavský primátor Ivo Nesrovnal.
Spleť značiek
To, že bez obmedzení sa cesty opraviť nedajú, je prepravujúcim sa Bratislavčanom jasné, ale keď meškajú ráno do práce, mnohým sa pokoj zachovať nedarí. Podobne to vníma aj taxikár Igor Režný. „Najhorší úsek v rámci mesta je teraz prejsť Trnavskou ulicou, či už ráno, na obed, alebo večer. Zúžené pruhy si vyberajú daň, daň času. Zákazníci sú často nervózni, ale my za obmedzenia nemôžeme,“ hovorí s tým, že taxameter sa počas státia auta automaticky prepne do režimu čakania a klientom sa účtuje iná suma ako za prejdené kilometre.
Po približne 20 minútach sa dostávame postupne od Ivanskej cesty k športovej hale do plynulejšej premávky a konečne zaraďujeme rýchlosť vyššiu ako „dvojku“. Pokračujeme v našej rannej trase mestom. Pri Mlynských nivách odbočíme na Dunajskú. Tieto ulice si to už „odbili“. Aspoň teda niektoré úseky, na ktorých je vymenený asfalt. Podľa hovorkyne bratislavského magistrátu Ivany Skokanovej tu však budú ešte maľovať cyklotrasu. Od Kamenného námestia teraz vedie iba po Rajskú, po novom však pôjde cez Dunajskú až po Karadžičovu ulicu. Ďalej smerujeme na Grösslingovu, kde nás víta spleť značiek a pár zmätených vodičov, ktorí zjavne nemôžu odbočiť tam, kam zamýšľali. Ulica je totiž uzavretá. Oba jej konce už majú nový asfaltový povrch, cesta pred gymnáziom je však stále v starom šate. „Ten úsek ešte len budeme robiť. Plánuje sa tam nejaký projekt – rozšíriť chodník a urobiť bezbariérové priechody,“ vysvetlil nám robotník neďaleko Liga pasáže, kde so svojimi kolegami opravoval už na novovyliatej ceste obrubník.
Okrem výmeny asfaltových povrchov si mesto posvietilo aj na výmenu dlažby v historickom centre mesta. Robotníkov sme našli vymieňať rozdrvené dlažbové kocky za nové na Námestí Ľudovíta Štúra. Tie pri električkových koľajach na námestí však podľa jedného z nich nevymieňajú, pretože tie patria Dopravnému podniku Bratislava a nie mestu. „Keď už niečo robia, mali by to robiť poriadne a nie tak, že kocky sa o pár dní dajú zo zeme vybrať rukou, pretože dlažba nedrží. Nedáva to logiku a akoby peniaze vyhadzovali von oknom,“ komentoval opravy v meste šofér výletného autobusu Prešporáčik, ktorý robí prehliadky turistom po celom meste, a nohou pri tom slabo kopal do uvoľnených dlažbových kociek na Námestí Eugena Suchoňa, ktoré už má podľa harmonogramu opráv mesta rekonštrukciu za sebou.
Cesty platia štátne podniky
Do júla plánuje vedenie mesta opraviť dokopy 37 kilometrov ciest. To je približne desatina zo všetkých komunikácií v správe magistrátu. Diery na cestách pritom neplátajú, ale vymieňajú ich celé povrchy. Rekonštrukcie sa dočkajú napríklad aj ulice Vajnorská, Štefánikova, Búdková, Rožňavská či Nábrežie armádneho generála Ludvika Svobodu. Na opravy ciest je vyčlenených 11,5 milióna eur. Osem z nich investuje vláda. Nie však zo svojho „vrecka“, ale z peňazí, ktoré vytiahla od štátnych a pološtátnych podnikov. Najviac prispeje Slovenský plynárenský priemysel, ale poskladajú sa aj Transpetrol a Slovenská pošta. „Je to postavené na hlavu. Peniaze a záujem na opravu ciest sa nájdu až vtedy, keď má nastať nejaká výnimočná situácia a my sa ideme svetu ukazovať, aké bohovské cesty máme, napriek tomu, že primárnym používateľom ciest je slovenský vodič,“ konštatuje dopravný analytik Ján Bazovský.
Ktoré úseky mesto už opravilo a ktoré sú na rade
Už opravené: Mlynské nivy, Dunajská ulica, Palisády, Drotárska cesta, Námestie E. Suchoňa (dlažba)
Aktuálne opravované: Trnavská cesta*, Mudroňova ulica (dlažba)
Plánované začať do konca mesiaca: Nábrežie armádneho generála Ludvíka Svobodu a oprava dlažby na Uršulínskej a Klobučníckej (plánované začiatky opráv sú 29. 3.)
*S jej opravou sa začalo minulý pondelok, opravuje sa postupne v 16 etapách tak, aby bola aspoň čiastočne prejazdná. Najväčšie obmedzenia na tejto ceste budú počas Veľkonočných sviatkov, keď sa bude opravovať povrch na dvoch veľkých križovatkách Trnavská – Bajkalská a Trnavská – Tomášikova. Celková výmera opravovaného povrchu je 17 500 štvorcových.
1. Mlynské nivy – od Dunajskej po Ml. nivy č. 6, marec
2. Dunajská – od Lazaretskej po križ. Ul. 29. augusta, marec
3. Palisády – oprava asfaltového povrchu, marec
4. Nábrežie armádneho generála L. Svobodu – oprava asfaltového povrchu, marec-apríl
5. Staromestská – oprava asfaltového povrchu, apríl
6. Štefanovičova – oprava asfaltového povrchu, apríl-máj
7. Vajnorská – oprava asfaltového povrchu, máj
8. Trnavská – oprava asfaltového povrchu, marec-apríl
9. Rožňavská – od Trnavskej po Cestu na Senec, apríl-máj
10. Cesta na Senec – oprava asfaltového povrchu, máj-jún
11. Prokopa Veľkého – oprava asfaltového povrchu, jún
12. Hroboňova – oprava asfaltového povrchu, jún
13. Drotárska cesta – oprava asfaltového povrchu, marec
14. Bôrik – oprava asfaltového povrchu, marec
15. Jančova – oprava asfaltového povrchu, marec
16. Námestie slobody – oprava asfaltového a dláždeného povrchu, marec-apríl
17. Štefánikova – oprava asfaltového povrchu, apríl
18. Búdkova – oprava asfaltového povrchu, máj
19. Matúšova – oprava asfaltového povrchu, máj
20. Stará vinárska – oprava asfaltového a dláždeného povrchu, apríl
21. Na Slavíne – oprava asfaltového povrchu, jún
22. Mudroňova – oprava dlažby, marec-apríl, jún
23. Klobučnícka – oprava dlažby, apríl
24. Uršulínska – oprava dlažby, apríl
25. Námestie Ľ. Štúra, Mostova – oprava dlažby, marec
26. Námestie E. Suchoňa – oprava dlažby, marec
27. Banskobystrická – oprava chodníka, apríl-máj
28. Hodžovo námestie – oprava asfaltového povrchu a dlažby, máj
29. Križovatka Pražská – oprava zvodidiel, máj