StoryEditor

Slosiarik: Postup pred kampaňou je nevýrazný a nekoordinovaný

05.05.2003, 00:00
O dianí pred začiatkom kampane k referendu o vstupe Slovenska do Európskej únie hovoríme so sociológom Martinom Slosiarikom z agentúry Focus.
Ako vnímate priebeh "predkampane"?
-- Ako nevýrazný, bez zjednocujúcej myšlienky, nekoordinovaný.
Je možné hodnotiť správnosť postupu pri organizácii kampane?
-- Netrúfam si hodnotiť, či bola daná stratégia správna alebo nie. Zostáva nám len veriť, že bola vypracovaná na základe relevantných analýz, to znamená analýz, ktoré povedali, aké skupiny obyvateľstva treba kampaňou osloviť, ktoré z nich treba motivovať k účasti, ktoré treba presviedčať, aby zmenili svoj názor nezúčastniť sa na referende a, naopak, na ktoré skupiny obyvateľstva sa nemá význam v kampani zamerať, pretože majú jednoznačný názor pokiaľ ide o účasť v referende, či už v zmysle pozitívnom alebo negatívnom.
Osobitou kapitolou je škandál okolo piesne k referendovej kampani. Ako to môže ovplyvniť náladu ľudí?
-- Ak vnímame doterajší priebeh kampane ako nevýrazný, tak podobný škandál môže mať skôr demobilizačný účinok. Je to neuveriteľné faux pas ak zvážime, že kampaň mala byť úspešným vyvrcholením snaženia sa celého realizačného tímu, ktorý ju pripravoval. Na určitú časť obyvateľstva môže mať negatívny vplyv aj skutočnosť, že pieseň, ktorá bola vybraná, mala zjavný "etnický" rozmer. I keď pravdu povediac tento etnický rozmer by sa asi nebol prejavil, nebyť nevyjasnených autorských práv.
Prezident vo februári kritizoval vládu, že jej kroky sú nedostatočné, teraz chce predstaviť svoje "desatoro". Ako vnímate tieto aktivity hlavy štátu?
-- Myslím si, že prezident by sa mal aj takýmto spôsobom zapájať do kampane, takže to vnímam pozitívne. Otázkou však je, či "desatoro" bude mať mobilizačný, informačný alebo "poučujúci" charakter. Predpokladám, že ak prezident chce "desatoro" zverejniť ešte pred referendom, jeho úlohou je mobilizovať bežných ľudí, aby prišli k referendu a vyjadrili svoj názor. Z tohto dôvodu by som odporúčal, aby dokument nebol veľmi obsažný, ale skôr tézovitý bez zbytočného balastu.
Čo aktivity politických strán? Sú podstatne menej viditeľné ako pred voľbami...
-- Je to prirodzené, koniec koncov nejde im "o krk", ako je to pri všeobecných voľbách. Ale očakával som, že dokážu na určitý čas odložiť otázky, na ktoré majú rôzny názor, sústredia sa na referendum a ponúknu ľuďom argumenty, prečo si všetky prajú, aby sme vstúpili do EÚ. Argumenty typu "lebo je to dobré pre budúcnosť Slovenska" sa môžu istej časti obyvateľstva javiť ako nedostatočné. Na druhej strane, niektoré politické strany (opozičné) možno už aj kalkulujú s politickým kapitálom, ktorý by vytĺkali po prípadnom neúspešnom referende -- poukazujúc na zlyhanie vládnych strán v predreferendovej kampani.
Menej vidno aj mimovládne organizácie. Prečo?
-- Pred parlamentnými voľbami boli podstatne aktívnejšie. Asi je to z veľkej časti aj finančná záležitosť. Pravdepodobne nie sú peniaze na takéto aktivity. Možno práve preto v súčasnosti u nás neexistuje akési spoločné povedomie a prežívanie toho, že sa chystá nejaké referendum, na rozdiel od parlamentných volieb.
menuLevel = 1, menuRoute = slovensko, menuAlias = slovensko, menuRouteLevel0 = slovensko, homepage = false
19. apríl 2024 04:15