Súd ho priklepol matke a úradník ho vyniesol z triedy. Malý Marco žil niekoľko rokov so svojou starou mamou, no súd napokon rozhodol, že sa má vrátiť k matke. Na základe súdneho rozhodnutia zasiahol vyšší súdny úradník. V sprievode jeho matky prišiel na základnú školu v obci Brehy a Marca odniesol z triedy počas vyučovania pred očami jeho spolužiakov. Ten sa bránil, žiadal úradníka, aby ho pustil, lebo chcel ostať v škole, ale úradník ho napokon vyniesol a odovzdal mame. „Treba povedať, že to bolo urobené absolútne neprofesionálne a po slovensky povedané: na hulváta a nesmie sa to nikdy opakovať,“ zhodnotil minister práce, sociálnych vecí a rodiny Ján Richter zákrok.
1. V čom urobil chybu vyšší súdny úradník?
Odborníci aj ministri sa zhodujú v tom, že zásah úradníka bol neadekvátny. Úradník totiž vošiel do triedy počas vyučovania a súdne rozhodnutie prideliť chlapca matke začal vykonávať pred celou triedou. Ministerka spravodlivosti Lucia Žitňanská hovorí, že došlo k porušeniu vyhlášky, ktorá upravuje postup vyššieho súdneho úradníka v takýchto prípadoch. Vyhláška podľa Žitňanskej predpokladá, že pri výkone nesmie byť traumatizované okolie. „Takáto akcia má neblahý vplyv na ostatné deti. Jednak môže rozochvievať strachy a ich problémy z rodiny, ale môže to vyvolávať aj generalizovanú úzkosť a strach z toho, čo môžu dospelí urobiť,“ hovorí detská psychologička Jana Štúrová.
2. Ako mal postupovať?
V prvom rade malo ísť o dlhodobý proces, hovoria psychológovia. Príprava mohla predísť celej situácii, počas ktorej Marcovi spolužiaci sledovali, ako sa chlapec bráni vyneseniu z triedy. „Nestačí len to, že si ho zavolá pani riaditeľka a povie mu, že odchádza od starej mamy. Mala by to byť dlhodobejšia príprava, ktorá by vytvorila premostenie od starej matky k matke,“ hovorí detská psychologička Mária Krýslová.
3. Čo s tým chce urobiť ministerstvo spravodlivosti?
Nešetrný postup úradníka sa nevyhol ani kritike šéfky rezortu spravodlivosti Lucie Žitňanskej. Tá vidí dlhodobé riešenie podobných situácií v lepšej práci s ľuďmi, ktorí prichádzajú do styku s deťmi a vykonávajú rozhodnutia súdov. „Nevnímam to len ako otázku porávneho školenia, ale skôr širšej práce s psychológmi a inými profesiami, a je to možno aj otázka výberu ľudí v rámci rezortu,“ povedala Žitňanská.
4. Ako sa k prípadu postavilo ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny?
Súdneho úradníka v takýchto prípadoch sprevádza aj pracovník úradu práce, sociálnych vecí a rodiny. Podľa ministra práce Jána Richtera mala dotyčná pracovníčka v prípade Marca zasiahnuť. Richter chce, aby pracovníci sociálky mali povinnosť zasiahnuť do výkonu rozhodnutia. „Budem trvať na tom, aby v prípade takéhoto postupu zabránila výkonu rozhodnutia, pretože nám vždy išlo a musí ísť o najlepší záujem dieťaťa, nehovoriac o traume, ktorú podstúpili ďalšie deti, ktoré boli v triede,“ vyjadril sa Richter.
5. Môže takýto zážitok spôsobiť dieťaťu traumu?
Odborníci sa zhodujú, že spôsob odobratia Marca z triedy bol nielen neštandardný, ale aj traumatizujúci. Rozsah a trvanie traumy je však podľa nich ťažké odhadnúť. „Miera toho, aké hlboké následky to bude mať, na to je ťažko odpovedať. Ale že to bude mať nejaký negatívny dosah, to je jasné,“ hovorí psychológ z výskumného ústavu detskej psychológie a patopsychológie Štefan Matula.
Pozrite si komentár k tejto téme od editora Hospodárskych novín Ľubomíra Šulka: