Košická záchranka si za posledné tri roky obľúbila firmy z rovnakej bratislavskej adresy - Bosákovej 7. Tie majú spoločných či personálne prepojených ľudí, ktorí udržujú s dnes už bývalým šéfom záchranárov Jánom Štesom kamarátsky vzťah. Štátna Záchranná služba Košice totiž kupovala od firiem Vantage a Schmidt, a združenia One T/Simplicity Cree8 až na jednu výnimku priamo bez verejnej súťaže rôzne tovary a služby za celkovo 115-tisíc eur. Na otázky HN košickí záchranári reagujú vyhýbavo. „Vedením je od 11. augusta 2016 poverený Igor Rutšek. Postupne analyzuje a preveruje zmluvné vzťahy, ktoré má záchranka uzatvorené. Potom ako sa nimi oboznámi, zaujme k ním podrobnejšie stanovisko,“ povedala námestníčka riaditeľa Košickej záchranky Andrea Kočišová.
Hodinová výpoveď
Nový šéf záchranky ale vykonal prvé opatrenia. Podľa informácií HN dostal Ján Šteso minulý týždeň v piatok hodinovú výpoveď. Šteso najprv na poste šéfa záchranárov skončil na vlastnú žiadosť po tom, čo HN poukázali na predražené nákupy elektród do defibrilátorov od spoločnosti Medis Nitra. Začiatkom augusta sa však presunul zo stoličky riaditeľa do manažérskej pozície, z ktorej mal dohliadať na verejné obstarávanie Košickej záchranky.
Konatelia a majitelia spoločností Vantage a Schmidt, Tomáš Sládeček a Alexander Schmidt, sa spolu poznajú z výroby seriálu 112 z prostredia záchranných zložiek. Koncom roka 2009 totiž pod seba kompletne prevzali produkciu tohto programu. Zhruba v rovnakom čase sa Sládeček pracovne spoznal s Jánom Štesom. Neskôr nadviazali kontakty i v súkromí.
Sládeček známosť so šéfom Košičanov nepopiera, ale odmieta klientelizmus či podozrenia z korupcie. „Všetky ceny, ktoré boli ponúknuté záchranke boli bežné a tento mediálny boj vnímam ako osobnú záležitosť ľudí, ktorí v minulosti pracovali v záchrannej službe voči svojmu zamestnávateľovi,“ povedal Sládeček.
Kurz autoškoly na kľúč
Bratislavská firma Schmidt organizovala pre záchranárov z Košíc v rokoch 2014 a 2015 školu šmyku. Tá sa zakaždým konala tri dni po sebe vždy pre 20 záchranárov denne pred športovou halou v Prešove. Výuku mierne pokročilého kurzu na úrovni Intensiv pritom reálne vykonávala prešovská autoškola SuperDrive. Jazdilo sa na autách a sanitkách Košickej záchranky. Počas dňa za volantom dostali Košičania ešte občerstvenie vo forme obedového menu za 3,60 eur a kávy za 1,20 eur. Firma Schmidt si za jednu takúto akciu účtovala necelých 24 tisíc eur. „Stratégia spoločnosti je robiť projekty pre klienta tak, aby veci fungovali ako plnoservisová agentúra a rovnako aj školenie - škola šmyku nebolo a nie je len o spolupráci s firmou Superdrive. Je to len jedna časť kompletného dodania služieb,“ vraví majiteľ firmy Schmidt Alexander Schmidt. Spoločnosť sa pritom dlhodobo špecializuje na organizáciu školení, teambuildingových akcií či podujatí na kľúč. Košičanom preto na ich vyžiadanie predložila svoju cenovú ponuku na autoškolu šmyku. Tá sa neskôr stala víťaznou.
Adekvátna cena?
Z aktuálneho cenníka autoškoly z Prešova ale vyplýva, že tréning Intensiv stojí 139 eur i s daňou. V roku 2014 to pritom bolo o päť eur menej. Ak by si školu šmyku Košická záchranka objednala priamo od autoškoly, za jedno školenie pre 60 ľudí by mala zaplatiť 8340 eur, a to bez akýchkoľvek zliav. Reálne ale záchranka uhradila za jedného zamestnanca 400 eur. Sprostredkovateľskej firme tak zaplatila za organizáciu jedného školenia až o 300 percent viac ako je cenníková cena autoškoly. Záchranka z Košíc pritom za oba roky dokopy zaplatila takmer 48 tisíc eur. „K cene uvádzame, že firma Schmidt je plátca DPH, pričom v prípade profesionálnych záchranárov nejde o bežnú školu šmyku dostupnú na zľavových portáloch. Uvedené cenové kalkulácie sú preto veľmi skreslené,“ uvádza k fakturovanej cene Schmidt, ktorého firma sídli od februára 2015 na Bosákovej 7 v Bratislave.
V bratislavskom administratívno-bytovom komplexe na Bosákovej 7 pritom sídlia desiatky firiem. Od ďalšej z nich - TCSN si začiatkom tohto roka objednala košická záchranka kamerový systém do svojho košického sídla za necelých 24 tisíc eur. Opäť bez využitia verejného obstarávania či elektronického trhoviska.
Mediálne tréningy firiem
Spoločnosť Vantage zanikla koncom júla tohto roka, z obchodného registra bola vymazaná v polovici augusta. Vantage pre vedenie Košickej záchranky zorganizovala v roku 2013 mediálny tréning za 6 500 eur. O rok neskôr si ho v réžii občianskych združení One T a Simplicity Cree8 manažment z Košíc zopakoval za päťtisíc eur. Za organizáciu One T pritom vystupoval Tomáš Sládeček. Vantage pre Košičanov vyrobila v rokoch 2014 a 2016 propagačné materiály celkovo za viac ako 31-tisíc eur. Pred dvomi rokmi zároveň natočila inštruktážne videá za 24 tisíc eur. Zahrali si v nich zamestnanci Košickej záchranky, s vybavením a vozidlami štátnej firmy. „Realizácia filmov, ktorá prebiehala počas minulého roka bola rovnako objednaná a spracovaná profesionálne a za cenu veľmi nízku na pomery a kvality, ktoré sme ako vklad do výroby dali,“ dodáva Sládeček s tým, že sa dištancuje od účelovej diskreditácie Jána Štesa. Tá má byť vyvolaná osobnými spormi vo vnútri záchranky.
Košickú záchranku bude preverovať štát.KOŠICKÁ ZÁCHRANNÁ SLUŽBA
StoryEditor
Tisíce tu, tisíce tam. Košická záchranka si žila nad pomery
Spoločnosť utratila na zákazky pre blízke firmy z rovnakej bratislavskej adresy desiatky tisíc eur. Až sedem z ôsmich zákaziek šlo mimo verejnej súťaže.