Slovenská metropola mala mať novú Hlavnú stanicu najneskôr v decembri minulého roka. Namiesto toho zrejme čaká bratislavský magistrát ďalší súdny spor. Len pred rokom sa pritom mesto dohodlo na mimosúdnom riešení podobného sporu o pozemky pod PKO.
S komplikovaným prípadom Hlavnej stanice sú spojení hneď traja bratislavskí primátori. Za problematickú je označovaná najmä zmluva z roku 2010, ktorú podpísal vtedajší primátor Andrej Ďurkovský. Dohodol v nej dočasný predaj pozemkov investorovi za takmer 24 miliónov eur. Firma Transprojekt mala mestu zaplatiť len preddavok 365-tisíc eur, čo sa aj stalo. Zvyšok mala investovať do samotnej stavby, pričom po jej dokončení mala Bratislava túto stavbu naspäť odkúpiť.
Bez dohody
Podľa firmy však nastal problém hneď po tom, čo v roku 2011 nastúpil do funkcie primátor Milan Ftáčnik. „Investor potreboval na začatie výstavby informácie od mesta. Tento projekt bol od začiatku partnerský projekt investora, mesta a Železníc Slovenskej republiky. Pravdou je, že počas rokov s nami nikto nekomunikoval a mesto nereagovalo na naše výzvy,“ povedala mediálna zástupkyňa firmy Transprojekt Mária Adamová.
Podľa nej si firma časom uvedomovala, že termín koniec roka 2016 na obnovu zničenej stavby nestíha. Mesto preto požiadala o predĺženie zmluvy. Súčasný primátor Ivo Nesrovnal však trvá na tom, že investor pochybil, keďže Bratislavčania za niekoľko rokov stále nemajú sľúbenú stanicu. Mesto tak o dohodu s investorom nemá záujem. „Bratislava odmietla predĺžiť investorovi zmluvu už niekoľkokrát. Naposledy a definitívne na decembrovom mestskom zastupiteľstve,“ informovala Nesrovnalova hovorkyňa Ivana Skokanová.
Rozhodne súd
Napriek tomu, že v zmluve je uvedené, že v prípade nesplnenia termínu patria pozemky naspäť Bratislave, investor to odmieta. Vec chce riešiť súdnou cestou. „V súčasnosti je celá záležitosť v rukách našich právnych zástupcov. Viac o našom konaní nebudeme informovať, keďže nás doteraz o svojom konaní neinformovalo ani samotné mesto,“ povedala Adamová. V skutočnosti však nejde o celý pozemok pod stanicou. Prípad komplikuje ešte skutočnosť, že ďalšia časť pozemku, na ktorom sa má stavať, je vo vlastníctve ŽSR. Tá má s investorom podpísanú nájomnú zmluvu, ktorej platnosť vyprší až v roku 2056. „Z nášho pohľadu zatiaľ nie sú dôvody na výpoveď uvedenej platnej nájomnej zmluvy, spoločnosť Transprojekt si nájomné platí,“ povedala Ivana Popluhárová z komunikačného odboru ŽSR.
Spor môže trvať roky
Bratislava chce ďalej riešiť situáciu aj po dohode so ŽSR a s ministerstvom dopravy. Vládny rezort sa však k celkovej situácii vyjadruje zatiaľ opatrne. „O ďalšom postupe sa rozhodne až na základe právnej analýzy súčasných vzťahov a možností, ktoré z nej vyplynú,“ povedala hovorkyňa ministerstva Karolína Ducká. Na komplikovanosť celého prípadu poukazuje aj vedúci advokát a partner HMG Advisory Group Ján Gajan. Podľa neho môže preto súdny spor trvať veľmi dlho. Tvrdí, že ak chce investor uspieť, musí najskôr preukázať, že mesto porušilo zmluvu, a taktiež dokázať škodu, ktorá mu tým bola spôsobená. Mesto má podľa Gajana výhodu, že má v rukách argument, že developer nesplnil včas záväzky. Podľa zmluvy mala mať totiž Bratislava už novú hlavnú stanicu.