Archív HN
StoryEditor

Hlasovanie poslancov v koaličnom návrhu na zrušenie amnestií nestačí. Čo musí nasledovať?

15.03.2017, 17:38
Prečítajte si rozhovor s advokátkou o koaličnom návrhu, ktorý má viesť k zrušeniu Mečiarových amnestií.

Aká je úloha Ústavného súdu v koaličnom návrhu, ktorý má viesť k zrušeniu Mečiarových amnestií? Pýtali sme sa advokátky spolupracujúcej s Via Iuris Zuzany Čaputovej.

Ústavný súd má do 60 dní posúdiť súlad zrušenia amnestií s Ústavou. Na stanovisko potrebuje sedem hlasov. Čo ak sa nenájdu?

V prípade, ak Ústavný súd nerozhodne alebo sa nenájde sedem hlasov, uplynie márne dvojmesačná lehota, zrušenie amnestií Národnou radou zostane záväzné. Rozhodnutie Národnej rady totiž nadobúda záväznosť dňom publikovania v Zbierke zákonov. Ak ho Ústavný súd nezruší, ostáva zrušenie Mečiarových amnestií v platnosti.

Je možné podávať návrh na posúdenie súladu opakovane?

Podľa môjho názoru to možné nie je. Koaličný návrh zmeny Ústavy a príslušného zákona by mal upravovať špecifický proces kontroly ústavnosti rozhodnutia o zrušení amnestií. Ak sa v uvedenej dvojmesačnej lehote táto kontrola nezrealizuje alebo nebude prijaté rozhodnutie, Ústavou predpokladaná kontrola bude vyčerpaná.

Amnestie sa môžu zrušiť, ak sú v rozpore s princípom demokratického a právneho štátu. Vieme definovať „rozpor s princípom demokratického štátu“?

V tomto vidíme najväčšie úskalie predloženého návrhu. Súlad s princípmi demokratického a právneho štátu je veľmi široká formulácia, a teda návrh vládnej koalície neobsahuje jasnú odpoveď na otázku, čo konkrétne bude Ústavný súd posudzovať. Zrejme tým navrhovatelia myslia jednak vyhodnotenie splnenia formálnych náležitostí, napríklad potrebný počet poslancov na prijatie uznesenia. Ale nepochybne táto formulácia naznačuje aj povinnosť posúdenia obsahu so všeobecne formulovanými princípmi. Takéto posudzovanie teda môže byť veľmi subjektívne. Návrh vládnej koalície by si v tejto časti vyžadoval špecifikáciu.

Ústavný súd nemôže posudzovať súlad ústavných zákonov s Ústavou. Tento akt sa však bude volať uznesenie, no treba naň toľko hlasov ako na prijatie ústavného zákona. Nie je to problém?

Ak prejde vládny návrh na zmenu Ústavy, bude to vôľa ústavodarného orgánu, a teda v právnom zmysle to problém nebude. Navyše v tomto prípade teda nepôjde o prieskum súladu ústavného zákona s Ústavou, ale uznesenia parlamentu, z vôle ústavodarcu.

Je podľa vás v poriadku, že zákon, ktorý má zmeniť deľbu moci v štáte, ide do parlamentu v skrátenom legislatívnom konaní?

Vládny návrh na zmenu Ústavy by som nepovažovala za zmenu deľby moci. Považujeme však za sporné, že k tomu dochádza v skrátenom legislatívnom konaní, keďže to je možné iba za mimoriadnych okolností, keď môže dôjsť k ohrozeniu základných ľudských práv a slobôd alebo bezpečnosti alebo ak hrozia štátu značné hospodárske škody.

​Pozrite si aj tlačovku, na ktorej Fico, Danko a Bugár predstavili návrh na zmenu ústavy:

01 - Modified: 2024-05-05 11:37:58 - Feat.: - Title: Koalícia za Harabinom nestojí. Hlas ani Smer sa s jeho nomináciou do Súdnej rady "úplne nestotožňujú" 02 - Modified: 2024-05-02 15:55:23 - Feat.: - Title: "Nedodržiavajú zákon." SaS kritizuje odklad voľby kandidátov na sudcu Ústavného súdu 03 - Modified: 2024-05-02 11:31:10 - Feat.: - Title: Minister Susko nevidí problém v presunutí voľby kandidátov na sudcu Ústavného súdu 04 - Modified: 2024-05-02 09:29:00 - Feat.: - Title: Voľbu kandidátov na sudcu Ústavného súdu presunuli poslanci na ďalšiu schôdzu 05 - Modified: 2024-04-27 12:39:28 - Feat.: - Title: Mazák je nedôveryhodná osoba. Neviem, či sa nájde koaličná podpora pre Harabina, vraví Michelko
menuLevel = 1, menuRoute = slovensko, menuAlias = slovensko, menuRouteLevel0 = slovensko, homepage = false
06. máj 2024 06:49