StoryEditor

Manželky prezidentov ako lákadlá pre sponzorov

09.11.2004, 23:00
Podľa vzoru manželiek zahraničných politikov sa aj manželky našich vrcholných predstaviteľov angažujú v rôznych charitatívnych projektoch. Manželka prvého slovenského prezidenta je na čele Nadácie Emílie Kováčovej, svoju Nadáciu Ireny Schusterovej mala manželka predchádzajúceho prezidenta a založenie Slovenskej nadácie Silvie Gašparovičovej Vzdelanie a zdravie pre všetkých, oznámila pár mesiacov po inaugurácii svojho manžela aj súčasná prvá dáma SR. Podľa sociológa Pavla Haulíka z MVK jediným prínosom takejto činnosti manželiek prominentov je zvýšenie záujmu sponzorov.

Podľa vzoru manželiek zahraničných politikov sa aj manželky našich vrcholných predstaviteľov angažujú v rôznych charitatívnych projektoch. Manželka prvého slovenského prezidenta je na čele Nadácie Emílie Kováčovej, svoju Nadáciu Ireny Schusterovej mala manželka predchádzajúceho prezidenta a založenie Slovenskej nadácie Silvie Gašparovičovej Vzdelanie a zdravie pre všetkých, oznámila pár mesiacov po inaugurácii svojho manžela aj súčasná prvá dáma SR. Podľa sociológa Pavla Haulíka z MVK jediným prínosom takejto činnosti manželiek prominentov je zvýšenie záujmu sponzorov. "Profesijne sú to úplne iní ľudia, nikdy v tejto oblasti nepôsobili a ani s tým nemajú skúsenosti," povedal na adresu zakladateliek nadácií. S tým súhlasí aj Vlado Matej z Nadácie Socia: "To, že je niekto prezidentovou manželkou, ešte neznamená, že pritiahne reálne prostriedky."
Schusterová už skončila
Najstaršou z charitatívnych nadácií, založených manželkami prezidentov SR, je stále aktívna Nadácia Emílie Kováčovej. "Hlavne oslovujeme sponzorov," uviedla Kováčová s tým, že jej nadácia doteraz rozdelila asi 30 miliónov Sk. Svoju činnosť nedávno ukončila Nadácia Ireny Schusterovej, ktorá podľa svojej zakladateľky "už splnila svoj cieľ". Zvyšok prostriedkov, ktorými nadácia disponovala, sa preto previedol na Detské kardiocentrum v Bratislave. Išlo približne o 24 miliónov Sk.
Úspešné projekty
Za dobre fungujúcu charitatívnu nadáciu Matej považuje Harmony -- nadáciu Petra Dvorského, tá sa angažuje hlavne na podporu Rehabilitačného centra pre deti s detskou obrnou. Ako uviedla jej správkyňa Gabriela Halásová, doteraz nadácia rozdelila 19 miliónov Sk, ktoré získala zo sponzorských príspevkov, z výnosov z charitatívnych koncertov, ale aj od občanov, ktorí jej pošlú 1 alebo 2 percentá z daní. K najväčším nadáciám patrí Nadácia pre deti Slovenska, známa najmä každoročným organizovaním akcie Hodina deťom, v ktorej sa angažujú popredné slovenské osobnosti. Od svojho vzniku do konca roku 2003 poskytla na jednotlivé projekty 75 miliónov Sk.
Sponzori v anonymite
Napriek tomu, že cez nadácie prúdia ročne desiatky miliónov korún, verejnosť je len slabo informovaná o ich hospodárení. Nie sú totiž povinné informovať o svojich aktivitách. V súlade so zákonom musia poskytnúť informácie na vyžiadanie, pričom však nesmú zverejniť meno darcu, ktorý chcel ostať v anonymite. Kontrolu nad nadáciami vykonáva ministerstvo vnútra, tomu predkladajú výročnú správu o svojej činnosti vrátane prehľadu príjmov a výdavkov a účtovnej závierky, overenej audítorom. Sankciou za nesplnenie tejto povinnosti môže byť pokuta, prípadne až návrh na zrušenie nadácie.

menuLevel = 1, menuRoute = slovensko, menuAlias = slovensko, menuRouteLevel0 = slovensko, homepage = false
27. apríl 2024 05:51