StoryEditor

Pokrokový učiteľ pre HN: Tak ako som učil, už nebudem. Dávalo to zmysel možno za Márie Terézie

14.05.2022, 15:30
  • Pedagóg Dávid Králik pristupuje k žiakom ako k partnerom.
  • Necháva ich rozhodovať o tom, akým spôsobom si osvoja vedomosti.
  • Ako mentor odovzdáva svoje skúsenosti kolegom po celom Slovensku.

Ako učiteľ ste známy tým, že máte kamarátsky prístup k žiakom. Čo to znamená?

Mám kamarátsky prístup k ľuďom celkovo. Nerozlišujem medzi žiakom, jeho rodičom, zriaďovateľom školy alebo kolegom. Mám rád ľudí. Ľudia sú kamaráti a žiaci tiež. Nazval by som to skôr partnerským prístupom. Keby ste videli záber na mňa a nevedeli by ste, s kým sa rozprávam, asi by ste nezistili, či s prvákom zo školy alebo so zriaďovateľom.

Niektorí učitelia sa snažia byť pre žiakov prílišnou autoritou. V čom je váš prístup lepší?

Mne sa slovo autorita spája so slovom úcta. Usilujem sa, aby to bolo obojstranné. Snažím sa vážiť si žiakov. Zároveň chcem, aby oni rešpektovali mňa. Nevidím v tom žiadny rozdiel. Autorita je toho výsledok a myslím si, že je prirodzená. Nie je to silové riešenie. Mám autoritu u svojich žiakov a oni ju majú odo mňa.

Niektorí si autoritu budujú silovo. Je to podľa vás správne?

Neviem to posúdiť. V súčasnosti považujem za správny spôsob ten, ktorý robím ja. Netvrdím, že je správny pre všetkých, ale pre mňa určite. Keby som zmenil názor, budem robiť to, čo si myslím, že je správne.

Zakladáte si na priateľskej komunikácii so žiakmi. Tykajú vám?

Áno, tykáme si. Ja si tykám aj so všetkými rodičmi svojich žiakov, ktorým som triedny.

Stretávate sa so žiakmi aj mimo školy?

Podnikáme s deťmi aj rodičmi rôzne aktivity. Napríklad chodíme do lesa, na bowling alebo na motokáry. Je to nepovinné. Keď niekto nechce, tak sa nepridá. Mali sme vybavené aj divadlo Mamma Mia, ale to nám pre koronu zrušili. Dá sa to kombinovať, aby to bolo do koča aj do voza.

Ako sa v praxi prejavuje partnerský prístup k žiakom?

Najkrajšie to vystihuje to, keď boli u nás v škole natáčať upútavku do súťaže Učiteľ Slovenska. Do triedy vošiel kameraman a spýtal sa, kde je učiteľ. On ma vôbec nevidel. Žiaci síce nemajú šedivú bradu ako ja, ale niektorí sú odo mňa vyšší. V iných triedach má učiteľ výsostné postavenie. Ja ho nemám. Som jeden z nich, jeden z partie a rovnocenný člen. V tomto duchu s nimi aj komunikujem a snažím sa riešiť problémy. To je z môjho pohľadu partnerský prístup. Ak to nie je nutné, nikdy nerozhodujem sám....

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 85% na dočítanie.
01 - Modified: 2024-12-20 23:00:00 - Feat.: - Title: Výkonnostné zmluvy nemusia garantovať výkon 02 - Modified: 2024-12-20 23:00:00 - Feat.: - Title: Dokumentaristka: To, ako pristupujeme k deťom so znevýhodnením, je dedičstvo komunizmu 03 - Modified: 2024-12-21 04:51:32 - Feat.: - Title: Klimatický expert pre HN: Najdôležitejšie projekty Green Dealu zlyhali, dohoda EÚ potrebuje obrovský reštart 04 - Modified: 2024-12-20 18:30:00 - Feat.: - Title: Slovensko je pri škôlkaroch blízko dna Európy. Kde to horí najviac? Akútny problém hlási jeden kút krajiny 05 - Modified: 2024-12-19 23:00:00 - Feat.: - Title: Deti sa už druhý rok učia po novom. Čo priniesla revolučná zmena, ktorá mala skoncovať s bifľovaním?
menuLevel = 1, menuRoute = slovensko, menuAlias = slovensko, menuRouteLevel0 = slovensko, homepage = false
21. december 2024 17:09