Hybridné aktivity Ruskej federácie sa v informačnej, spravodajskej, spoločenskej a kultúrnej sfére vlani na Slovensku zintenzívnili.
Ich cieľom bolo vytváranie tlaku na ovplyvňovanie politických rozhodnutí o strategických otázkach, systematické prehlbovanie rozporov vo vnútrospoločenskom diskurze či šírenie propagandy. Tiež prenikanie do štátneho aparátu. Vyplýva to zo Správy o činnosti SIS za rok 2021.
Prokremeľská propaganda v plnom prúde
"V informačnej a spoločenskej doméne Ruská federácia pokračovala v podpore šírenia prokremeľských naratívov a udržiavania obrazu dôležitosti Ruskej federácie pre zachovanie mieru a bezpečnosti v Európe a aj v samotnej Slovenskej republike," podotkli v správe SIS.
Vyplýva z nej, že sa Rusko opieralo najmä o historický naratív, ktorý plynule prechádzal do kritiky postojov a aktivít EÚ či NATO a apeloval na historickú, kultúrnu a národnostnú spriaznenosť slovenského a ruského národa.
Takéto názory sú typické pre filozofiu známu tiež ako všeslovanská, alebo skrátene „slovanská vzájomnosť“.
Ruské veľvyslanectvo zároveň zintenzívnilo svoje oficiálne online informačné aktivity zamerané predovšetkým na budovanie priaznivého obrazu o Ruskej federácii v podvedomí slovenskej verejnosti.
"Dôležitým aspektom mediálnej komunikácie bola v prvej polovici roka 2021 prezentácia úspechov Ruskej federácie pri dodávkach vakcíny Sputnik V na globálne trhy," priblížili.
Menej intenzívna, no činorodá Čína
Počas roka 2021 pokračovalo aj hybridné a vplyvové pôsobenie Číny v Slovenskej republike. Viditeľnosť a intenzita informačných aktivít vo verejnom priestore sa však v porovnaní s rokom 2020 znížila.
Pôsobenie sa zameriavalo najmä na oblasť vedy, technológií a inovácií. "Zvyšuje sa tak riziko priemyselnej špionáže alebo prieniku čínskej propagandy do najprestížnejších vzdelávacích inštitúcií na Slovensku," uviedla SIS.
Zo správy tiež vyplýva, že domáca dezinformačná scéna bola roztrieštená a neschopná kreovať nové nosné témy. Jej subjekty "môžu byť cielene využívané aj zo strany externých štátnych aktérov, napríklad na realizáciu vplyvových kampaní v Slovenskej republike".