Minister školstva Peter Plavčan a minister obrany Peter Gajdoš rokujú o posilňovaní brannej výchovy na školách najmä kvôli prevencii extrémizmu a v snahe upevniť zdravé posilňovanie vlastenectva.
„Hľadáme možnosti, ako znovu zaviesť samostatný vyučovací predmet branná výchova. Považujeme to za veľmi dôležité najmä v oblasti prevencie extrémizmu. V tomto smere spolupracujeme aj s ministerstvom obrany tak, aby sme našli najlepší model riešenia,“ uviedol Plavčan.
Rezort školstva má záujem o podporu vzdelávania obyvateľstva v oblasti bezpečnosti a v rámci výchovno-vzdelávacieho procesu v školách, na posilňovaní vlastenectva, rozvíjaní a skvalitňovaní brannej výchovy aj v rámci už dnes nastaveného systému.
V súčasnosti je uvedená tematika totiž povinnou súčasťou vzdelávania, ale nie ako samostatný predmet. Branná výchova sa vyučuje ako prierezová téma Ochrana života a zdravia, ktorá sa realizuje prostredníctvom predmetov štátneho vzdelávacieho programu a samostatných organizačných foriem vyučovania.
Táto téma sa zameriava na vytváranie správnych postojov žiakov, na získanie vedomostí a zručností na ochranu života a zdravia v mimoriadnych situáciách. Podobne pri pobyte a pohybe v prírode, kde môžu vzniknúť nepredvídané skutočnosti ohrozujúce človeka a jeho okolie. Snahou cvičení je pripraviť žiakov na život v prostredí, v ktorom sa nachádzajú.
Prierezová téma sa zameriava aj na zvládnutie situácií vzniknutých vplyvom priemyselných a ekologických havárií, dopravných nehôd, živelných pohrôm a prírodných katastrof. Zároveň napomáha zvládnuť nevhodné podmienky v situáciách vzniknutých pôsobením cudzej moci či terorizmom.
Na prvom stupni základných škôl sú v rámci vyučovania brannej výchovy organizované didaktické hry. Na druhom stupni základných škôl sú to účelové cvičenia (v minulosti známe ako „branné cvičenia“). Konajú sa spravidla na jeseň a na jar. V stredných školách sa žiaci zúčastňujú na účelových cvičeniach a Kurze na ochranu života a zdravia.