V testoch OECD PISA 2022 mali naši 15-roční žiaci zlé výsledky. Mládeži chýba čitateľská, matematická a prírodovedná gramotnosť, respektíve nevedia čítať s porozumením. Čo na výsledky hovoríte?
Celá Európa a krajiny OECD sa dlhodobo vo výsledkoch PISA zhoršujú. Slovensko tento trend nasleduje. U nás sa to však oproti iným krajinám ešte viac zhoršuje. Ubudlo nám žiakov, ktorí majú špičkové výsledky, a vo všetkých oblastiach nám pribudli aj žiaci, ktorí nedosahujú ani základné zručnosti. V každej kategórii ich máme tretinu. Nevedia interpretovať jednoduchý text alebo vyriešiť matematicko-logickú úlohu jednoduchým algoritmom. Výsledky sú pre nás preto veľmi alarmujúce.
Môže za to aj covid a zhoršené možnosti vzdelávania? Mnohé naše deti nemali počas online výučby počítače, respektíve prístup na internet.
Covid bol všade v Európe. Ja som čítal aj originálny report PISA a videl som, že Slovensko sa pri výsledkoch PISA nemôže vyhovárať na covid, pretože vplyv pandémie na výsledky našich žiakov nebol horší ako inde.
Aká bola teda hlavná príčina neúspechu našich žiakov v PISA testoch?
Hlavnou je, že viac ako 30 rokov po revolúcii nebola premyslená nijaká koncepcia rozvoja vzdelávania na školách, ktorú by spolu robili odborníci aj praktici. Bol tu jeden pokus v roku 2008 za pána ministra školstva Jána Mikolaja z SNS. Celé to však bolo zrealizované rýchlo a zle. V máji vyšiel zákon, v júni štátny vzdelávací program a počas letných prázdnin si mali školy urobiť vlastné vzdelávacie programy. Za dva víkendy sa však nedá urobiť reforma, ktorú v iných krajinách pripravujú roky. Výsledky PISA nám však teraz aj nahrali.
V čom?
Celá Európa ide výsledkami dole, a ak my využijeme príležitosť, že už nemôžeme klesnúť hlbšie, a otočíme kurz, tak máme šancu ich dobehnúť, lebo nám bežia oproti.
A ďalšie dôvody takéhoto stavu sú aké?
Školy ostali rovnako vybavené čo do manažovania ako pred 50 rokmi. Jedna riaditeľka, dve zástupkyne, tajomníčka, ekonómka/mzdárka, školník, pani upratovačka a v lepšom prípade niekto na vrátnici. Keď sa pozriete na to, že škola má stovky ľudí, o ktorých sa stará, tak je to málo. Škola sa nestará len o 60 zamestnancov a 400 žiakov. Za každým z detí treba vidieť aj minimálne jedného rodiča, s ktorým komunikujete. Potom sú tam ľudia, ktorí robia odbornú a záujmovú činnosť, úrady, technika a ekonomika. Toto všetko musí dnes riaditeľka riešiť okrem revíznych správ, strechy, kanalizácie, verejného obstarávania, GDPR, právnych a personálnych problémov a iného. A keď sú na priemernej škole len traja manažéri na stovky ľudí, tak vám to nebude fungovať.
Posledným dôvodom, ktorý spomeniem, je,...
Zostáva vám 85% na dočítanie.