Získať stavebné povolenie a rozbehnúť stavebné práce na diaľniciach a rýchlostných cestách na doteraz nevykúpených pozemkoch umožní zmena zákona, ktorú dnes schválil parlament. Predlohu navrhla len minulý týždeň vláda premiéra Roberta Fica, a to po problémoch s výkupom pozemkov pre budovanie ciest pri Bratislave v rámci projektu verejno-súkromného partnerstva (PPP). Časť opozície tvrdila, že nové pravidlá sú v rozpore s ústavou.
Ponovom bude môcť napríklad Národná diaľničná spoločnosť (NDS) v rámci takzvanej predbežnej držby k pozemku dostať stavebné povolenie už počas vyvlastňovacieho konania a ešte predtým, než sa stane vlastníkom pôdy, na ktorej budú cesty postavené. Úrady tiež budú môcť povoliť na cudzích pozemkoch niektoré stavebné práce, a to v rozsahu, ktorý ešte umožní prípadný návrat vyvlastňovania nehnuteľnosti do pôvodného stavu.
Zo skoršieho vyjadrenia ministra dopravy Arpáda Érseka však vyplýva, že štát v prípade potreby počíta s výstavbou na cudzích pozemkoch v plnom rozsahu.
Zástupcovia opozície poukázali na rozpor medzitým schválenej predlohy s ústavou alebo s Aarhuským dohovor zaručujúcim aktívnu účasť obyvateľov na rozhodovaní vo veciach životného prostredia.
Ústavný súd už v roku 2011 zrušil zákon z dielne prvej Ficovej vlády, ktorý umožňoval stavať diaľnice a rýchlostné cesty na nevyvlastnených pozemkoch bez obmedzení.
Ak schválenú predlohu podpíše prezident Andrej Kiska, nové pravidlá vstúpia do platnosti po zverejnení novely v zbierke zákonov. Vláda pôvodne navrhovala, aby zmena zákona platila už od polovice mája.
Slovensko vlani podpísalo s konzorciom pod vedením španielskej spoločnosti Cintra zmluvu o výstavbe asi 60 kilometrov diaľnice a rýchlostnej cesty v okolí Bratislavy prostredníctvom PPP. Štát ale doteraz nedokázal vykúpiť všetky pozemky a od konzorcia mu kvôli tomu hrozí pokuta.
Podľa Érseka zhruba desiatka majiteľov pozemkov požaduje na základe vlastných znaleckých posudkov za pozemky oveľa vyššie ceny, než vyplýva z posudkov, ktoré si nechal vypracovať štát.