Investície do moderných dopravných sietí a digitálnej infraštruktúry môžu pomôcť posilniť hospodársku spoluprácu a integráciu v rámci Európskej únie.
„Medzi Slovenskom a Poľskom, žiaľ, neexistuje spojenie s plnými parametrami diaľnice alebo rýchlostnej cesty,“ hodnotí stav Budimex, najväčšia stavebná firma pôsobiaca v Poľsku. A to aj napriek tomu, že zdieľame takmer 541 km spoločnej hranice. Chýbajúce prepojenie ochudobňuje obe ekonomiky. Pozitívne sa dajú hodnotiť nové projekty cestnej infraštruktúry, akým bude napríklad diaľnica D3 vedúca k poľským hraniciam. Verejné zákazky zostávajú základným stavebným kameňom pre mnohé stavebné projekty. Budimex sa v Poľsku aj v ďalších krajinách zapája do verejných súťaží.
Chýbajúce úseky diaľnice
„Hlavná výzva je v dokončení D3 a rozbehnutie výstavby chýbajúceho 60 km úseku R4 od Prešova po poľskú hranicu,“ hovorí Ondrej Matej, riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo. Ako ďalej pokračuje, čo sa týka cestnej infraštruktúry, tak hlavné koridory pre nákladnú dopravu sú v smere na našu D3 a chýbajúcu R4 (jantárová cesta).
Pre Ministerstvo dopravy Slovenskej republiky je absolútnou prioritou vyplývajúcou z programového vyhlásenia vlády rozostavať chýbajúce úseky diaľnice D3 na Kysuciach a taktiež výrazne pohnúť s prípravou smerom k výstavbe s úsekmi budúcej R4 (tzv. Via Carpatia) od Kapušian pri Prešove k hraniciam s Poľskom. „Po dokončení týchto úsekov dôjde k výraznému zlepšeniu cestného spojenia v smere sever – juh Európy. Všetky spomínané úseky sú súčasťou tzv. TEN – T koridorov,“ hovorí Igor Choma, štátny tajomník Ministerstva dopravy Slovenskej republiky. Na budovanie kysuckej D3 sú určené prakticky všetky zdroje na budovanie diaľnic z Programu Slovensko. Na budovanie R4 sa ministerstvu podarilo v európskej konkurencii uspieť a získať dodatočné zdroje – 69 mil. eur na budovanie II. etapy severného obchvatu Prešova, ako aj na projektovú prípravu ostatných úsekov R4 po hranice s Poľskom. „V prípade cestnej infraštruktúry okrem spomínanej D3 a R4 pracujeme na ďalších spojeniach s Poľskom, prebieha výstavba rýchlostnej cesty R3 Tvrdošín – Nižná na Orave a na ceste I/68 medzi Prešovom a Mníškom nad Popradom/Piwnicznou je v súčasnosti vo výstavbe obchvat Sabinova,“ objasňuje Igor Choma.
Dopravné systémy
Ako sa vyjadruje Budimex, súčasná infraštruktúra medzi Poľskom a Slovenskom hrá kľúčovú úlohu v obchodnej výmene a toku tovarov a služieb. V posledných rokoch spoločnosť zaznamenala rozvoj poľských firiem na slovenskom trhu, ale aj naopak. Rozhodujúce pre ďalší rozvoj sú súčasné priority výstavby D3 a R4 spájajúcich naše krajiny na východe a na západe.
„Všetky krajiny EÚ súhlasili s vytvorením svojich inteligentných dopravných systémov v súlade s architektúrou FRAME, ktorá stanovuje spoločné pravidlá pre trh EÚ. Keď vytvoríme plné diaľničné a rýchlostné spojenie medzi našimi krajinami, systémy budú nasledovať,“ dodáva spoločnosť Budimex.
Železničná infraštruktúra
Ďalšou výzvou je rozvoj železničnej infraštruktúry. Žiaľ, vzhľadom na zložitý terén – prevažne horský, existuje len veľmi málo spojení medzi Poľskom a Slovenskom. Vlakové spojenie medzi našimi hlavnými mestami prechádza cez Českú republiku. „O rozvoji siete vysokorýchlostných železníc sa diskutuje v pobaltských krajinách, Českej republike i v Poľsku. Pre Slovensko je podľa nášho názoru kľúčové zapojiť sa do tejto schémy a zlepšiť vzájomnú prepojenosť v regióne,“ dodáva Budimex.
V prípade železničnej infraštruktúry sú hlavné tovarové toky na železničný priechod Muszyna a na priechod Zwardoň. „Žiaľ, z hľadiska eurofondov sú možnosti dobudovať infraštruktúru cestnú a aj železničnú obmedzené. Preto treba v prípade R4 na východnom Slovensku použiť PPP projekt,“ dodáva Ondrej Matej.
Ako objasňuje Igor Choma: „Na slovenskej strane sme už zmodernizovali trať smerom na železničný hraničný priechod Skalité – Zwardoň a považujeme za prínosné, že rovnaké kroky realizuje aj poľská strana na svojom úseku trate.“ V súčasnosti sa pripravuje spustenie Strategickej rozvojovej štúdie východného Slovenska pre viaceré samostatné železničné projekty, medzi ktorými je aj modernizácia a zrýchlenie dopravy na úseku trate Prešov – Lipany – štátna hranica SR/PL. Ide o súčasť železničného koridoru Via Carpatia, kde sa navyše predpokladá zdvojkoľajnenie úseku Kysak – Prešov a celkové zlepšenie dopravy od Budapešti cez Košice a Prešov do Poľska.