FOTO: Peter Mayer
StoryEditor

Chýbajúce cestné prepojenia krajín brzdia ekonomiku

29.05.2024, 18:40
  • Investície do moderných dopravných sietí a digitálnej infraštruktúry môžu pomôcť posilniť hospodársku spoluprácu a integráciu v rámci Európskej únie.
  • Hlavná výzva je v dokončení D3 a rozbehnutie výstavby chýbajúceho 60 km úseku R4 od Prešova po poľskú hranicu.
  • Pre Ministerstvo dopravy Slovenskej republiky je absolútnou prioritou vyplývajúcou z programového vyhlásenia vlády rozostavať chýbajúce úseky diaľnice D3 na Kysuciach a taktiež výrazne pohnúť s prípravou smerom k výstavbe s úsekmi budúcej R4 (tzv. Via Carpatia) od Kapušian pri Prešove k hraniciam s Poľskom.

Investície do moderných dopravných sietí a digitálnej infraštruktúry môžu pomôcť posilniť hospodársku spoluprácu a integráciu v rámci Európskej únie.

„Medzi Slovenskom a Poľskom, žiaľ, neexistuje spojenie s plnými parametrami diaľnice alebo rýchlostnej cesty,“ hodnotí stav Budimex, najväčšia stavebná firma pôsobiaca v Poľsku. A to aj napriek tomu, že zdieľame takmer 541 km spoločnej hranice. Chýbajúce prepojenie ochudobňuje obe ekonomiky. Pozitívne sa dajú hodnotiť nové projekty cestnej infraštruktúry, akým bude napríklad diaľnica D3 vedúca k poľským hraniciam. Verejné zákazky zostávajú základným stavebným kameňom pre mnohé stavebné projekty. Budimex sa v Poľsku aj v ďalších krajinách zapája do verejných súťaží.

image

Zrážka kamióna s hasičským autom na D1 si vyžiadala dva životy. Na miesto dorazil aj minister vnútra

Chýbajúce úseky diaľnice

„Hlavná výzva je v dokončení D3 a rozbehnutie výstavby chýbajúceho 60 km úseku R4 od Prešova po poľskú hranicu,“ hovorí Ondrej Matej, riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo. Ako ďalej pokračuje, čo sa týka cestnej infraštruktúry, tak hlavné koridory pre nákladnú dopravu sú v smere na našu D3 a chýbajúcu R4 (jantárová cesta).

Pre Ministerstvo dopravy Slovenskej republiky je absolútnou prioritou vyplývajúcou z programového vyhlásenia vlády rozostavať chýbajúce úseky diaľnice D3 na Kysuciach a taktiež výrazne pohnúť s prípravou smerom k výstavbe s úsekmi budúcej R4 (tzv. Via Carpatia) od Kapušian pri Prešove k hraniciam s Poľskom. „Po dokončení týchto úsekov dôjde k výraznému zlepšeniu cestného spojenia v smere sever – juh Európy. Všetky spomínané úseky sú súčasťou tzv. TEN – T koridorov,“ hovorí Igor Choma, štátny tajomník Ministerstva dopravy Slovenskej republiky. Na budovanie kysuckej D3 sú určené prakticky všetky zdroje na budovanie diaľnic z Programu Slovensko. Na budovanie R4 sa ministerstvu podarilo v európskej konkurencii uspieť a získať dodatočné zdroje – 69 mil. eur na budovanie II. etapy severného obchvatu Prešova, ako aj na projektovú prípravu ostatných úsekov R4 po hranice s Poľskom. „V prípade cestnej infraštruktúry okrem spomínanej D3 a R4 pracujeme na ďalších spojeniach s Poľskom, prebieha výstavba rýchlostnej cesty R3 Tvrdošín – Nižná na Orave a na ceste I/68 medzi Prešovom a Mníškom nad Popradom/Piwnicznou je v súčasnosti vo výstavbe obchvat Sabinova,“ objasňuje Igor Choma.

image

Dva tunely a 11 mostov. Posledný úsek diaľnice do Košíc má stáť skoro dve miliardy, v lete chcú spustiť tender

Dopravné systémy

Ako sa vyjadruje Budimex, súčasná infraštruktúra medzi Poľskom a Slovenskom hrá kľúčovú úlohu v obchodnej výmene a toku tovarov a služieb. V posledných rokoch spoločnosť zaznamenala rozvoj poľských firiem na slovenskom trhu, ale aj naopak. Rozhodujúce pre ďalší rozvoj sú súčasné priority výstavby D3 a R4 spájajúcich naše krajiny na východe a na západe.

„Všetky krajiny EÚ súhlasili s vytvorením svojich inteligentných dopravných systémov v súlade s architektúrou FRAME, ktorá stanovuje spoločné pravidlá pre trh EÚ. Keď vytvoríme plné diaľničné a rýchlostné spojenie medzi našimi krajinami, systémy budú nasledovať,“ dodáva spoločnosť Budimex.

image

Pre rozšírenie D1 pri Bratislave bude cez víkend uzavretá cesta vo Vajnoroch

Železničná infraštruktúra

Ďalšou výzvou je rozvoj železničnej infraštruktúry. Žiaľ, vzhľadom na zložitý terén – prevažne horský, existuje len veľmi málo spojení medzi Poľskom a Slovenskom. Vlakové spojenie medzi našimi hlavnými mestami prechádza cez Českú republiku. „O rozvoji siete vysokorýchlostných železníc sa diskutuje v pobaltských krajinách, Českej republike i v Poľsku. Pre Slovensko je podľa nášho názoru kľúčové zapojiť sa do tejto schémy a zlepšiť vzájomnú prepojenosť v regióne,“ dodáva Budimex.

V prípade železničnej infraštruktúry sú hlavné tovarové toky na železničný priechod Muszyna a na priechod Zwardoň. „Žiaľ, z hľadiska eurofondov sú možnosti dobudovať infraštruktúru cestnú a aj železničnú obmedzené. Preto treba v prípade R4 na východnom Slovensku použiť PPP projekt,“ dodáva Ondrej Matej.

Ako objasňuje Igor Choma: „Na slovenskej strane sme už zmodernizovali trať smerom na železničný hraničný priechod Skalité – Zwardoň a považujeme za prínosné, že rovnaké kroky realizuje aj poľská strana na svojom úseku trate.“ V súčasnosti sa pripravuje spustenie Strategickej rozvojovej štúdie východného Slovenska pre viaceré samostatné železničné projekty, medzi ktorými je aj modernizácia a zrýchlenie dopravy na úseku trate Prešov – Lipany – štátna hranica SR/PL. Ide o súčasť železničného koridoru Via Carpatia, kde sa navyše predpokladá zdvojkoľajnenie úseku Kysak – Prešov a celkové zlepšenie dopravy od Budapešti cez Košice a Prešov do Poľska.

01 - Modified: 2024-05-27 18:17:35 - Feat.: 1 - Title: Zrážka kamióna s hasičským autom na D1 si vyžiadala dva životy. Na miesto dorazil aj minister vnútra 02 - Modified: 2024-05-20 18:31:22 - Feat.: 0 - Title: Kedy získa Slovensko ďalší kus diaľnice? Štát sľúbil dodatočné milióny pre autostrádu na Orave 03 - Modified: 2024-05-17 22:00:00 - Feat.: 1 - Title: Dôležitá časť Slovenska je v hre o nové diaľnice. Postaviť sa má 120 kilometrov ciest za skoro tri miliardy
01 - Modified: 2024-11-05 15:58:42 - Feat.: - Title: Medzi členmi teroristickej skupiny, ktorých zadržali v Nemecku a Poľsku, je pravdepodobne politik z AfD 02 - Modified: 2024-11-05 08:43:20 - Feat.: - Title: Nemocnica v Prešove eviduje 186 výpovedí lekárov, chod nemocnice to nemá ovplyvniť 03 - Modified: 2024-11-02 18:01:47 - Feat.: - Title: "Máme vlastné obranné potreby". Poľský minister zahraničných vecí odmietol výzvu Kyjeva na ďalšie stíhačky 04 - Modified: 2024-11-02 13:13:19 - Feat.: - Title: Poľsko je druhým najväčším výrobcom hrobových sviečok na svete, Varšavu predbehla iba Čína 05 - Modified: 2024-10-31 12:28:19 - Feat.: - Title: Poľsko sa pripravuje na rokovania o kúpe vyše sto raketometov HIMARS
menuLevel = 1, menuRoute = slovensko, menuAlias = slovensko, menuRouteLevel0 = slovensko, homepage = false
05. november 2024 17:15