StoryEditor

Česi masívne investujú do bezpečnosti, je to hrozná hra osudu. U nás neexistuje bezproblémová trať (rozhovor)

06.06.2024, 17:11

V rozhovore so šéfom Asociácie železničných dopravcov Jánom Biznárom sa dočítate:

  • Aký bezpečnostný systém zavádza na tratiach Česká republika a prečo v Pardubiciach nefungoval.
  • Čím najviac trpia slovenské železnice a kde sa to prejavuje.
  • Ako je to s úmrtnosťou cestujúcich po tunajších železniciach.

Ako sa pozeráte na tragickú zrážku nákladného vlaku s RegioJetom v Pardubiciach, pri ktorej zomreli štyria ľudia vrátane dvoch Sloveniek? I keď konkrétne príčiny sú stále predmetom vyšetrovania, dnes už vieme, že vlak dopravcu prešiel na červenú.

Po prvé, je to hrozné nešťastie a sám som z toho šoku. Vždy sa desím takýchto okamihov, ktoré sa naozaj môžu stať pri akejkoľvek prevádzke a ťažko mi komentovať, kto za to môže, kto je za to ako vinný. Už sú, samozrejme, nejaké informácie o tom, že čo sa tam asi stalo, hovorí sa o jazde na červenú, ale to ukáže až spomínané vyšetrovanie. 

Niekto tam však pochybil, buď rušňovodič jedného, alebo druhého vlaku, alebo tam pochybila infraštruktúra, teda tí, ktorí riadia tú prevádzku. Zatiaľ sa pohybujeme len v rovine dohadov.

Priblížili by ste, ako funguje dozor v rámci infraštruktúry? Je tam dispečer, ktorý monitoruje trasy a riadi návestidlá?

Systém funguje tak, že dopravu riadi človek. Dnes sa volá dispečer, v minulosti to bol výpravca. Dispečer oproti výpravcovi už riadi úsek trate na diaľku niekoľkých desiatok až stoviek kilometrov, pričom má pomocou elektronických zariadení prehľad o tom, kde ktorý vlak stojí, či sa nehýbe a podobne.

Pokiaľ systém funguje správne, čo je pravidlom, tak zariadenie aj pravidlá prevádzky idú vždy na bezpečnú stranu. Ak nastane nebezpečná situácia, vyšle okamžitý STOP signál všetkým dotknutým vlakom. Samozrejme, bavíme sa teraz najmä o tratiach, kde takéto zariadenie je. Pardubice sú, respektíve budú takto vybavené.

Ako je to u nás?

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 80% na dočítanie.
01 - Modified: 2024-06-05 17:46:21 - Feat.: 1 - Title: Protestom pred domami politikov má odzvoniť. Akú podobu dostane lex atentát, ktorý chystá koalícia? 02 - Modified: 2024-06-04 16:46:31 - Feat.: 1 - Title: Veľký národný blok v Bruseli? Vyzýva k nemu Orbán, Le Penová aj Meloniová. Smer vidí svoje miesto inde 03 - Modified: 2024-06-03 22:00:00 - Feat.: 1 - Title: Smer na poslednú chvíľu prichádza so zmenou. Prelepil bilbordy, do eurovolieb ide „Za Roberta Fica“
01 - Modified: 2024-07-11 07:39:02 - Feat.: - Title: Povolebná politická nestabilita vo Francúzsku? Macron sa oslabí najmä doma, ale aj v zahraničí (ROZHOVOR) 02 - Modified: 2024-07-06 22:00:00 - Feat.: - Title: Slovenské a české reality sú príliš strnulé, inak je to v Poľsku, tvrdí pre HN šéf spoločnosti Investika 03 - Modified: 2024-07-04 22:00:00 - Feat.: - Title: Šéf IT asociácie Emil Fitoš pre HN: Ako je na tom IT odvetvie na Slovensku? Tam, kde my kráčame, iní bežia 04 - Modified: 2024-07-04 21:03:37 - Feat.: - Title: Expert na polovodiče pre HN: Môžeme hrať významnú rolu pri remodifikácii európskeho priemyslu polovodičov 05 - Modified: 2024-07-04 19:03:03 - Feat.: - Title: Expert z STU pre HN: Slovensko môže hrať významnú rolu v rámci remodifikácie európskeho priemyslu polovodičov
menuLevel = 1, menuRoute = slovensko, menuAlias = slovensko, menuRouteLevel0 = slovensko, homepage = false
12. júl 2024 00:02