Ako sa pozeráte na tragickú zrážku nákladného vlaku s RegioJetom v Pardubiciach, pri ktorej zomreli štyria ľudia vrátane dvoch Sloveniek? I keď konkrétne príčiny sú stále predmetom vyšetrovania, dnes už vieme, že vlak dopravcu prešiel na červenú.
Po prvé, je to hrozné nešťastie a sám som z toho šoku. Vždy sa desím takýchto okamihov, ktoré sa naozaj môžu stať pri akejkoľvek prevádzke a ťažko mi komentovať, kto za to môže, kto je za to ako vinný. Už sú, samozrejme, nejaké informácie o tom, že čo sa tam asi stalo, hovorí sa o jazde na červenú, ale to ukáže až spomínané vyšetrovanie.
Niekto tam však pochybil, buď rušňovodič jedného, alebo druhého vlaku, alebo tam pochybila infraštruktúra, teda tí, ktorí riadia tú prevádzku. Zatiaľ sa pohybujeme len v rovine dohadov.
Priblížili by ste, ako funguje dozor v rámci infraštruktúry? Je tam dispečer, ktorý monitoruje trasy a riadi návestidlá?
Systém funguje tak, že dopravu riadi človek. Dnes sa volá dispečer, v minulosti to bol výpravca. Dispečer oproti výpravcovi už riadi úsek trate na diaľku niekoľkých desiatok až stoviek kilometrov, pričom má pomocou elektronických zariadení prehľad o tom, kde ktorý vlak stojí, či sa nehýbe a podobne.
Pokiaľ systém funguje správne, čo je pravidlom, tak zariadenie aj pravidlá prevádzky idú vždy na bezpečnú stranu. Ak nastane nebezpečná situácia, vyšle okamžitý STOP signál všetkým dotknutým vlakom. Samozrejme, bavíme sa teraz najmä o tratiach, kde takéto zariadenie je. Pardubice sú, respektíve budú takto vybavené.
Ako je to u nás?
Zostáva vám 80% na dočítanie.