StoryEditor

Ďalšia sezóna v réžii červených

18.10.2002, 00:00

V japonskej Suzuke sa skončil uplynulý víkend 53. ročník majstrovstiev sveta formuly 1. Tak ako rok predtým aj tentoraz sa niesol v znamení Ferrari a nemeckého rekordmana Michaela Schumachera.

Fanúšikovia na začiatku sezóny verili, že priebeh boja o titul nebude mať rovnaký scenár ako v predchádzajúcom ročníku, v ktorom už po augustovej Veľkej cene Maďarska bolo o všetkom rozhodnuté. Dúfali však márne. Žiaľ, ani v roku 2002 sa nebojovalo do posledných pretekov. Najprestížnejší súboj o jazdecký primát stratil náboj dokonca ešte skôr.

Schumacher rekordmanom
Michael Schumacher si totiž svoj piaty titul pripísal šesť pretekov pred koncom, čo bol vlastne historicky najrýchlejší zisk víťazstva v šampionáte jazdcov. Zároveň sa v štatistickej kolónke vyrovnal legendárnemu argentínskemu pretekárovi Juanovi Manuelovi Fangiovi, ktorý žiaril v kokpite efjednotky v päťdesiatych rokoch. O pár týždňov si aj Ferrari zabezpečilo v Maďarsku prvenstvo v Pohári konštruktérov a 34-ročný rodák z nemeckého Kerpenu si pokojne mohol na zvyšok sezóny vziať dovolenku... Radšej však prepisoval ďalšie a ďalšie rekordy v zostávajúcich pretekoch. "Bola to nezabudnuteľná sezóna," úprimne konštatoval jeden z najgeniálnejších jazdcov, manžel sympatickej Coriny a otec dvoch detí, keď spolu s ostatnými členmi tímu z talianskeho Maranella oslavoval triumf v japonskom karaoke bare. "Sezóna priniesla neuveriteľné úspechy, nikto také nečakal. Čo viac povedať? Radosť z toho, čo sme dokázali dosiahnuť, sa ťažko dá opísať slovami," dojato rozprával šampión. "Len sa pozrite na naše čísla. Osobne mám najsilnejší pocit z toho, že som dokončil všetky veľké ceny, že som nemal žiadnu technickú poruchu, na ktorú by som sa mohol sťažovať. Trochu neobvyklé, nie? To len dokazuje, akú kvalitnú prácu všetci vo Ferrari odvádzajú. Všetci môžeme byť na seba právom hrdí, pretože sme dokázali čosi výnimočné. Dosiahli sme niečo jedinečné, čo sa zdalo nemožné -- zlepšili sme vlaňajšie výsledky," uzavrel Schumi, ktorý vyhral už 64 Grand Prix a získal 945 bodov, na čele pretekov odjazdil vyše 18-tisíc kilometrov. Zo 177 pretekov stál až 114-krát na stupňoch víťazov. V tejto sezóne sa mu to podarilo vo všetkých pretekoch, vyhral ich jedenásť, päťkrát bol druhý, raz tretí! Na stupňoch stál 22-krát za sebou, vypadnúť sa mu podarilo naposledy v júli minulého roku v nemeckom Hockenheime. Michael má s Ferrari zmluvu do konca sezóny 2004, vedenie mu však ponúklo predĺženie o ďalšie dva roky a údajne mu za to ponúklo 150 miliónov eur. Teda takmer neuveriteľných 6,5 miliardy.

Bez konkurencie
Tú naozaj Ferrari nenašlo v nikom. West McLaren Mercedes sa ocitol v nezávideniahodnej kríze -- hoci sa inžinieri na čele s dizajnérom Adrianom Neweyom dušovali, že vyriešili množstvo technických problémov, ktoré sprevádzali pilotov počas celej vlaňajšej sezóny, smútok mali v tvárach naďalej. Navyše ani prechod z pneumatík Bridgestone na Michelin nebol taký hladký, ako si predstavovali. Aj Williams-BMW mal často problémy so spoľahlivosťou a navyše ich jazdci Ralf Schumacher a Juan Pablo Montoya sa oveľa viac sústredili na vzájomný súboj ako na boj s ostatnými. Vzájomná kolízia vo Veľkej cene USA to len potvrdila. Ani ostatné tímy, ktoré v roku 2001 vlani naznačili svetlejšie momenty (Sauber s motorom Ferrari, Jordan a BAR s pohonom od Hondy a Benetton vďaka agregátu Renault), sa nepostarali o zázrak. Nové farby priniesol na štartový rošt nielen Renault (ešte v roku 2000 kúpil stajňu od Benettonovcov), ale najmä Toyotu -- úplného nováčika. Francúzsky tím Renault sa pred sezónou netajil ambíciami vrátiť sa medzi špičku. Cieľ -- štvrtú priečku v Pohári konštruktérov splnili. Väčšinu bodov prekvapujúco vybojoval Jenson Button, ktorý odchádza do tímu BAR. Jeho miesto zaujme Fernando Alonso, chránenec šéfa tímu Flavia Briatoreho.

Toyota nad očakávania
A tím podporovaný automobilkou, ktorá predáva na celom svete najviac sériových vozidiel? Toyota, ktorá rozložila svoj stan v Kolíne a do vývoja monopostu i motora investovala za tri roky milióny dolárov? Jej ciele boli skromné. Stačilo im, keď sa kvalifikujú do všetkých pretekov. Svoje plány naplnili takmer stopercentne -- okrem poslednej Suzuky, kde na štarte chýbal po nepríjemnej havárii v kvalifikácii Allan McNisch. Mimochodom, práve on je považovaný za jedno z najväčších sklamaní. Má za sebou totiž veľa úspechov v iných automobilových súťažiach, dokonca vyhral aj slávnu 24-hodinovku v Le Mans. Napriek tomu vo formule 1 nezískal ani jeden bod. Aj preto v Toyote už s 32-ročným Škótom nerátajú. Jeho kroky by mali viesť do seriálu CART, a práve odtiaľ by mal prísť aj jeho nástupca Cristiano da Matta. V červeno-bielych monopostoch neuvidíme už ani skúseného Miku Sala, ktorý ukončil kariéru. Nahradí ho Olivier Panis. Napriek nevýrazným výkonom oboch pilotov Toyota nakoniec skončila v Pohári konštruktérov pomerne slušne -- s dvoma bodmi desiata. "Bolo to oveľa lepšie, ako sme čakali. V každej veľkej cene sme sa učili niečo nové a v budúcej sezóne by sme sa chceli posunúť ešte vyššie," uviedol šéf tímu Ove Anderson.

Nováčikovia
Ďalšími nováčikmi na štarte boli Felipe Massa (Braz.) v Sauberi, Takuma Sato (Jap.) v Jordane a Mark Webber (Austr.) v Minardi. Škoda najmä, že ambiciózny Brazílčan Massa nedokázal kontrolovať svoje emócie a zväčša končil mimo trate. Napriek nespornému talentu ho tak nahradí skúsený Heinz Harald Frentzen. Webber, ktorého možno uvidíme v budúcom roku v Jaguari, získal pre Minardi dva body na svojej domácej pôde v Austrálii. To isté sa podarilo aj Satovi, ktorý jediné dva body pre tím vybojoval tiež pred svojimi priaznivcami v Japonsku.

Odstúpenie Arrowsu
O veľký rozruch sa postaral tím Arrows, ktorý pre finančné problémy nenastúpil na maďarskú Grand Prix. Medzinárodnú automobilovú federáciu (FIA) nahnevali tak v krátkom čase už druhýkrát. Prvý raz, keď sa predtým vo Francúzsku úmyselne nekvalifikovali do pretekov. Za ich rozhodnutie im prináležalo zákonité vylúčenie zo seriálu -- avšak na pokračovanie Arrows ani nemal peniaze. Hovoril o potenciálnych sponzoroch, nič však neohlásil oficiálne. Dá sa povedať, že Arrows je stále na "jednotke intenzívnej starostlivosti", ale stále žije. Zotaví sa? Tak to je naozaj vo hviezdach. Podľa agentúry Reuters je veľmi pravdepodobné, že sa podarí tím predať a v budúcom ročníku ho predsa len uvidíme.

Häkkinenova rozlúčka
Definitívny koniec svojej pretekárskej kariéry oznámil v polovici tejto sezóny Mika Häkkinen, ktorý si pôvodne vybral len ročné voľno. Svoje rozhodnutie však po niekoľkých mesiacoch upresnil. Bohužiaľ, nie na radosť jeho priaznivcov. Dvojnásobný majster sveta (1998 a 1999), ktorý za jedenásť sezón vo formule 1 odjazdil 162 veľkých cien, v dvadsiatich zvíťazil a päťdesiatjedenkrát stál na stupňoch víťazov, dal prednosť rodine -- manželke Erje a synovi Hugovi.

Slovák v F1
Nech už sa o vstupe Jirka Malchárka do formuly 1 popísalo čokoľvek, navždy bude prvým Slovákom, ktorý sedel v kokpite efjednotky. Hoci šlo len o aerodynamické testy v chudobnom tíme Minardi, netreba na tento fakt zabúdať.

Jednotlivci
Majstrovské tituly
1. M. Schumacher 5
J. M. Fangio 5
3. A. Prost 4
4. J. Stewart 3
J. Brabham 3
N. Piquet 3
N. Lauda 3
A. Senna 3

Víťazstvá v GP
1. M. Schumacher 64
2. A. Prost 51
3. A. Senna 41
4. N. Mansell 31
5. J. Stewart 27

Body v GP
1. M. Schumacher 945
2. A. Prost 798
3. A. Senna 614
4. N. Piquet 485
5. N. Mansell 482

Počet GP
1. R. Patrese 256
2. M. Alboreto 215
3. A. de Cesaris 214
4. G. Berger 210
5. N. Piquet 207

Pole position
1. A. Senna 65
2. M. Schumacher 50
3. J. Clark 33
A. Prost 33
5. N. Mansell 32

Víťazstvá v jednej sezóne
1. M. Schumacher 11 (2002)
2. N. Mansell 9 (1992)
M. Schumacher 9 (1995)
M. Schumacher 9 (2000)
M. Schumacher 9 (2001)

Body v jednej sezóne
1. M. Schumacher 144 (2002)
2. M. Schumacher 123 (2001)
3. M. Schumacher 108 (2000)
N. Mansell 108 (1992)
5. A. Prost 105 (1988)


Body v jednej sezóne
1. Ferrari 221 (2002)
2. McLaren 199 (1988)
3. Ferrari 179 (2001)
4. Williams 175 (1996)
5. Ferrari 170 (2000)

Tímy
Triumfy v Pohári konštruktérov
1. Ferrari 12
2. Williams 9
3. McLaren 8
4. Lotus 7
5. Brabham 2
Cooper 2

Víťazstvá v GP
1. Ferrari 160
2. McLaren 135
3. Williams 108
4. Lotus 79
5. Brabham 35

Body v GP
1. Ferrari 2927
2. McLaren 2656
3. Williams 2203
4. Lotus 1368
5. Benetton 877

Počet GP
1. Ferrari 706
2. McLaren 580
3. Williams 496
4. Lotus 493
5. Tyrrell 433

Pole position
1. Ferrari 163
2. Williams 119
3. McLaren 112
4. Lotus 108
5. Brabham 39

Víťazstvá v jednej sezóne
1. Ferrari 15 (2002)
McLaren 15 (1988)
3. McLaren 12 (1984)
Williams 12 (1996)
5. Benetton 11 (1995)



M. Schumacher
Nar.: 3. januára 1969
Miesto nar.: Kerpen (Nem.)
Debut v F1: GP Belgicka 1991
Majstrovské tituly: 5
Počet víťazstiev: 64
Stupne víťazov: 114 (64 prvenstiev, 34 druhých a 16 tretích miest)
Body v GP: 945
Počet GP: 178
Najrýchlejšie kolá: 50
Počet km na čelnej pozícii: 18 089 km

menuLevel = 1, menuRoute = sport, menuAlias = sport, menuRouteLevel0 = sport, homepage = false
23. november 2024 02:15