Šport je obrovský biznis. V prípade amerických národných líg to platí dvojnásobne. Za každým krokom majiteľov klubov, športových manažérov či zástupcov jednotlivých súťaží treba hľadať jediný cieľ - finančný zisk. Zárukou úspechu nie je len kvalita, ale najmä priazeň divákov, sponzorov a v neposlednom rade televíznych staníc. V zámorí môžeme každý deň sledovať obrovský boj národných súťaží v basketbale, hokeji, bejzbale a americkom futbale o každý dolár, ktorý môže tento obrovský trh poskytnúť. Pre niektorých je možno prekvapením, že v tomto neľútostnom boji je na tom jednoznačne najhoršie prestížna NHL.
NFL
Na najpevnejších základoch zrejme stojí národná liga amerického futbalu. Najobľúbenejší americký šport je v zámorí biznisovou jednotkou, a to aj napriek tomu, že mužstvá v NFL nemajú oproti ostatným súťažiam najvyššie rozpočty a ani hráča s najvyššou ročnou gážou. Americký futbal sa však teší obrovskej televíznej sledovanosti. Aj preto nemá núdzu o zaujímavé kontrakty. Svedčí o tom aj minuloročné podpísanie jednej z najvýnosnejších športových zmlúv. Vedenie profesionálnej ligy sa dohodlo s pivovarníckym koncernom Coors Brewing na päťročnom kontrakte, ktorý populárnej súťaži zabezpečí 300 miliónov dolárov. Za zmienku stojí aj nevídaná zmluva Minnesoty Vikings s Dauntom Culpepperom. Vynikajúci rozohrávač podpísal desaťročnú (!) zmluvu, ktorá mu vynesie 102 miliónov USD.
NBA
Národná basketbalová súťaž sa zase môže pochváliť najlukratívnejšou ročnou hráčskou zmluvou. Kevin Garnett z Minnesoty Timberwolves sa o zabezpečenie svojej rodiny do budúcnosti nemusí obávať, veď za dvanásť mesiacov si dokáže zarobiť 28 miliónov USD. Je to jednoznačne najviac spomedzi všetkých zámorských kolektívnych športov. Platový strop pre tímy NBA sa navyše v tejto sezóne zvýši o deväť percent na takmer 53 miliónov dolárov ročne. Každé mužstvo, ktoré túto rozpočtovú hranicu prekročí, však bude musieť platiť daň z luxusu, ktorá predstavuje sto percent za každý prekročený dolár. Toto nariadenie vedenia súťaže sa môže týkať takmer polovice tímov, keď napríklad Portland Trail Blazers vynaložili na platy svojich hráčov celkovo takmer 90 miliónov. Získané peniaze sa dostanú do tímov, ktoré sa nachádzajú pod platovou hranicou. Mimochodom, priemerný plat v NBA je 4,9 milióna dolárov...
MLB
Ak berieme do úvahy množstvo financií určených na mzdy hráčov, tak najviac peňazí sa v zámorí točí v bejzbale. Priemerný rozpočet klubu MLB (Major League Baseball) totiž predstavuje neuveriteľných 71 miliónov USD, pričom najviac míňajú v New Yorku, kde na výplatu hráčov Yankees putuje astronomických 152,7 mil. USD. Najväčší balík peňazí však tento rok populárnemu klubu víťazstvo v lige nepriniesol, keď v minulotýždňovom finále sa z víťazstva 4:2 na zápasy tešili bejzbalisti Floridy, ktorí majú priemerne trikrát nižšie platy. Vedeniu súťaže sa v minulom roku podarilo zastaviť trend neúnosne sa zvyšujúcich platov. V novej kolektívnej zmluve zaviedli daň z luxusu (od 117 mil. USD), zásluhou ktorej je hráčom nepriamo určený platový strop.
NHL
Ťažká bitka hráčov s majiteľmi klubov o doláre čaká v budúcom roku aj kanadsko-americkú NHL. Najprestížnejšia hokejová súťaž sa však začína pohybovať v červených číslach - minulú sezónu zaznamenali kluby celkovú stratu 300 mil. USD - a podľa odborníkov je stanovenia platových stropov jedinou východiskovou cestou. Hokejisti jednohlasne hrozia štrajkom, aj keď ich priemerné platy sa od sezóny 1990/1991 (250-tisíc USD) zdvihli až na 1,75 milióna dolárov. Ak sa príjmy tejto súťaže v budúcnosti nezmenia, hrozí jej prinajmenšom zníženie počtu klubov. V Národnej hokejovej lige hrajú najlepší hokejisti sveta, ale aj tak sa s ostatnými súťažami za morom nemôže porovnávať. Pohľad na porovnanie rozpočtov, najlepšie platených hráčov či sledovanosti totiž prezrádza, že NHL je za veľkou mlákou len chudobným príbuzným.
StoryEditor
V zámorskom športe sú hokejisti len chudobnými príbuznými
Šport je obrovský biznis. V prípade amerických národných líg to platí dvojnásobne. Za každým krokom majiteľov klubov, športových manažérov, či zástupcov jednotlivých súťaží treba hľadať jediný cieľ -- finančný zisk. Zárukou úspechu nie je len kvalita, ale najmä priazeň divákov, sponzorov a v neposlednom rade televíznych staníc.