Ani panely po obvode futbalového trávnika, práva na premenovanie oficiálneho názvu štadióna či fajka, tri prúžky alebo šelma na kopačkách.
Najlukratívnejším reklamným priestorom vo futbalovom biznise sú prsia. Respektíve predná časť dresov, ktorá je pri televíznych záberoch takmer nepretržite na očiach fanúšikov. A keďže sledovanosť futbalu neustále rastie, stúpajú aj príjmy klubov za reklamu na dresoch. Kým pred pätnástimi rokmi boli tržby za tento reklamný priestor v šestke najlepších súťaží Európy 235 miliónov eur, v tejto sezóne dosiahli podľa štúdie poradenskej spoločnosti Repucom už na 687 miliónov. „Nárast zahraničných peňazí v európskom futbale nie je nič nové. No investície do sponzorstva dresov vzrástli medziročne najviac za posledných 15 rokov,“ uviedol prezident Repucomu Glenn Lovett.
Chevrolet a tí ostatní
Najväčší balík peňazí putuje na sponzorstvo dresov klubov najbohatšej súťaže sveta – anglickej Premier League. V práve prebiehajúcej sezóne presiahli príjmy z tejto reklamy sumu 213 miliónov eur. Suverénne najviac do tohto koláča prispela automobilka Chevrolet, ktorej zlaté logo žiari na dresoch najúspešnejšieho tímu anglickej histórie Manchestru United. Americká spoločnosť platí „červeným diablom“ za túto možnosť ročne 73 miliónov eur. Zaujímavosťou je, že podľa štúdie Repucomu až trištvrte sponzorov dresov v najvyššej anglickej súťaži tvoria spoločnosti zo zahraničia.
„Zahraničné investície sú veľkým biznisom, ale je dôležité pochopiť, ako môžu firmy tento priestor využiť. A my im v tom poradíme,“ konštatuje Lovett. Dôvodom prílevu sponzorov z cudziny je fakt, že Premier League sleduje najviac televíznych divákov v USA aj Ázii – čiže najsilnejších trhoch. Túto skutočnosť bude využívať na svoju propagáciu aj japonský výrobca pneumatík Yokohama Rubber Group. Tá už v júli tohto roka vystrieda na dresoch londýnskej Chelsea kórejského výrobcu elektroniky Samsung. Ročne za to zaplatí 55 miliónov eur. „Veríme, že Yokohama zohrá kľúčovú úlohu pri našej globálnej expanzii na zahraničné trhy, najmä USA,“ uviedol predseda Chelsea Bruce Buck. A ako je to v súvislosti s predajom priestoru na dresoch slovenských futbalových klubov?
U náš zarobí len dvojica
Spomedzi dvanástich tímov našej najvyššej futbalovej súťaže sú len dva, ktorých sponzor dresu nemá prepojenie na akcionárske štruktúry v klube. Je to Slovan Bratislava, ktorého podporuje stávková kancelária Niké aASTrenčín. Ten už sa tretí rok pýši na drese logom životnej poisťovne Aegon.
„Vyzerá to nádejne aj v súvislosti s predĺžením našej spolupráce na ďalšie roky. Je to dôkazom, že takéto partnerstvo môže priniesť efekt nám aj samotnej spoločnosti Aegon,“ uviedol pre HN generálny manažérASTrenčín Róbert Rybníček. Ani on, ani samotná poisťovňa nám nechceli prezradiť, koľko peňazí ročne platia za reklamu na trenčianskych dresoch. „Môžem povedať iba toľko, že nám dokáže pokryť 10 až 15 percent ročného rozpočtu klubu,“ tvrdí Rybníček. Pred štartom sezóny deklaroval Trenčín rozpočet vo výške 1,6 milióna eur. To znamená, že Aegon dáva na sponzoring aktuálne druhého tímu našej futbalovej ligy minimálne 160-tisíc eur ročne. Poisťovňa Aegon je spokojná s tým, ako sa prostredníctvom futbalu prezentuje.
„Trenčiansky futbal bez pochýb pomáha našej značke zvýšiť jej známosť a pozitívne vnímanie,“ povedal marketingový manažér firmy Aegon Róbert Tóth.