Pred štyrmi desaťročiami rozdelila tenistkám prvá ženská organizácia zastrešujúca turnaje za jeden rok 309-tisíc dolárov. V práve končiacom sa roku získali hráčky v čele so svetovou jednotkou Serenou Williamsovou celkovo už 120 miliónov. A v blízkej budúcnosti si o ďalšie desiatky miliónov prilepšia. Ženská tenisová asociácia WTA totiž predala televízne práva za najvyššiu sumku v histórii ženského športu. Mediálna spoločnosť Perform Group zaplatí WTA počas desiatich rokov 525 miliónov dolárov. „Perform Group následne predáva práva jednotlivým televíznym spoločnostiam. Tá suma svedčí to o tom, že ženský tenis je čoraz populárnejší a atraktívnejší,“ povedal pre HN Karel Tejkal, manažér štvrtej hráčky svetového rebríčka Petry Kvitovej.
Viac prenosov, viac fanúšikov
„Toto je historický moment pre našich fanúšikov, ženský tenis a celý ženský šport,“ takto komentovala rekordnú dohodu generálna riaditeľka WTA Stacey Allisterová. Perform Group sa postará o to, že sa od roku 2017 odvysiela až dvetisíc zápasov ženskej dvojhry zo všetkých 54 turnajov roka. Doterajší kontrakt umožňoval rozširovať prenosy len z 22 podujatí. „Potrebujeme celoročnú prezentáciu. Viac prenosov znamená viac fanúšikov, a tým pádom aj vyššie sponzorské príjmy,“ uviedla pre portál wtatour. com Allisterová. A viac peňazí pre WTA znamená aj viac peňazí pre samotné tenisové turnaje. Čiže vďaka tejto historickej zmluve môžu viac zarobiť aj slovenské tenistky. „Určite to bude mať na hráčky dosah v podobe vyšších odmien. Poviem to tak, že keď je spokojná WTA, tak sú spokojné aj samotné tenistky,“ konštatuje Tejkal. Súčasťou desaťročného kontraktu je aj zmena spôsobu prezentácie ženského tenisu pre priaznivcov. WTA sa chystá omnoho viac využívať možnosť sledovania zápasov cez tablety či mobilné telefóny a do prezentácie výraznejšie zapojiť aj sociálne siete. „Mladí fanúšikovia sú zvyknutí konzumovať športovú zábavu v skrátenej forme – výnimočné akcie, hedlajny zo zápasov. Mladí majú diametrálne odlišný prístup k sledovaniu športu ako väčšina starších priaznivcov,“ hovorí Allisterová.
V najbohatšej stovke len tri
Zmluvy v hodnote vyše pol miliardy dolárov a silnejšia prezentácia turnajov a zápasov môže tenistkám výraznejšie pomôcť k presadeniu sa na marketingovom trhu. V súčasnosti sú totiž v rebríčku Top 100 najlepšie platených športovcov sveta iba tri ženy. A všetky sú tenistky – Maria Šarapovová (34. miesto), Na Li (41.) a Serena Williamsová (55.). Napriek tomu v marketingových príjmoch za svojimi mužskými kolegami Federerom či Nadalom zaostávajú. „Dohodu s Perform Group vnímame ako ďalší krok pre posilnenie komerčnej pozície ženského športu,“ uviedla pre Bloomberg riaditeľka organizácie Women in Sport Sally Hancock. Zaujímavosťou je, že v porovnaní s inými športovými odvetviami medzi ženami nemajú tenistky, čo sa týka zárobkov, konkurenciu. V desiatke najlepšie zarábajúcich žien v športe je ich totiž až sedem. Mimo kurtov sa v Top 10 objavila len krasokorčuliarka Kim Yuna, motoristická pretekárka Danica Patrick a golfistka Paula Creamer. „Typické ženské športy ako gymnastika či krasokorčuľovanie nemajú globálne hviezdy. Tými najznámejšími po celom svete sú jedine tenistky,“ dodal Tejkal.