Rok 2009. Pred olympiádou vo Vancouvri dostal slovenský biatlon od štátu dotáciu 252-tisíc eur. Rok 2013. Pred sviatkom zimného športu v ruskom Soči už bola suma takmer dvojnásobne vyššia. A to najmä vďaka úspechom odvčera už dvojnásobnej olympijskej víťazky Anastasie Kuzminovej. Je teda možné, že v ďalších rokoch sa vďaka ťaženiu v Soči dočkajú biatlonisti zvýšenia podpory. „Bolo by to fajn. No najviac by pomohla dotácia na dostavanie biatlonového areálu v Osrblí,“ povedal pre HN člen Výkonného výboru biatlonovej asociácie Marián Kazár.
Jediný úspešný
Okrem pomoci biatlonistom si Kuzminová zabezpečila včerajším zlatom aj dotáciu na športovú prípravu. Po Vancouvri dostávala ročne 50-tisíc eur a minimálne rovnakú podporu si pravdepodobne vystrieľala už teraz aj pre nasledujúce štvorročné obdobie. „Po takomto výkone a reprezentácii Slovenska by sa jednoznačne mali výraznejšie podporovať úspešné olympijské športy. A vlastne biatlon je taký jediný,“ konštatuje Kazár.
Pochopiteľne, že ako funkcionár z biatlonovej asociácie sa bude snažiť dotlačiť politikov k spomínanej dostavbe Osrblia. Aby tento areál spĺňal prísne kritériá Medzinárodnej biatlonovej únie, a aby sa na ňom mohli konať preteky najvyššej kategórie – Svetový pohár – je doň potrebné investovať státisíce eur. „Nejaké dotácie na opláštenie strechy sme dostali aj minulý rok. No areál treba kompletne osvietiť, rozšíriť trate, natiahnuť zasnežovanie. Je toho dosť,“ tvrdí Kazár.
V hre sú milióny
Nedá sa okamžite povedať, že z Kuzminovej bude milionárka. Koľko sa však dá zarobiť na zlatej medaile?„Pokiaľ budete mať šťastie, tak až milióny korún. Okrem prémií od olympijského výboru sú to bonusy za sponzorské zmluvy, podľa počtu partnerov sa to, samozrejme, násobí,“ skonštatoval v minulosti manažér spoločnosti Sport Invest David Trávniček.
Už po spomínanom Vancouvri sa objavila Kuzminová na niekoľko mesiacov v reklamných spotoch jedného z najväčších slovenských mobilných operátorov. Navyše jej medailový zásah môže dopomôcť k predaju reklamných plôch na výstroji či puške počas pretekov Svetového pohára. „V biatlone majú tento marketing dokonale zvládnutý Nemci, tam sa vedia športovci predať,“ hovorí český manažér. Problémom olympijského úspechu v súvislosti s marketingom je to, že v reklame sa nemôžu použiť slová olympiádu, Soči alebo iná spojitosť so zlatom. Ide totiž o chránenú známku Medzinárodného olympijského výboru.
Úspech priťahuje
Napriek tomu, že Kuzminová je kvôli tréningovým či súťažným povinnostiam často mimo Slovenska, jej vplyv na biatlonovú mládež je podľa Mariána Kazára evidentný. „Jej osoba a prístup priťahujú mládež k tomuto športu. No je ťažké definovať, či dnes robí biatlon viac detí, ako pred jej príchodom,“ konštatuje Kazár. Samozrejme, dodáva, že zisk olympijského zlata nemôže byť na škodu. A to ani v súvislosti s budúcimi zárobkami Kuzminovej, dotáciami pre biatlon od štátu či sledovanosťou tohto športu v krajine.