Dramaticky poklesne kriminalita a stúpne spotreba výborných kuracích krídielok a riedeného piva. Najväčšia športová udalosť v USA sa dožije významného jubilea, finále ligy amerického futbalu známe pod pojmom SuperBowl má dnes 50 rokov.
Vo finále NFL, najsledovanejšej a najpopulárnejšej ligy v Amerike (a čoraz populárnejšej v Európe a zvyšku sveta) nastúpia tesne po polnoci proti sebe tímy Denveru Broncos a Caroliny Panthers. Prečo budú Američania takmer štyri hodiny nadšene civieť na obrazovky? A prečo by ste mohli ponocovať aj vy? Tu sú štyri dôvody si zapnúť TV alebo LiveStream o 0:30 ráno z nedele na pondelok.
1.Príbehy rozohrávačov
Hlavnými hrdinami športu, ktorý sa v Amerike volá „football,“ aj keď do lopty sa v nej kope len sporadicky, sú rozohrávači. Quarterbaci sú vždy najdôležitejšími, najlepšie platenými a najoslavovanejšími hviezdami súťaže. Obaja finalisti v prípade výhry dosiahnu na dobre známy americký sen.
Peyton Manning, QB Denveru, hrá asi posledný zápas v kariére. Najlepší rozohrávač základnej časti NFL v jej histórii je vo svojom štvrtom finále, prsteň pre víťaza má doma ale len jeden. Ešte aj jeho mladší brat má o jeden viac, Eli Manning dvakrát vo finále s New York Giants porazil New England Patriots. Peyton má skoro 40 rokov, za sebou veľa operácií a telo dobité osemnástimi sezónami v profilige tak, že si občas necíti prsty na rukách. Hráč, ktorého prezývajú šerif, chce dnes vyhrať pri svojom poslednom ródeu.
Cam Newton je presný opak Manninga. Mladý, pohyblivý rozohrávač novej generácie, dokáže nielen loptu hádzať, ale s ňou aj pomedzi súperových obrancov utekať. Je prototypom generácie „millenials“, úspechy na ihrisku oslavuje tančekmi, či imitáciou Supermana. Je najlepším hráčom končiacej sa sezóny, v ktorej Carolina prehrala len jeden zápas zo sedemnástich, ktoré odohrala.
2. Prestávková šou
Tradične lákavá bude prestávková šou. Zahrať si takmer pred 120 miliónmi amerických divákov dostávajú len najväčšie hviezdy šoubiznisu. V San Franciscu, kde sa na novom štadióne miestnych 49ers v noci zápas odohrá, vystúpia Coldplay, Beyoncé aj Bruno Mars. Ich predchodcami boli U2, Madonna, Sting, Rolling Stones, Bruce Springsteen a napríklad aj Janet Jackson. Tej sa podaril pri duete s Justinom Timberlakeom výkuk spod oblečenia, odvtedy vidí svet televízny prenos o osem-desať sekúnd neskôr v porovnaní so živým vysielaním.
3. Reklamy
Hranice Ameriky presahuje v poslednom čase ešte viac, ako samotný šport a polčasový entertainment reklama, ktorá sa počas SuperBowlu v USA vysiela. Je to hajlajt sezóny pre zadávateľov aj agentúry, kreatíve sa (takmer) nekladú medze. Cena za odvysielanie tridsaťsekundového spotu je v miliónoch dolárov, náklady za jeho výrobu sú primerané. Príležitosť osloviť masu spotrebiteľov si ale firmy nenechajú ujsť najmä preto, že je jedinečná. Len raz v roku sa doslova polovica krajiny stretne pred televíznou obrazovkou. Rebríčky úspešnej/zlej/dobrej/kreatívnej reklamy ovládnu sociálne siete tesne po poslednej sekunde zápasu.
4. Lebo si stavili
Odhadom si stávkari len na dnešný finálový zápas stavia viac, ako 4 miliardy dolárov. Len v USA, kde to ani poriadne nie je legálne, hoci práve stávkovanie je motorom, ktorý poháňa sledovanosť NFL. Staviť sa dá doslova na všetko. Okrem víťaza zápasu, počtu bodov, či touchdownov sú v ponuke aj totálne úlety. Ako skončí úvodný hod mincou, či počas zápasu bude zemetrasenie (musia ho ohlásiť televízni komentátori a zaznamenať seizmografy), či sa Peyton Manning po zápase rozplače, či akú farbu bude mať voda, ktorou oblejú trénera víťazného tímu. Všetko preto, aby čo najviac ľudí vydržalo sledovať zápas do konca.
Posledný dôvod, prečo Američania tak radi pozerajú SuperBowl je čoraz rozšírenejší aj u nás. Sú to žúry, spoločné sledovanie zápasu partií kamarátov, ktorých organizovanie je v Amerike tradíciou. Stáva sa ňou aj u nás, čoraz viac fanúšikov amerického futbalu si aj na Slovensku na pondelok vypísalo dovolenku.