Za sedem rokov sa Peter Sagan zmenil z poloamatérskeho pretekára na cyklistického milionára. Takto v skratke sa dá vyjadriť úspešný biznis príbeh nášho elitného reprezentanta. Prvej zmluvy v cestnej cyklistike sa dočkal vo svojich osemnástich.
Konkrétne na jeseň roku 2008, iba pol roka po tom, čo sa stal juniorským majstrom sveta v horskej cyklistike, v súťaži cross-country. „Bolo to v tíme Liquigas a podpísal zmluvu na tisíc eur mesačne. Dnes je táto suma úsmevná, ale taký je život. Väčšina ľudí sa začuduje nad výškou prvej výplaty,“ povedal pre HN mediálny manažér nášho cyklistu Jozef Korbel. Práve on bol spoločne s Petrom a tlmočníkom pri podpise jeho prvého cyklistického kontraktu.
Nikto ho nechcel
No samotnému podpisu zmluvy s Liquigasom predchádzali ešte mesiace neistoty. Sagan sa stále rozhodoval, či dá prednosť horskému alebo cestnému bicyklu. „Zastupoval som ho v jednej agentúre a v roku 2008 sme Petra zlomili, aby sa naplno venoval cestnej cyklistike. Presviedčali sme ho, že bude viac na očiach a sú tam aj lepšie financie,“ hovorí Korbel.
Prečítajte si aj: Telekom mení farbu. Pre Sagana bude zelený (video)
No žiadne preteky o získanie 18-ročného talentu sa nekonali, a preto sa manažér rozhodol rozposlať všetkým vyše 20 tímom Pro Tour e-mail, v ktorom špecifikoval parametre a úspechy mladého cyklistu. „Z tých 20 mailov prišli asi štyri odpovede v tom duchu, že vyzerá šikovne a budú ho sledovať. Nikto ho nechcel. Netušili, aký klenot si nechali svojím odmietnutím ujsť,“ konštatuje manažér slovenského reprezentanta.
Po pár mesiacoch neistoty sa napokon ozval so záujmom šéf tímu Liquigas Enrico Zanardi a nakoniec sa podarilo s jeho stajňou podpísať zmluvu. „Napokon v Liquigase a po zmene názvu v Cannondale vydržal šesť sezón. Pán Zanardi podpísanie Sagana určite neoľutoval,“ uviedol Korbel. Sagan sa stal najväčšou hviezdou Cannondalu – okrem desiatok etapových triumfov vybojoval v tomto tíme aj prvé tri zelené dresy z Tour de France.
Viac úspechov, vyšší plat
Korbel pre HN prezradil, že v roku 2010 sa Saganovi zvýšil plat na 25-tisíc eur ročne. No v ďalších rokoch už financie pre neho neriešil – otázku peňazí prevzal jeho taliansky športový manažér Gianni Lombardi. „Saganov manažment nebude informovať o výške jeho kontraktov,“ odkázal HN jeden z jeho spolupracovníkov Marco del Checcolo.
No tak ako v iných športoch aj v cyklistike platí – čím viac úspechov sa dosiahne, tým vyšší plat pretekár dostane. Podľa portálu cyclingtips. com sú práve výsledky na Tour de France jedným z kľúčových atribútov výšky zmluvy. Víťaz etapy na týchto pretekoch nezarobí menej ako 100-tisíc ročne a víťaz zeleného dresu, aj keď z menších podujatí, nie menej ako 50-tisíc.
No podľa nášho zdroja z prostredia vrcholovej cyklistiky, ktorý si neželá byť menovaný, sa Sagan naozaj veľkého kontraktu dočkal až v závere minulého roka v tíme Tinkoff-Saxo. „Teraz môže zarobiť až takmer desaťnásobok toho, koľko mal v poslednom roku v Cannondale. Nebol to príliš bohatý tím,“ uviedol zdroj.
V súčasnom tíme má Sagan podľa našich zistení fixný plat 3,5 milióna eur ročne, plus ďalšieho pol milióna si dokáže vyjazdiť na bonusoch. „Petra peniaze nezmenili, neutráca ich zbytočne. Kúpil dom, sestre pomohol s kaderníctvom a naozaj ostáva naďalej skromným chlapcom zo Žiliny,“ dodal Jozef Korbel.