Slovenské futbalové kluby pôsobiace v našej najvyššej súťaži zarobili celkovo 24 miliónov eur. Vyplýva to z exkluzívneho rebríčka HN, ktorý sme zostavili na základe údajov agentúry SIMS a účtovných závierok jednotlivých tímov.
Spomedzi nich dosiahol suverénne najvyššie tržby klub patriaci veľkopodnikateľovi Ivanovi Kmotríkovi, Slovan Bratislava. Ten v poslednom dostupnom zúčtovacom období, čiže za rok 2013, zarobil 7,29 milióna eur.
Je to druhá najvyššia suma v histórii, akú dokázal náš futbalový tím v ére samostatnosti dosiahnuť na strane príjmov. Viac zarobila iba Žilina v čase, keď postúpila do skupinovej fázy prestížnej Ligy majstrov – jej tržby za rok 2008 dosiahli 7,6 milióna. „Väčšinu z našich príjmov vo vami sledovanom roku tvoril príjem od reklamných partnerov,“ povedal pre HN viceprezident Slovana Petr Kašpar.
Reklamy, 80 percent tržieb
Kým v špičkových zahraničných kluboch tvoria komerčné príjmy v priemere 40 percent tržieb, v prípade bratislavského Slovana je to takmer osemdesiat. „Na Slovensku nikdy nebude príjem zo vstupného alebo televíznych práv významnou položkou tak ako v zahraničí. Za tie práva máme ročne nejakých 50-tisíc, a keď vidíme, koľko ľudí chodí na futbal, tak za vstupné nedostaneme žiadne horibilné sumy,“ konštatuje Kašpar.
Pri detailnom pohľade na podklady pre účtovnú závierku získal Slovan na predaji lístkov v danom roku 66-tisíc eur. To znamená, že v celkovom koláči príjmov tvorilo vstupné len desatinu percenta.
Na porovnanie, v špičkových kluboch ako Real Madrid či Bayern Mníchov to predstavuje viac ako dvadsať percent. „My musíme pracovať na tom, aby sa nám tieto percentá zdvihli. Pri tom nám v budúcnosti môže postaviť nový štadión,“ hovorí viceprezident klubu.
Od začiatku tohto roka sa už začali na Tehelnom poli práce na Národnom futbalovom štadióne. Podľa informácií HN sa momentálne vyhlbuje jama, v ktorej má byť ako prvé vybudované štvorpodlažné parkovisko. Pre zaujímavosť, druhú najvýraznejšiu položku tržieb po reklamných príjmoch tvorili zárobky za predaje hráčov – spolu vyše 700-tisíc eur.
Najviac investovala Senica
Okrem výšky príjmov futbalových klubov HN zisťovali aj hospodárske výsledky mužstiev. Iba jediné mužstvo ostalo pri spočítaní posledných piatich rokov v pluse, a to Železiarne Podbrezová (zisk 161-tisíc eur).
Na druhej strane, najvýraznejšiu stratu zaznamenalo mužstvo zo Senice, ktoré v období rokov 2009 až 2013 zaznamenalo stratu až takmer 8,5 milióna eur. „No my sme za týchto päť rokov od nuly vybudovali klub. To boli veľké investície – máme nový štadión, nafukovaciu halu, umelý trávnik, umelé osvetlenie, šesť udržiavaných ihrísk, dva tímové autobusy a ďalšie technické zázemie,“ povedal pre HN majiteľ senického klubu Vladimír Levársky, inak tiež riaditeľ spoločnosti OMS, ktorý sa stal v roku 2012 Podnikateľom roka.
Podľa neho, keď sa dnes talentovaného futbalistu do pätnásť rokov spýtate, s ktorým klubom by chcel spojiť svoju budúcu kariéru, odpovie, že v Senici alebo Žiline. „Máme najlepšie podmienky pre tréning mládežníckych tímov. To potvrdzuje aj počet hráčov, ktorí reprezentujú Slovensko v kategóriách od 15 do 21 rokov,“ tvrdí Levársky. Skôr či neskôr sa malo hospodárenie klubu zo Záhoria vďaka vlastnej liahni talentov prehupnúť do čiernych čísel.