Najhoršia sezóna za éry majiteľa, ruského oligarchu Romana Abramoviča. Tou bol pre futbalový veľkoklub FC Chelsea minulý ročník, keď tím zvyknutý na špicu anglickej Premier League skončil až na 10. mieste a ostal bez účasti v európskych pohároch. Navyše, nebola to neúspešná sezóna len zo športovej stránky, ale aj z ekonomickej.
Chelsea totiž skončila vo fiškálnom roku – od júla 2015 do júna 2016 – v strate vyše 70 miliónov libier. Podľa vyjadrenia klubu ju spôsobili dve výnimočné udalosti: ukončenie zmluvy s trénerom Josém Mourinhom a jeho realizačným tímom a tiež predčasné vypovedanie lukratívneho sponzorského kontraktu s firmou Adidas. „Sú to výnimočné straty z toho dôvodu, že sa nevyskytujú každý rok. A súčasnosť dáva vedeniu za pravdu, že tie kroky boli správne,“ tvrdí pre HN Jozef Tokoš, športový analytik a futbalový manažér.
Zlatý multimiliónový padák
Samotné vedenie Chelsea prostredníctvom stanoviska na internetovej stránke vysvetľuje, že nebyť dvoch neštandardných udalostí, klub by ukončil hospodárenie v zisku 4,7 milióna libier. „Preto možno povedať, že z dlhodobého hľadiska je ekonomická situácia v klube v poriadku,“ tvrdí Tokoš.
Podľa britských médií bolo vyplatenie vyhodeného Mourinha drahým špásom, podľa viacerých zdrojov sa vyšplhalo na úroveň 40 miliónov libier. Výšku odstupného ovplyvnila úspešná sezóna 2014/15, v ktorej získala Chelsea pod vedením Portugalčana majstrovský titul. No na začiatku tej nasledujúcej sa mužstvo dostalo do konfliktu s Mourinhom a potácalo sa na spodných priečkach tabuľky.
„V lete tak mohol k mužstvu prísť taliansky tréner Antonio Conte a pozrite, čo za pár mesiacov dokázal urobiť s nedávno sa trápiacim tímom,“ konštatuje Tokoš. Chelsea je dnes suverénom v Premier League, keďže na čele tabuľky má šesťbodový náskok pred druhým Liverpoolom a s istotou tak ukončí kalendárny rok ako líder súťaže.
Nečakaná zmena sponzora
Krátko po vyhadzove Mourinha prišlo v Chelsea k ďalšej udalosti, ktorá sa vo veľkokluboch nestáva často. Vedenie sa totiž šesť rokov pred koncom platnosti rozhodlo vypovedať sponzorskú zmluvu s nemeckým výrobcom dresov Adidas. Predčasné ukončenie tak vyšlo Chelsea na ďalšie desiatky miliónov, no z pohľadu budúcich rokov to bol ekonomicky správny krok.
Od Adidasu totiž ročne dostávali 30 miliónov libier, no od budúcej sezóny im nový partner Nike začne vyplácať dvojnásobok. „Veríme, že Nike podporí náš rast na nových trhoch a upevní našu pozíciu medzi elitnými futbalovými mužstvami sveta,“ uviedla pre BBC Marina Granovská, riaditeľka FC Chelsea. Podobne ako väčšina najbohatších tímov anglickej Premier League, chce klub rozšíriť svoju komerčnú a fanúšikovskú základňu na Blízkom východe, v juhovýchodnej Ázii a Severnej Amerike.
Dobrá správa, rekordné tržby
Napriek červeným číslam v hospodárení sa Chelsea mohla pochváliť aj pozitívnym výsledkom – v celkovej výške tržieb. Príjmy klubu totiž dosiahli rekordných 329,1 milióna libier, čo predstavuje v medziročnom porovnaní nárast o päť percent. „Skutočnosť, že sme dosiahli historicky najvyššie príjmy v sezóne, ktorá bola sklamaním, je zásluhou tvrdo pracujúcich zamestnancov,“ uviedol na portáli chelseafc.com výkonný riaditeľ klubu Bruce Buck.
Ako poznamenal, dlhodobým cieľom Chelsea pre podnikanie je, aby bolo nezávislé od výsledkov tímu. „Túto pozíciu chceme naďalej posilňovať,“ dodal Buck. Vďaka rekordným tržbám by sa mal klub Romana Abramoviča udržať v desiatke najlepšie zarábajúcich futbalových tímov podľa rebríčka audítorskej spoločnosti Deloitte.
Vývoj výšky príjmov FC Chelsea (v miliónoch libier)
2008 213,11
2009 206,42
2010 209,52
2011 225,59
2012 257,50
2013 255,80
2014 319,84
2015 314,29
2016 329,10
thechels.co.uk