Až pätinu Američanov zaujímajú reklamné spoty počas finálového duelu amerického futbalu – Superbowlu – viac ako samotný zápas. Vyplýva to zo štúdie spoločnosti Prosper Insight and Analytics, pričom toto percento je takmer s istotou ešte vyššie mimo územia USA. Tohtoročný 51. ročník priniesol prvýkrát v histórii predĺženie aj vďaka najväčšiemu obratu v dejinách amerického futbalu. Hviezdny rozohrávač Tom Brady priviedol New England Patriots k triumfu 34:28 nad Atlanta Falcons a vybojoval už svoju rekordnú piatu trofej Vinca Lombardiho v kariére. A svoje maximá dosiahol aj reklamný biznis – majiteľ vysielacích práv, televízia Fox, mala za predaj reklamného priestoru zarobiť za niečo vyše trojhodinový prenos viac ako štvrť miliardy dolárov. Prečítajte si najzaujímavejšie finančné momenty, ktoré priniesol tohtoročný Superbowl.
1. Päť miliónov za pár sekúnd
Prvý polminútový reklamný spot v histórii Superbowlu vyšiel v roku 1967 na 42-tisíc dolárov. Presne o polstoročie neskôr už zaplatili záujemcovia rekordných päť miliónov dolárov. Odborník na americký zápas roka pochybuje, že spomínaných 30 sekúnd počas finále má na ľudí taký dosah, že sa firmám oplatí. „Je to skôr vec imidžu. Pre značku je omnoho dôležitejšie a efektívnejšie, že sa ten spot púšťa na weboch a sociálnych sieťach týždne pred samotným zápasom a ešte aj týždne po ňom,“ povedal pre HN Stanislav Gašparovič, expert na Superbowl a bývalý hráč amerického futbalu. Z jeho pohľadu ponúkli najzábavnejšie reklamy v tomto roku výrobcovia pochutín prezentujúci značky Skittles a Doritos.
2. Extra čas = extra príjem
New England Patriots ťahali počas väčšiny zápasu za kratší koniec. No dvojbodové vyrovnanie v závere riadneho hracieho času nebolo len vykúpením pre ich ambície získať Superbowl, ale aj darčekom pre televíziu Fox. Predĺženie im totiž umožnilo odvysielať ďalšie štyri reklamné spoty, ktoré prinesú stanici ďalších 20 miliónov dolárov navyše. „Zažijeme najúspešnejší deň z pohľadu príjmov v histórii spoločnosti Fox,“ uviedol ešte pred finále viceprezident predaja Fox Networks Group Bruce Lefkowitz. Televízia nespresnila, či ponúkala priestor pre predĺženie za drahšiu či rovnakú cenu ako počas „normálneho“ hracieho času.
3. Tom Brady, pán prsteňov
Zvesená hlava, pohľad do zeme a odovzdaný výraz. Tak zachytili kamery v polčasovej prestávke najväčšiu ikonu finálového večera, rozohrávača New England Patriots Toma Bradyho. Muž, ktorý ročne zarobí 28 miliónov dolárov, však zavelil na najväčší obrat v histórii Superbowlu. A jeden z jeho top sponzorov sa na tento moment náležite pripravil. Poskytovateľ zdravotnej starostlivosti Shield MRI totiž vysielal do nedeľného večera reklamu, kde si Brady do skrinky odkladá štyri prstene pre šampióna Superbowlu. No a hneď včera vyšla vynovená verzia, v ktorej si na prekvapenie zdravotnej sestry vyťahuje z vrecka piaty prsteň. „Zabudol som ešte tento, je nový,“ hovorí v reklame Brady.
4. Príliš veľa politiky
Tohtoročný Superbowl bol výnimočný aj preto, že priniesol niekoľko politických kontroverzií. Napríklad reklamy z dielne Budweiseru či Airbnb sa svojimi motívmi vyhradzovali voči politike nového prezidenta Donalda Trumpa. Šampiónom z New England k popularite nepomohol ani fakt, že majiteľ klubu Bob Kraft a líder Tom Brady priamo podporovali Trumpa v prezidentskej kampani. Očakávalo sa, že hviezda popmusic Lady Gaga počas svojej 13-minútovej polčasovej šou prednesie nejaké posolstvo voči Bielemu domu. No nestalo sa. „Mala mať v zmluve, že sa nemá vyjadrovať k politike počas vystúpenia,“ uviedol Stanislav Gašparovič. Prezident Trump cez Twitter zagratuloval k úspechu menovite Bradymu, Kraftovi aj trénerovi Billovi Belichickovi.
Reuters
StoryEditor
Zápas roka v USA lámal rekordy
Polminútový reklamný spot vyšiel na päť miliónov dolárov. Televízia Fox na prestávkach zarobila takmer štvrť miliardy.