Už od budúceho roka sa nad hlavami pilotov F1 zjaví svätožiara. Nie, nestanú sa zo dňa na deň svätcami; život niektorých z nich naopak ďalej môže plynúť po zhýralých až prostopášných koľajniciach. Lenže akonáhle zasadnú za volant F1, razom tu aj cez všetky hriechy svätožiara bude.
Medzinárodná automobilová federácia FIA totiž v stredu schválila, že od budúcej sezóny musia mať formuly 1 povinne ochranu kokpitov, ktorá sa svätožiare podobá. Tá má predovšetkým brániť jazdca pred možným zásahom od poletujúcich kolies. Lenže zavedenie systému, ktorý oficiálne nesie meno Halo (anglicky svätožiara), už vyvolal obrovské haló.
Novinár Michael Schmidt z rešpektovaného servera Auto Motor und Sport napísal: "19. júl bol čiernym dňom motoršportu." Tomáš Richtr, český komentátor, cez Twitter pridal: "Je to katastrofa. Nejako sa s tým naučíme žiť, ale tony ľudí sa snažia urobiť formulu peknou a nejaký úradník z Place de la Concorde (sídlo FIA) im to pokazí."
Nie, nie sú to ojedinelé výkriky. Proti zavedeniu systému totiž bolo v stredu deväť! z 10 stajní F1 (len Ferrari hlasovalo pre). Napriek tomu si Jean Todt, prezident FIA, presadil svoje.
"To rozhodnutie je proti DNA F1," tvrdí Helmut Marko z Red Bullu. "Po bezpečnostnej a technickej stránke to ešte nie je vyladené a neexistujú závery, či takáto ochrana nebude dokonca nevýhodou, keď budeme z horiaceho auta vyslobodzovať zraneného jazdca."
Iný, slávnejší Rakúšan menom Niki Lauda volí pre Bild podobné slová: "Zaviesť takúto ochranu je od základu zlé. Nie je to poriadne otestované. Postavili sme nové autá, ktoré sú pre fanúšikov i jazdcov atraktívnejšie, a teraz im tam pridáme oceľový skelet. Pritom monoposty sú už teraz bezpečné a riziko je mimoriadne malé. Z hľadiska bezpečnosti je to prehnaná reakcia."
Samotní jazdci teraz skôr mlčia. Po stredajšom prijatí regule neprednášajú veľké slová, hoci ani im - podobne ako verejnosti - sa svätožiara (aj iné zvažované možnosti ako ochranný štít) príliš nepáčili. Počas jej testovaní sa často sťažovali na obmedzený výhľad (na ňom majú tímy podľa FIA ešte popracovať), chceli sa držať tradície F1 s otvorenými kokpitmi.
Lenže Alex Wurz, do tretice Rakúšan a šéf Asociácie jazdcov (GPDA), je zo zavedenia Halo systému nadšený. "Ako jazdci rešpektujeme postoj FIA k bezpečnosti a podporujeme pokračujúce snahy, aby sme závodný šport urobili bezpečnejším." Pridáva, že teraz piloti budú pretekať bez strachu a pôjdu viac na limit.
Ani on nie je - aj napriek lavíne odporcov - osamoteným podporovateľom. Tomáš Enge, jediný Čech, ktorý okúsil preteky F1, pre MF DNES priznáva: "Aj ja som priaznivcom. Áno, F1 stratí DNA, ale je to krok k bezpečnosti. Radšej budem mať nad hlavami jazdcov tento oblúk ako tiché motory. Príde deň - a nebude to trvať dlho -, kedy systém v reále zafunguje a potom ten, kto bude sedieť za volantom, alebo tím, ktorý bude v nehode figurovať, nadšene povie, že jazdca zachránil."
Zdá sa však, že FIA sa zavedením svätožiary tak veľmi ponáhľala aj z iných ako len bezpečnostných dôvodov. Spomínaný novinár Schmidt tvrdí, že sa organizácia bojí prípadných žalôb, ak by sa na tratiach skutočne stalo niečo, čomu by svätožiara mohla zabrániť. Už teraz čelí žalobe kvôli nedbanlivosti od rodiny zosnulého pilota F1 Julesa Bianchiho.
"To v konečnom dôsledku zničí motošport. Ak chce FIA zachrániť všetky životy a ešte sama seba právne stopercentne poistiť, musí zaviesť v F1 maximálnu rýchlosť 100 km/h. Či ešte lepšie: nech závodné autá riadi sama seba bez pilotov. Preto bol 19. júl čiernym dňom motošportu," píše Schmidt.