StoryEditor

Vyniká eleganciou i športovým duchom

28.09.2005, 00:00
Krása je iba začiatkom pôžitku. Z tohto poznania vychádzali konštruktéri pri tvorbe automobilu Alfa Romeo Crosswagon Q4. Patrí medzi športovo úžitkové vozidlá (SUV), kde zapôsobí nielen majestátnosťou, ale aj ľahkým športovým imidžom. Akoby prižmúrené oči evokujú silu dravca i nevšednosť automobilu. Celkový dojem umocňujú pozdĺžne držiaky na streche, ktoré akoby nabádali: len si ma naložte, odveziem čokoľvek.
Na prvý pohľad sa jazda s Crosswagonom nijako výrazne nelíši od zážitku v pohodlnej limuzíne. Dokonca aj predné sedadlá si možno výškovo upraviť. Skutočnosť je však oveľa prekvapujúcejšia. Na asfaltke ubieha cesta príjemne, do kabíny preniká len minimálny hluk. V teréne sa ihneď prejaví odolnejší podvozok, ktorý si vďaka stálemu pohonu všetkých kolies s medzinápravovým diferenciálom Torsen poradí aj s klzkou a ťažko prejazdnou poľnou cestou. Ba táto Alfa sa nezľakne ani terénu v kameňolome alebo motokrosovej trate, kde bez ťažkostí zdoláva i prudké stúpania, pred ktorými majú niektorí konkurenti rešpekt.
Komfortný podvozok. Z terénu sme sa vrátili na asfaltovú cestu síce ponatriasaní, ale bez akejkoľvek ujmy - ak nepočítame poriadne znečistenie karosérie až po strechu. Prahy zo zliatiny dobre chránia podvozok zboku, vpredu a vzadu plní túto funkciu ochranný rám. Nájazdový uhol vpredu i vzadu je dostatočný a príjemne nás prekvapil i komfortný podvozok.
Elegancia a športový duch sú prítomné aj v interiéri. Do vnútorného spätného zrkadla, ktoré pri oslnení automaticky stmavne, je vtipne zabudovaný kompas. K celkovému komfortu patria tempomat, dvojzónová klimatizácia, ovládacie prvky audiosústavy na volante a cúvacie senzory v zadnom nárazníku. Ocenili sme účinné ofukovanie čelného skla vo vlhkom počasí jednoduchým stlačením jedného tlačidla.
Odľahčené pedále. Medzi prednými sedadlami je sklápateľná lakťová opierka s hlbokým úložným priestorom, hliníkové pedále sú odľahčené, negatívne však hodnotíme sklon spojkového pedálu. Ak je vodič vyššej postavy a sedí nižšie, na jeho ovládanie musí neprirodzene šponovať chodidlo. Nehovoriac o tom, že ľavý pedál je v tesnej blízkosti odkladacej plôšky, o ktorú chodidlo neraz zachytí. Odkladacie priestory vo dverách sú úzke a chýbajú priehlbiny na odloženie nápoja.
Protišmykový poťah veľmi dobre anatomicky tvarovaných sedadiel je z bezpečnostného hľadiska prínosom, no v letných dňoch sa na ňom cestujúci, resp. vodič čoskoro zapotí. V batožinovom priestore nás príjemne prekvapili malé odkladacie priehradky s vekom po bokoch. Zachytenie sťahovacej rolety malými priehlbinkami nám však pripadalo labilné. Vodič má dobrý výhľad dozadu, aj bočné zrkadlá sú prehľadné, aj keď ich malé rozmery spočiatku vyvolávajú obavy.
Tvrdý brzdový pedál. Brzdový systém má premenlivý účinok. Spočiatku je mimoriadne účinný, ba museli sme sa vyslovene sústrediť na jemné brzdenie, aby sme silným blokovaním nesťažili situáciu vodičovi za nami. No vzápätí pocítite tvrdý brzdový pedál. Systém ABS so štyrmi aktívnymi senzormi spolupracuje s elektronickým rozdeľovačom brzdného účinku EBD. ESP sa v Alfe nazýva VDC (Vehicle Dynamic Control) a umožňuje vodičovi zachovať si kontrolu nad vozidlom aj v kritickej situácii. Jeho integrovanou súčasťou je protipreklzový systém ASR (Anti Slip Regulation). Ak sa niektoré z kolies preklzuje, systém automaticky prenesie záber na iné koleso. O tom sme sa počas testovania v teréne presvedčili niekoľkokrát. V prípade náhleho šmyku na klzkom povrchu vráti systém ovládania vlečného momentu MSR (Motor Schleppmoment Regelung) záber späť do motora, čím sa predíde šmyku po zablokovaní kolesa. K celkovej bezpečnosti jazdy prispieva aj dažďový senzor.
Tri diferenciály. Najväčším tromfom Alfy Crosswagon je permanentný aktívny pohon všetkých kolies. Systém využíva tri diferenciály, z ktorých centrálny (mechanický, so samostatným uzáverom) rozdeľuje hnaciu silu motora proporcionálne medzi obe nápravy. Vo chvíli, keď je vozidlo nedotáčavé, prenáša sa 80 % hnacej sily motora na zadnú nápravu, čím sa zlepší priľnavosť prednej nápravy k vozovke. Ak má Crosswagon Q4 sklon k pretáčavosti, na zadnú nápravu sa prenesie len okolo 40 % hnacej sily, čo pomáha zlepšiť priľnavosť auta v zákrute.
Prekvapí aj skúsenejších. Výkonný dieselový motor 1,9 JTD, ktorý je v ponuke pre Crosswagon Q4 zatiaľ osamotený (možno v budúcnosti sa výrobca rozhodne aj pre inú verziu), má silu 110 kW (150 k) a v kombinácii so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou, ako aj tempomatom, poskytne vodičovi správne jazdecké vyžitie. Podvozok výborne pohlcuje nerovnosti terénu, riadenie je presné a postupne sme si uvedomili, že v skutočnosti máme nesprávny odhad rýchlosti na ceste. Kým za volantom sa vodičovi zdá, že ide osemdesiatkou, skutočná rýchlosť bola v tom čase už 120 km/h. Toto nebezpečenstvo číha najmä na mladých, menej skúsených vodičov, ale prekvapí aj skúsenejších.
Elektronika pracuje presne. Na druhej strane sa dajú aj ostrejšie zákruty prejsť - napriek mäkšiemu podvozku - razantne a rýchlejšie, než to ide zvyčajne s iným autom a pritom úplne bezpečne. Elektronika pracuje presne, pozitívne hodnotíme dobrú akceleráciu (napríklad pri predbiehaní alebo výjazde zo zákrut v stúpaní). Kto si Crosswagon Q4 "naštuduje", môže si dokonale vychutnať pocity rýchlej a bezpečnej jazdy. Zisťovali sme aj spotrebu v rôznych režimoch jazdy. Na úseku dlhom 200 km, kde nechýbali stúpania, jazda po diaľnici i mestská premávka, bola priemerná spotreba 7,7 l/ 100 km. Celkový priemer po 1 000 km však ukázal displej 8,3 l/100 km. Pri ustálenej rýchlosti 120 km/h bola momentálna spotreba 6,6 litra nafty.
Tvrdé radenie. Pochopiteľne, našli sme aj niekoľko slabších miest. Napríklad umiestnenie páčky na ovládanie tempomatu pod volantom nie je najvhodnejšie, lebo páčka je od ruky a pri jej zapínaní či opakovaní voľby sa musí šofér na tento úkon väčšmi sústrediť, než je to v prípade iných áut. Ventilačná sústava je v horúčave menej účinná, ak je zapnutá klimatizácia (dvojzónová), môže prekážať prudký nápor vzduchu. Na testovanom vozidle bolo tvrdé radenie, takže niekedy sme namiesto pohotového preradenia ponechali motor bez priameho záberu.
Naše odporúčanie. V každom prípade však hodnotíme SUV Alfa Crosswagon Q4 ako výborné vozidlo do terénu i na jazdu po bežných cestách. Je to príjemne pohodlný automobil so zaujímavým dizajnom a priestorným interiérom i dostatočne dimenzovaným batožinovým priestorom (v základnej konfigurácii 360 dm3). Svojou cenou 1,329 mil. Sk (resp. 1,352 mil.) dokáže splniť očakávania tých, ktorí hľadajú moderné auto do terénu i na cesty.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Alfa Crosswagon Q4 1,9 JTD
Objem motora, cm3  1 910
Výkon, kW/k

110/150

Krútiaci moment, Nm 305
Max. rýchlosť, km/h 192
Zrýchlenie 0 – 100 km, s  10,5
Komb. spotreba, l/100 km 7,1
menuLevel = 2, menuRoute = style/autosalon, menuAlias = autosalon, menuRouteLevel0 = style, homepage = false
03. máj 2024 15:53